Annons:
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
FOTO: Wikipedia
Stationerna är viktiga för resenärerna, de är kollektivtrafikens skyltfönster. Resenärerna undersöker stationer i Sverige där service, tillgänglighet, information mm på stationerna studeras. I samband med inventeringarna har möten med ansvariga för stationerna ofta genomförts där resultaten av undersökningarna, både de positiva och negativa synpunkterna presenterats. Viktigt är alltid att redovisa goda exempel!
Valet av Landskrona som Årets station 2025 är baserat på en helhetsbedömning med bland annat ett 60-tal punkter. En kontrollpunkt är enkelheten att byta färdmedel. I Landskrona är det mycket enkelt att byta mellan tåg och buss, då många busslinjer angör stationen. Landskrona station är även lätt att cykla till och det är lätt att komma dit med bil. Landskrona station har en tilltalande arkitektonisk gestaltning med fina material och god service i form av affärer.
Resenärerna vill även uppmärksamma att Landskrona är föregångare i Sverige med en elektrifierad busslinje. Linjen startade kort efter att Landskrona nya station öppnade 2001.
Enligt Skånetrafiken har Landskrona station ett stort och ökande antal resande, vilket Resenärerna anser påverkas av stationens goda egenskaper, nämligen tillgänglighet, service och gestaltning!
Fredag den 14 november 2025 kl 12, i väntsalen vid Landskrona station, överlämnas ett diplom för Årets station 2025. Resenärerna ger diplomet till Landskrona kommun, Skånetrafiken och Trafikverket, vilka tillsammans är ansvariga för stationen.
Mer information om Resenärerna finns på resenarerna.se, där även de tidigare utnämningarna presenteras.
Årets station tidigare år: 2022 Malmö. 2023 Uppsala. 2024 Strängnäs.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.









