Annons:

Publicerad: 2025-11-11

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
FOTO: Wikipedia

Stationerna är viktiga för resenärerna, de är kollektivtrafikens skyltfönster. Resenärerna undersöker stationer i Sverige där service, tillgänglighet, information mm på stationerna studeras. I samband med inventeringarna har möten med ansvariga för stationerna ofta genomförts där resultaten av undersökningarna, både de positiva och negativa synpunkterna presenterats. Viktigt är alltid att redovisa goda exempel!

Valet av Landskrona som Årets station 2025 är baserat på en helhetsbedömning med bland annat ett 60-tal punkter. En kontrollpunkt är enkelheten att byta färdmedel. I Landskrona är det mycket enkelt att byta mellan tåg och buss, då många busslinjer angör stationen. Landskrona station är även lätt att cykla till och det är lätt att komma dit med bil. Landskrona station har en tilltalande arkitektonisk gestaltning med fina material och god service i form av affärer.

Resenärerna vill även uppmärksamma att Landskrona är föregångare i Sverige med en elektrifierad busslinje. Linjen startade kort efter att Landskrona nya station öppnade 2001.

Enligt Skånetrafiken har Landskrona station ett stort och ökande antal resande, vilket Resenärerna anser påverkas av stationens goda egenskaper, nämligen tillgänglighet, service och gestaltning!  

Fredag den 14 november 2025 kl 12, i väntsalen vid Landskrona station, överlämnas ett diplom för Årets station 2025. Resenärerna ger diplomet till Landskrona kommun, Skånetrafiken och Trafikverket, vilka tillsammans är ansvariga för stationen.

Mer information om Resenärerna finns på resenarerna.se, där även de tidigare utnämningarna presenteras.

Årets station tidigare år:  2022 Malmö. 2023 Uppsala. 2024 Strängnäs. 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft förvärvar Trackteam

Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Nyhet

Fler tåg i tid i november

88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.