Annons:

Publicerad: 2024-05-29

Kamera ersätter förare på fotsteg

Med en kamera på tågets sista vagn kan godståg backas utan förare eller signalgivare på sista fotsteget. Metoden används redan i liten skala men kan bli betydligt vanligare när Arbetsmiljöverket förbjuder åkning på fotsteg vid växling.

Text: Ulf Nyström

Lokföraren fäster kameran med magneter på det som ska bli tågsättets första vagn i körriktningen vid backning. FOTO: Kasper Dudzik

Annons:

”Det är ett bra sätt att klara backningen av godståg utan personal som står på utsidan av tåget”, säger Jan Lindqvist, vd i Railway Metrics and Dynamics (RMD).

”Med en kamera på sistavagnen kan lokföraren ha bra koll på hur det ser ut bakom tåget, vad signaler visar och hur växlarna ligger.”

”Det är viktigt med anpassad hastighet vid all tågföring och det gäller även när man använder kamera.”

Stopp för åkning på fotsteg från september

Arbetsmiljöverket beslöt nyligen att det statliga godstågsföretaget Green Cargo inte får låta personal åka på lokens eller vagnarnas fotsteg vid växling. Förbudet gäller från och med 3 september i år.

Arbetsmiljöverkets förbud är förenat med ett vite på 15 miljoner kronor.

Arbetsmiljöverket har sedan 2012 fått in anmälningar om tre dödsolyckor, ett tiotal andra olyckor och ett tjugotal allvarliga tillbud som inträffat då anställda på Green Cargo åkt på fotsteg på lok och godsvagnar.

”Ingen ska skadas eller dö av jobbet”, sade Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning, till Järnvägar.nu för en vecka sedan.

”Det är arbetsgivarens ansvar att förebygga risken för olyckor men det ser vi inte att Green Cargo har lyckats göra i det här fallet.”

Stopp för åkning på fotsteg

Green Cargo får från 3 september i år inte låta personal åka på fotsteg utanpå lok och godsvagnar vid växling. Det har Arbetsmiljöverket beslutat. Hur vagnväxling ska se från i höst är oklart.

Kameran monterad på vagnen och backningen av tågsättet kan inledas.

Green Cargo har i flera år haft en dialog med Arbetsmiljöverket om åkning på fotsteg men när företaget inte vidtog tillräckligt kraftfulla åtgärder fattade Arbetsmiljöverket beslutet om föreläggande.

Green Cargo införde 15 januari i år förbud mot åkning på utsidan av lok och samtidigt infördes en regel att om lok kan gå främst så ska loken gå främst för att minimera åkningen på godsvagnar.

Ledningen för Green Cargo ville till att börja med inte uttala sig om Arbetsmiljöverkets beslut men kom senare med ett pressmeddelande.

”Green Cargo har vid upprepade tillfällen bjudit in Arbetsmiljöverket till dialog och fördjupande samtal kring arbetet och åtgärderna med att höja säkerheten i arbetsmomentet, samt vilka konsekvenser ett för tidigt infört beslut får på våra möjligheter att bedriva godstransporter på järnväg”, sade Henrik Dahlin, vd på Green Cargo, enligt pressmeddelandet.

”Jag konstaterar att Arbetsmiljöverket har avstått från den möjligheten, vilket är olyckligt.”

Green Cargo har nu inlett en ny dialog med Arbetsmiljöverket om beslutet och analyserar samtidigt vilka konsekvenser ett förbud, får för bolagets produktionsförutsättningar och för kunderna i det svenska näringslivet.

Dialog med Arbetsmiljöverket

”Vi är helt överens med Arbetsmiljöverket om att ingen ska skadas eller dö på jobbet”, sade Henrik Dahlin vidare enligt pressmeddelandet.

”Säkerhet är vår högsta prioritet. Däremot menar vi att de åtgärder Green Cargo redan beslutat, tidsatt och planerat för är tillräckligt säkerhetshöjande fram till dess att vi har de tekniska förutsättningarna att helt upphöra med arbetsmomentet. Att föreläggandet riktas mot ett enskilt bolag skapar snedvridna konkurrensvillkor och en märklig situation.”

1 maj i år införde Green Cargo sänkt hastighet vid åkning på vagnfotsteg, från 30 till 15 km/h, och krav på stopp och avstigning från fotsteg innan passage av plankorsning.

Green Cargo planerar också att använda kameror på sista vagnen vid backning ”på vissa platser där miljön tillåter”.

TX Logistik använder kameror

TX Logistik som bland annat kör kombitåg för Coop mellan Malmö och Eskilstuna och för Samskip mellan Duisburg och Katrineholm använder backkameror från RMD vid växling vid Coops nya centrallager i Eskilstuna och använde tidigare backkamera när företaget körde tåg till och från hamnen i Norvik söder om Stockholm.

”TX Logistik har använt konceptet i halvtannat år och det har fungerat utmärkt”, säger Jan Lindqvist.

Lokföraren trycker godsvagnarna framför sig genom kurvan i hamnen i Norvik strax söder om Stockholm och har en bra bild av hur spåret och omgivningarna ser ut framför sista vagnen som nu är den första.

TX Logistik använder lok utan möjlighet till radiostyrning för tågdragningen i Sverige. Då krävs det normalt att det finns en person längs bak i tåget som håller uppsikt i tågets rörelseriktning och rapporter till lokföraren om signaler, växlar och olika hinder.

Föraren placerar kameran på ett magnetstativ längst bak i tåget och har bra koll bakåt på en bildskärm i loket.

 

Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics

”Med kamera på tåget sista vagn, vagnen som går först i tågets färdriktning vid backning, behöver man inte ha en signalgivare”, säger Jan Lindqvist.

”Föraren placerar kameran på ett magnetstativ längst bak i tåget och har bra koll bakåt på en bildskärm i loket.”

Långsammare backning

”Systemet bygger på att backningen sker förhållandevis långsamt men den tid backningen tar i samband med växling, lastning och lossning är nästan försumbar.”

RMD håller på att utveckla backkameror med AI-stöd som bland annat ska kunna redovisa för lokföraren att signaler visar stopp eller andra restriktiva signalbilder och hur manuellt omläggningsbara växlar ligger med hjälp av växelklotens position.

”Som vi ser det kan kameror ersätta signalgivare och låta lokföraren vara kvar i loket under backning i väldigt många sammanhang”, säger Jan Lindqvist.

”Det kanske inte fungerar på alla platser och i alla situationer men det fungerar väldigt bra väldigt ofta.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Väntan på nya spår i väst och syd

Regeringen stoppade 2022 utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg. Den 2 oktober förlängdes pausen för projektet Göteborg–Borås, men regeringen lovar snara besked om stråket Göteborg–Borås och nya spår i Skåne.

Nyhet

Trafikverket måste lära sig räkna

Ledamöterna i riksdagens trafikutskott som Järnvägar.nu intervjuat är eniga om att Trafikverket måste bli bättre på att bedöma kostnaderna för infrastrukturprojekt. Men i övrigt är åsiktsskillnaderna stora.

Nyhet

Första tågen på Ostlänken 2033

Ostlänken mellan Södertälje och Linköping ska stå klar 2035. På norra delen kan trafiken starta ett par år tidigare. Men först måste Sveriges största infrastrukturprojekt klara utmaningar som brist på entreprenörer och kompetens inom landet.