Annons:
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.
Text: Ulf Nyström Foto: Johan Siirak

Trafikverket renoverar de tio järnvägstunnlarna mellan Uddevalla och Stenungsund. Projektet har visat sig vara besvärligare än väntat och blir inte klart förrän vid kommande årsskifte. I oktober förra året pågick arbeten i södra mynningen till Kålgårdtunneln strax öster om Uddevalla C.
Annons:
”Det är en utmaning att få tunnlarna klara till årsskiftet”, säger Jonathan Isaksson på Trafikverket, projektledare för tunnelrenoveringarna.
”Det var mycket sämre berg än vi kunde bedöma i förväg i de flesta tunnlarna.”
”Det krävde mer bergschakt, annorlunda arbetsmetoder, mer bergförstärkning och omfattande användning av sprutbetong.”
Skulle varit klar i mars
Renoveringen av de tio tunnlarna och bytet av kontaktledningsanläggningen på den 40 kilometer långa järnvägssträckan mellan Uddevalla och Stenungsund inleddes i början av april förra året.
Enligt planen skulle arbetena vara klara 31 mars 2024.

Dåligt berg i Bohusbanans tunnlar
Renoveringen av de tio tunnlarna mellan Stenungsund och Uddevalla blir betydligt dyrare än beräknat och kommer att vara klar först hösten 2024, ett halvår senare än planerat
Men redan i höstas stod det klar att tunnelrenoveringarna skulle ta minst ett halvår mer än planerat och nu är målet att jobbet ska vara gjort till nyårsafton i år.
”Arbetet flyter på bra”. Säger Jonathan Isaksson.
”Vi jobbar i samtliga tio tunnlar och är i stort sett klara med bergarbetena. Nu pågår uppsättning av dränmattor och betongsprutning samtidigt som bi bygger tunnelportaler, flera är redan klara.”
Blir betydligt dyrare
Kostnaderna för tunnelrenoveringarna på Bohusbanan har skjutit i höjden på grund av de oväntat omfattande insatserna som krävts och slutnotan lär hamna på närmare en miljard kronor.
”Vi hade upparbetat 795 miljoner kronor vid senaste månadsskiftet”, säger Jonathan Isaksson.
”Men jag vågar i dagsläget inte säga hur stor totalkostnaden blir.”
Samtidigt som tunnelrenoveringarna mellan Uddevalla och Stenungsund genomförs och banan är avstängd för all tågtrafik på sträckan byts kontaktledningsanläggningen på sträckan.
”Eftersom tunnelrenoveringen dragit ut på tiden har vi inte färdigställt kontaktledningsanläggningen”, säger projektledaren Rickard Sunström.
”Men vi kommer att vara klara till årsskiftet.”
Kontaktledningsbyte Uddevalla–Strömstad
Under 2025 och 2026 byts kontaktledningsanläggningen på Uddevalla C och därefter på sträckan Uddevalla–Strömstad.
Det är ännu oklart i vilken utsträckning och under vilka perioder tågtrafiken stoppas på olika delar av norra Bohusbanan, troligen sker kontaktledningsbytet i två etapper söder respektive norr om Rabbalshede.
Från påskhelgen 2026 till mars 2027 stoppas tågen mellan Göteborg Kville och Stenungsund för byte av kontaktledningsanläggningen.

Den 85 år gamla kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Stenungsund byts ut mot en anläggning med kraftigare stolpar, tyngre fundament och autotransformatorer. Bild från Groheds driftplats i april 2023.
Den nya kontaktledningsanläggningen byggs med autotransformatorer som innebär ökad överföringskapacitet och lägre spänningsfall.
Ny bro över Bohusbanan
Samtidigt som kontaktledningsanläggningen byts byggs ny bro för Kongahällavägen mellan Torslanda och Kungälv över Bohusbanan i Gunnesby ett tiotal meter söder om nuvarande bro. Den gamla smala bron rivs.
Dessutom påbörjas byggandet av en ny pendeltågsstation i Brunnsbo, en och en halv kilometer dubbelspår och två planskilda korsningar mellan Bohusbanan och Backavägen respektive Lillhagsvägen samt två nya järnvägsbroar över Lundbyleden.
”Vi bygger i fyra etapper och börjar kommande vinter med sprängnings- och schaktarbeten samt grundförstärkningar”, säger Carl-Johan Lundgren, delprojektledare på Trafikverket.
”En stor del av arbetena görs när tågtrafiken är avstängd för kontaktledningsbytet påsken 2026 till mars 2027. Sommaren 2028 lägger vi in växlar för det nya dubbelspåret och i december 2029 skall båda de nya spåren och pendeltågsstationen kunna tas i bruk.”
Två miljarder kronor
Projektet som utöver utbyggnaden av Bohusbanan och anläggandet av den nya stationen och de två planskilda korsningarna omfattar ombyggnad av Lundbyleden beräknas kosta två miljarder kronor.
Däremot blir det inget av planerna på nytt resecentrum i Stenungsund. Mark- och miljödomstolens har vid två tillfällen beslutar att upphäva detaljplanen för Stenungsunds resecentrum och kommunfullmäktige har beslutat lägga nya resecentret på is.
I stället genomförs en mindre upprustning av nuvarande stationsområde.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.
Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala
Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.
Dubbla överrockar på Trafikverket
Investeringarna blev 39 procent dyrare och vägunderhållet 60 procent dyrare. Regeringen gav strax före valet Trafikanalys och Ekonomistyrningsverket i uppdrag att granska Trafikverkets kostnadskontroll.