Annons:

Publicerad: 2024-01-02

Kylan stoppar tåg i norr

På tisdagen ställdes nästan alla persontåg i norr om Umeå på grund av den hårda kylan. Jul- och nyårshelgen och mellandagarna har varit besvärliga för tågresenärerna med inställda tåg, tåg som varit försenade två–tre timmar och tåg som körts med lok och vagnar i stället för X2000.

Text: Ulf Nyström

Vy Tågs tåg från Luleå mot Narvik med Rc6 1333 som dragkraft ankommer Gällivare i januari 2021. FOTO: Steffen Haase

Annons:

Under natten till tisdagen var det -41,6 grader i Nikkaluokta och nästan lika kallt på flera orter längs Malmbanan.

”Av säkerhetsskäl har vi under tisdagen ställt in alla tågavgångar norr om Boden”, skriver Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg till Järnvägar.nu.

”Dessvärre påverkar detta även möjligheterna till bussersättning då temperaturen begränsar möjligheterna att köra bussar just nu.”

Nattågen från Luleå ställs in

”Det kommer att bli ytterligare inställningar, även söder om Boden, då väderprognosen visar på motsvarande temperaturer även en bra bit söder om Boden, skriver Petter Östmark.

Vid lunchtid på tisdagen beslöt Vy Tåg att ställa in de båda nattågen från Luleå till Stockholm, tåg 91 och 93, natten till onsdagen, och nästan all regionaltågstrafik norr om Umeå.

Även flera tåg mellan Sundsvall och Umeå ställs in under tisdagen och troligen även under onsdagen.

Många sena tåg i jul och nyårstrafiken

Även under jul- och nyårshelgen och under mellandagarna har det varit stora störningar ii tågtrafiken i hela landet.

”Ja, det har varit en lätt stökig period där vi har haft stora utmaningar på framför allt fordonssidan”, skriver Tobbe Lundell, presschef på SJ.

”Det har varit reduceringar och inställelser och en hel del förseningar.”

”Det positiva är ändå att i stort sett alla resenärer har nått sin destination även om inte på exakt utsatt tid.”

Många SJ-tåg på sträckorna Stockholm–Göteborg- Stockholm–Malmö, Stockholm–Sundsvall och Stockholm–Karlstad har blivit en till två timmar sena.

X2000-tåg inställda och ersatta

Dessutom har ett antal X2000-tåg ställts in och ett antal har ersatts av tåg med lok och vagnar.

”Sena tågvändningar, fordonskast och spetsvändningar har varit mycket mer förekommande än normalt vilket lett till förseningar”, skriver Tobbe Lundell. ”Men det är också en effekt av att vi verkligen prioriterat att köra så mycket som bara möjligt för att resenärerna ska kunna komma fram till jul och nyår.”

Enligt Tobbe Lundell har fordonstillgången förbättrats något de senaste dagarna.

”Det har blivit lite bättre på snabbtågsfronten än befarat vilket gjort att vi ändå kört en del snabbtågsavgångar med snabbtåg trots att vi planerat för att ersätta dem med loktåg”, skriver han.

SJ ställde in tågen Stockholm–Uppsala

SJ har ställt in direkttågen mellan Stockholm och Uppsala under några dagar för att frigöra lok och vagnar för ersättningstrafiken på andra sträckor.

”Det finns andra alternativ mellan Stockholm och Uppsala, både med oss och andra operatörer”, skriver Tobbe Lundell.

Fordonstillgången inom SJ är fortsatt ansträngd och när resandet minskar från och med i morgon, onsdag, kommer SJ också att reducera trafiken för att komma ikapp med underhåll och reparationer.

SJ ställer in sex–tio avgångar med X2000-tåg under innevarande vecka.

”Det ser lite olika ut dag för dag. Vi har anpassat efter både fordonsläge och bokningsläge”, skriver Tobbe Lundell.

X2000-tåget som fick en hjulskada mellan Stjärnhov och Nyckelsjön 13 december beräknas kunna vara tillbaka i trafik i slutet av januari.

Utredning om orsaker till skadan är ännu inte klar.

SJ ställer in X2000-tåg

SJ ställde på fredagseftermiddagen in ett stort antal avgångar med X 2000 med omedelbar verkan. En tågurspårning på Västra stambanan på torsdagskvällen berodde på att ett hjul trasats sönder.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
SJ:s nattåg till Åre och Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014. SJ:s nattåg till Jämtland har rullat men med en hel del förseningar under hel- och nyårshelgerna. FOTO: Kasper Dudzik
SJ:s nattåg har lämnat Åre på väg mot Duved i februari 2009. FOTO: Kasper Dudzik

MTRX körde alla tåg

MTRX kunde köra samtliga tåg som planerats mellan Stockholm och Göteborg under och mellan helgerna.

Ett tåg från Göteborg till Stockholm fick ett tekniskt fel strax efter avgång och fick dras tillbaka till Göteborg C.

”Men vi kunde kasta om lite bland fordonsomloppen och resenärerna kunde åka till Stockholm tre timmar senare”, säger Filip Thunell, vd i MTRX.

