Annons:
Lokaliseringsutredningen för Nobelbanan startar
Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn.
Den 6 september drog arbetet igång, både genom att styrgruppen för projektet hade sitt första möte och genom att man nu skrivit avtal med alla de parter som ska göra jobbet.
“En järnväg mellan Örebro och Kristinehamn är första stort steget mot för att möjliggöra en järnväg som kommer få stor regional och nationell betydelse. Den stärker vår totalförsvarsförmåga och minskar vår klimatpåverkan. Jag är otroligt glad över att arbetet nu kan starta och att alla som ska göra jobbet är på plats”, säger Jonas Karlsson, VD Oslo–Sthlm 2.55.
Under de kommande 18 månaderna kommer en omfattande analys att genomföras för att identifiera den mest lämpliga sträckningen för den nya järnvägen. Flera olika alternativ kommer att studeras och jämföras noggrant innan en slutgiltig rekommendation kan fastställas.
“Vi har följt Oslo–Stockholms arbete sedan bolaget bildades och det känns spännande att få vara med nu när planarbetet börjar på allvar, säger Martin Sandberg från Trip som kommer vara projektledare för lokaliseringsutredningen.
“Samtidigt blir det utmanande”, säger Mia Forsberg, Martins kollega och biträdande projektledare.
“Det är ett omfattande arbete som ska genomföras nu när 65 till 70 kilometer järnväg ska lokaliseras.”
Syftet är att tillsammans med aktörerna i stråket hitta en lösning som maximerar samhällsnyttan och är ekonomiskt hållbar, samtidigt som hänsyn tas till sociala, miljömässiga och landskapsrelaterade faktorer. Utredningen kommer dessutom att beakta viktiga nationella intressen, inklusive försvar, naturvård och vattenförsörjning.
“Arbetet med att ta fram en lokaliseringsutredning är första steget i en järnvägsplan och regleras i lagen om byggande av järnväg. Det finns ännu inget regeringsbeslut om att järnvägen ska byggas, men för Trafikverket innebär lokaliseringsutredningen att vi får ett bättre underlag till Trafikverkets och regeringens arbete att nationellt prioritera vilka infrastrukturprojekt som bör startas”, säger Rami Yones, regiondirektör, Trafikverket Region mellersta.
Målet är att våren 2026 ha uppnått en bred samsyn kring hur en ny förbindelse ska utformas och att det ska finnas ett gediget underlag för fortsatt planläggning.

ILLUSTRATION: Oslo-Sthlm 2.55
ANNONS:
Senaste nyheterna:
”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”
Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.
Myndighet vill se extern granskning av Trafikverkets beslutsunderlag
Extern granskning av beslutsunderlag, synliggörande av livscykelkostnader, samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder och förbättrade efterkalkyler. Det är några av de åtgärder som Trafikverket bör genomföra för att förbättra kostnadskontrollen, enligt Trafikanalys.
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.