Annons:

Publicerad: 2025-08-21

Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: Trafikverket

Det pågår en återuppbyggnad av svensk järnväg över hela landet för ökad tillgänglighet för såväl medborgare som näringsliv men även för vår ökade totalförsvarsförmåga. Norra Sverige är en viktig del av Sveriges totalförsvar.

“Banan har inte har trafikerats sedan 1990-talet och därför behöver vi genomföra röjning av vegetationen längs med hela banan. Vegetationsröjning är en förutsättning för vidare utredningsarbete, bland annat inspektioner av trummor och avvattning, inmätningar och siktmätningar i plankorsningar”, säger Helena Eriksson regional direktör Norra regionen vid Trafikverket.

Vegetationsröjningen kommer att genomföras på Trafikverkets fastighet ut till sju meter från mitten av spåret. Vid plankorsningar kommer röjningen om möjligt ske ut till Trafikverkets fastighetsgräns, detta för att möjliggöra utredning av sikten vid plankorsningarna.

Järnvägen har tidigare utretts för upplåtelse till externa aktörer men under 2024 fattade Trafikverket beslut om att avsluta den processen.

“Det beslutet fattades då vi insåg att bandelen är nödvändig ur ett totalförsvars- och beredskapsperspektiv i det svenska järnvägsnätet, och att den svenska staten därmed ska behålla full rådighet över bandelen”, säger Helena Eriksson regional direktör Norra regionen vid Trafikverket.

I dagsläget är endast beslut fattade om vegetationsröjning och utredningsarbete.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft förvärvar Trackteam

Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Nyhet

Fler tåg i tid i november

88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.