Annons:

Publicerad: 2021-03-22

Inlandståg kör mer rundvirke

Norra Skog och Inlandståg har kommit överens om att öka transporterna av rundvirke från Norrlands inland till Husum. Det blir tre tåg i veckan från och med nästa år.

Text: Ulf Nyström Foto: Christer Hammare

Inlandstågs TMZ 1413 med rundvirkeståg söder om Orsa i mars 2018.

Annons:

Vi på Inlandståg är oerhört glada över samarbetet med Norra Skog och att vi får möjligheten att utveckla våra godstransporter och Norra Skog på lång och kort sikt.

 

Maria Cederberg, vd på Inlandståg

 ”Vi på Inlandståg är oerhört glada över samarbetet med Norra Skog och att vi får möjligheten att utveckla våra godstransporter och Norra Skog på lång och kort sikt”, säger Maria Cederberg, vd på Inlandståg.

Transporterna av rundvirke sker främst från Hissmofors i Krokom väster om Östersund till Husum strax norr om Örnsköldsvik.

Rundvirke från ytterligare fyra terminaler

Men Inlandståg ska också köra rundvirke från Sikås och Storuman vid Inlandsbanan och från Ånge och Bastuträsk.

”Vi kommer att vara ganska flexibla när det gäller utlastningsplatser och transportvägar”, säger Marie Cederberg.

Virkestransporterna från Hissmofors, Ånge och Bastuträsk sker med Inlandstågs ellok, Rc4 1139, som Inlandståg köpte av Green Cargo 2019.

Från Sikås och Storuman dras virkestågen med diesellok, troligen till Östersund respektive Vännäs och därefter med Rc4-loket.

En del av virkestransporterna sker redan nu med tåg men andelen kommer att öka väsentligt.

Rc4-loket förses med ETCS

För att kunna köra virkestågen på Botniabanan till och från Husum kommer Rc4-loket att utrustas med ETCS, ombordutrustningen för signalsäkerhetssystemet ERTMS.

”En enig styrelse har tagit investeringsbesluten gällande ETCS”, säger Maria Cederberg. ”Med ETCS ombord kan ta fler uppdrag framöver och utveckla våra transporter.”

Norra Skog ägs 27 000 skogsägare med 2,1 miljoner hektar skogsmark i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Ångermanland, Medelpad och Jämtland.

”Norra Skog är verksamt över halva Sveriges yta och Inlandståget ger oss en flexibilitet att styra volymerna till de kunder som behöver den bäst”, säger Patrik Jonsson, virkeschef vid Norra Skog, enligt ett pressmeddelande från företaget.

”Inlandstågs investering i ERTMS möjliggör transporter till Husum men det är också en viktig del för att Norra Skog ska kunna styra volymerna till föreningens andra kunder av både timmer- och massaved”, säger Patrik Jonsson.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.

Första Lint-motorvagnen till Sverige i april

Den första ombyggda Y41-vagnen kommer från Polen till Sverige i april.

Lint-motorvagnen krockade med en bil på en plankorsning förra året och har varit i Polen för reparation. I samband med reparationen av krockskadorna har vagnen handikappanpassats och försetts med toalett.

Eventuellt kommer Y41 att rulla i några avgångar i sommartrafiken Östersund-Mora men förhoppningen är att kunna köra reguljär trafik året runt mellan Orsa och Mora.

Ytterligare två av de fem motorvagnarna anländer till Sverige år, troligen i sommar.

”Kanske kan de användas i några enstaka turer i sommartrafiken på Inlandsbanan men det är högst osäkert”, säger Maria Cederberg, vd på Inlandståg

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Krympt pendeltrafik

Sedan början av december har pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet dragits ner kraftigt. MTR Pendeltåg skyller på lokförarbrist. Lokförarna anser att problemen beror på dålig planering.

Nyhet

Rekordlångt godståg till Malmö

Natten till lördagen provkördes ett 832 meter långt och 2 403 ton tungt godståg från Maschen söder om Hamburg till Malmö godsbangård. Tre av 39 godsvagnar tillät endast 100 km/h vilket hindrade körning i 120 km/h.

Nyhet

Sena tåg kostar 7–8 miljarder

De många försenade tågen under förra året kostade samhället sju-åtta miljarder kronor. Två tredjedelar utgjordes av ökade kostnader för resenärer och transportköpare. Men målen för försenade fjärrtåg går inte att nå.