Annons:
Kontaktledningen försvinner från Lysekilsbanan. Men nu är det LMV Kontaktledning som tar ner alla kopparbaserade elledningar sedan koppartjuvar stulit 1 000-tals meter tråd under våren.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Anställda på LMV tar nu ner kontaktledning, bärlinor och utliggare på Lysekilsbanan.
Annons:
”Det gäller kontaktledning och bärlinor samt ledningar för hjälpkraft och återledare”, säger Hanna Lundkvist, projektledare på Underhåll Väst på Trafikverket.
”Vi tar även ner utliggarna eftersom de riskerar att skadas när ledning och bärlina inte längre är på plats.”

Beslut om spårrivning i höst
Det mesta pekar på att Lysekilsbanan kommer att bli 108 år men inte mer. Trafikverkets styrelse beslutar troligen i höst att riva upp den elektrifierade järnvägen mellan Bohusbanan och Lysekil.
Ingen tågtrafik sedan 2015
Tågtrafiken på Lysekilsbanan har varit nedlagd sedan 2015 och Trafikverket stoppade 2018 allt underhåll i väntan på beslut om rivning av banan.
Någon gång under den gångna vintern, oklart när, stängdes strömmen av och det dröjde inte länge förrän koppartjuvarna slog till.
Vid en lång rad tillfällen under våren har kilometervis med kontaktledning klippts ner och snabbt transporterats till mindre nogräknade skrothandlare för försäljning.
Det är oklart varför det dröjde så länge innan Trafikverket reagerade på de allt fräckare kopparstöld

Rivningen av kontaktledningen hade 24 juni hunnit till Brodalen. Kontaktledning och bärlinor rullas upp på trummor.
Inga nya anmälningar om stölder
”Sedan vi började demontera kontakledningsanläggningen har vi inte fått några anmälningar om stölder till Trafikverket men det kan ju ha skett någon anmälan till polisen som vi inte informerats om”, säger Hanna Lundkvist.
Hon räknat med att kontaktledning och övriga ledningar med koppar kommer att vara demonterade inom ett par veckor.
Det är oklart vad demonteringen kommer att kosta eftersom varken Trafikverket, NRC eller LMV Kontaktledning vet hur stora kvantiteter som stulits och hur många meter ledning som finns kvar.
Trafikverkets utredning av framtiden för Lysekilsbanan, som av allt att döma kommer att förorda en upprivning av banan, och den externa remissen av utredningen har blivit försenad eftersom ett yttrande från Försvarsmakten ännu inte inkommit.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket och Infranord oense
Mycket blev fel när Infranord bytte en del av kontaktledningsanläggningen mellan Öxnered och Kil. Vänersborgs tingsrätt har beslutat att Infranord ska betala 14,5 miljoner kronor plus ränta till Trafikverket och ersätta Trafikverket för rättegångskostnader på 9,1 miljoner kronor. Infranord har överklagat domen till hovrätten.
Tågbolagen nöjda med bidrag
Godstågsbolagen har de senaste tre åren kunnat kvittera ut drygt 2,3 miljarder kronor i miljökompensation. En utvärdering visar att stödet fungerar som avsett. I alla fall enligt godstågsbolagen själva.
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.
SJ tappade 900 miljoner
SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet 2019. Antalet resenärer minskade med 77 procent.