Annons:
Malmbanan återöppnas 7 mars
Malmtågstrafiken och övrig godstågstrafik på nordligaste delen av Malmbanan kan, enligt Trafikverkets senaste prognos, återupptas klockan 16.00 torsdag 7 mars.
1,5 kilometer spår har skadats och utbyte av sliprar och reparation av signal- och elanläggningen påbörjades på förmiddagen fredag 1 mars sedan Statens Haverikommission lämnat medgivande.
”Vi har en bra bild över de skador som uppstod vid urspårningen, återställningsarbetena har startat och vi kommer att jobba intensivt hela helgen”, säger Simon Sunna, sektionschef Järnväg Norr Trafikverket enligt ett pressmeddelande.
”Med erfarenheter från den tidigare urspårningen vet vi att vädret den största osäkerhetsfaktorn men väderprognosen ser bra ut för de kommande dagarna.”
Flytten av de oskadade vagnarna är klar. Sträckan Björnfjell-Vassijaure har snöröjts av Banenor för att kunna dra vagnarna väster om olycksplatsen till Narvik.
Innan trafiken släpps på kommer anläggningen att testas genom att ett lastat malmtåg kör sträckan.
Det kommer att vara nedsatt hastighet till 40 km/h på båda de skadade sträckorna tills vidare. Persontågen kommer inte tillåtas förrän senare men kan redan nu köra mellan Kiruna och Björkliden.
Urspårningen skedde mellan Katterjåkk och Vassijaure på kvällen 24 februari.
De urspårade vagnarna lyfts och placeras på trailer för transport till Kiruna. FOTO: LKAB
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.