En personolycka i Alingsås under annandagen medförde flera timmars totalstopp i tågtrafiken vilket drabbade resenärerna på MTRX:s, SJ:s och Västrafiks tåg.

”Det har varit lite strul men överlag har det gått ganska bra och vi har haft väldigt många fulla tåg”, säger Filip Thunell.

Lok- och vagnskador på Snälltåget

Snälltågets trafik har drabbats av ett par lokskador och en vagnskada.

”Vi fick växla ur en sittvagn i nattåget från Jämtland vilket gav en ordentlig försening”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.

”Dessutom har vi tvingats byta kolslitskenor på strömavtagarna på ett par lok vilket också medfört att ett par tåg, bland annat ett tåg till Österrike, försenades.”

”Det verkar som om vintervädret med minusgrader och rimfrost på ledningarna slitit hårt på kolslitskenorna i år.”

Flixtrain ställde in tåg utan förklaring

Flixtrain ställde dagen före julafton in ett av tågen från Göteborg till Stockholm.  Drygt 100 personer väntade på perrongen i Göteborg men inget tåg dök upp.

”Vi stod där och väntade, efter en halvtimme bara försvann tåget från avgångstavlan och det fanns ingen kundtjänst att ringa och ingen info någonstans”, sade en kvinna till Göteborgs-Posten.

Efter fyra timmar fick de sms från Flixbus; tåget var inställt och att någon ersättningstrafik inte erbjöds.

”Man är van vid förseningar och så på andra tågbolag men då tar de ändå ansvar för sina resenärer”, sade kvinnan till GP.

Kajsa Ekelund, kommunikationschef på Flixtrain, beklagar att man brast i kommunikationen till kunderna.

“Det hårda vintervädret fick oss att minska trafikem innan jul. Mycket snö och minusgrader leder till slitage på vagnarna. Vi gör allt vi kan för att återställa de vagnar som behöver avisas och få dem tillbaka i trafik så snart som möjligt men detta har lett till inställda avgångar”, skriver hon till Järnvägar.nu.

“Den berörda avgången som GP refererar blev dessvärre inställd med kort varsel där vi brast i kommunikationen till kund. Det hela är mycket olyckligt och berörda kunder har blivit kompenserade.”

För närvarande kör Flixtrain med endast ett tågsätt i tågen mellan Stockholm och Göteborg men företaget hoppas, enligt Kajsa Ekelund, kunna använda ytterligare ett tågsätt allteftersom vagnar genomgått och godkänts vid inspektioner.

Nattågen har rullat söder om Boden

Vy Tåg, som kör nattågen mellan Stockholm och Luleå och regionaltåg i norra halvan av Sverige har inte haft några nämnvärda störningar i trafiken under och mellan helgerna.

”Trafiken har fungerat relativt bra i mellandagarna, bortsett från störningarna efter urspårningen på Malmbanan”, skriver Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.

Sedan ett malmtåg spårade ur i Vassijaure 17 december är all tågtrafik norr om Kiruna inställd och Vy Tåg har kört inte nattågen mellan Stockholm och Narvik norr om Boden.

Men under tisdagen och onsdagen är nästan all tågtrafik norr om Umeå inställd, såväl nattågen som regionaltågen.

Flera personpåkörningar under helgerna

Enligt Trafikverket har flera personpåkörningar, i de flesta fallen i samband med självmord, hindrat tågtrafiken på Västra stambanan under och mellan helgerna.

”I några fall har räddningstjänstens arbete dragit ut på tiden och de har blivit totalstopp i trafiken i två–tre timmar”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

”Dessutom har vi stängt Stångådalsbanan och Tjustbanan på grund av nedfallna träd, banorna öppnades på tisdagsmorgonen.”

Flera växelfel har inträffat sedan is och snö fallit ner i växlarna från passerande tåg och växelvärmen inte kunnat smälta all is och snö.

”Men i huvudsak har problemen varit hanterbara och tågförseningarna inte blivit oöverstigliga”, säger Bengt Olsson.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Spåren är borta – finns järnvägen kvar då?

I Tyskland kan en nedlagd och uppriven järnväg återuppstå decennier senare. 50 linjer har åter tagits i bruk sedan 1994. Lägger du däremot ner en järnvägssträcka i Sverige, försvinner järnvägen för all framtid. I år inleds rivningen av Karlsborgsbanan.

Nyhet

Övervåningen spärrad på Mälartåg och TiB

Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Senare under fredagen beslöt SJ att spärra övervåningen även på dubbeldäckarna i Bergslagen.

Nyhet

Tågstopp i Almedal

Sedan klockan 05 på måndagsmorgonen kan tågen inte passera Almedal mellan Göteborg och Mölndal. I nio veckor blir det ersättningstrafik med buss eller spårvagn. SJ ställer in all tågtrafik på Västkustbanan.

Nyhet

Malmfrakt kräver bättre bana

Om två-tre år kan gruvan i Dannemora åter vara i full drift. Men den illa underhållna järnvägen klarar bara några få malmtåg i veckan. Nu kräver kommuner och företag att banan rustas upp.