Annons:
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare gällande järnmalmstransporter, till ett värde om cirka 70 MSEK. Optionen gäller till och med 31 december 2024.
“LKAB är en av våra viktigaste kunder och det är väldigt glädjande att de nyttjar optionen och förlänger avtalet under hela 2024. Att vi fått besked om att optionen nyttjas redan nu ger god framförhållning i planeringen av resurser och säkerställer att transporterna kan ske utan avbrott. I det nya kontraktet kommer vi dessutom att utrusta alla lok med centralkoppel, vilket ger oss möjlighet att dra tyngre last”, säger Mattias Remahl, CEO på Railcare Group AB.
Järnmalmstransporterna utförs på sträckorna Svappavaara–Kiruna och Svappavaara–Gällivare.
Foto: Kasper Dudzik
ANNONS:
Fler notiser
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Tio Traxx till Skandinavien
Railpool köper ytterligare 15 Traxx-lok av Alstom. Tio lok ska användas i Sverige och Norge men Railpool vill inte avslöja om det är klart vilka tågtrafikföretag som kommer att hyra loken.
Inga tecken på sabotage
Det kommer att ta flera veckor innan trafiken kan återupptas på Malmbanan mellan Björkliden och Riksgränsen. Räler, sliprar och kontaktledning är skadade. Men det finns inga tecken på sabotage eller annan yttre påverkan.
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.



