Annons:

Publicerad: 2023-06-02

MPK hot mot godsbolagen

Ett halvår efter införandet av Trafikverkets nya planeringsverktyg MPK är problemen större än någonsin. Kostnaderna för tågtrafikföretagen närmar sig en halv miljard kronor.

Text: Ulf Nyström

Green Cargo har tvingats till tidsödande omledningar av tågen och sena besked om tider och körvägar. Ett av Green Cargos tåg från Halmstad till Göteborg via Herrljunga på Viskadalsbanans infart till Borås i augusti 2022. FOTO: Kasper Dudzik

Annons:

”Situationen är väldigt utmanande”, säger Thomas Blidér, grundare och delägare i BLS Rail.

”De sena beskeden ger oss väldigt mycket extraarbete och sliter hårt på personalen.”

BLS Rail är ett av Sveriges minsta tågtrafikföretag med 15 heltidsanställda och 35 miljoner kronor i omsättning. Från början hyrde företaget ut lok men man kör nu kombitåg, bland annat mellan Båramo och Göteborg respektive Malmö.

Besked tio timmar före ny avgångstid

”Varje tågkörning är ett äventyr”, säger Thomas Blidér.

”I lördags morse skulle vi köra från Båramo utanför Vaggeryd till Malmö godsbangård. På fredag eftermiddag fick vi reda på att avgången från Båramo var tidigarelagd fyra timmar, från klockan 08 till 04, och att vi skulle köra via Göteborg.”

”Det var bara att sätta sig vid telefonen på fredagskvällen och försöka hitta en förare som kunde köra från Båramo några timmar senare.”

Den upplevelsen var ingen engångsföreteelse. BLS Rail har med kort varsel fått tidsödande omledningar av sina tåg och tvingats vänta timtals på någon driftplats i skogen på att ett planerat banarbete ska bli klart.

”Det verkar som vissa planerade banarbeten inte finns med i planeringssystemet MPK medan andra som finns med i MPK inte existerar i verkligheten”, säger Thomas Blidér.

Green Cargo är Sveriges största godstågsbolag med 1 900 anställda och 4,5 miljarder kronor i omsättning. Men problemen är likartade

”Påfrestande situation”

”MPK har försatt hela järnvägsbranschen och särskilt de kommersiella tågoperatörerna i en mycket besvärlig och påfrestande situation”, säger Peter Viinapuu, interim vd på Green Cargo,

”MPK ger oss väldigt mycket jobb och kostar oss väldigt mycket pengar.”

”Det verkar bli tufft för oss och för järnvägsbranschen under hela 2023. Signalerna för 2024 är försiktigt positiva men Trafikverket måste sätta hård press på systemleverantören Siemens.”

Green Cargos godståg 5154 på väg mot Göteborg mellan Hamra och Varberg på Västkustbanan 18 mars 2022. Dragkraften utförs av Rd2 1136 och 1131. FOTO: Svante Fält

Omledningar av tåg som aviseras med kort varsel medför att det krävs fler förare för att köra samma tåg. Green Cargo, som liksom nästan alla tågtrafikföretag har brist på lokförare och därför tvingats säga nej till transporter, har drabbats av att tåg plötsligt fått tolv timmar extra körtid vilket krävt två extra lokförare.

Trots försäkringar från Trafikverket att problemen med planeringsverktyget ”Marknadsanpassad planering av kapacitet” (MPK) successivt skulle bli mindre har det i stället blivit värre.

Redan kostat hundratals miljoner kronor

”Införandet av MPK har redan kostat tågtrafikföretagen 100-tals miljoner kronor och kommer att kosta dem flera hundratals miljoner kronor ytterligare”, säger Lina Lagerroth som är näringspolitisk expert på bransch- och arbetsgivarföreningen Tågföretagen.

”Mindre tågtrafikföretag riskerar att inte överleva.”

Enligt Lina Lagerroth är problemen så stora att det inte bara är ett problem för tågtrafikföretagen utan för hela samhället.

”Resenärerna kan inte genomföra planerade resor eftersom tågtrafikföretagen inte kan sälja biljetter och industrin vet inte om godstransporterna kommer fram eftersom tågen alltför ofta inte kan köras som planerat.”

 

Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på bransch- och arbetsgivarföreningen Tågföretagen.

”Resenärerna kan inte genomföra planerade resor eftersom tågtrafikföretagen inte kan sälja biljetter och industrin vet inte om godstransporterna kommer fram eftersom tågen alltför ofta inte kan köras som planerat.”

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana var kallad till riksdagens trafikutskott 30 maj.

Industrin vill träffa ministrar

Branschorganisationen Basindustrin har kontaktat infrastrukturministern och näringsministern om ett möte för att diskutera de akuta problemen med godstågstransporterna och Green Cargo har begärt ett möte med infrastrukturministerns statssekreterare.

”Situationen är djupt oroande”, säger Lina Lagerroth.

”Tågtrafikföretagen ska få reda på inställelser och omledningar av planerade tåg 18 veckor i förväg, men det har länga handlat om enstaka veckor och nu handlar det allt oftare om enstaka dagar.”

”Trots Trafikverkets försäkringar har det gått åt fel håll under 2023. Det är i praktiken en kollaps för tågledningen på Trafikverket.”

BLS Rail har det senaste halvåret haft stora problem med sena besked från Trafikverket om omledda tåg. BLS Rails första tåg till Göteborg Skandiahamnen avgick från Båramo vid tiotiden 2 januari i år. T43 213 och T43 221 stod för dragkraften till Värnamo. FOTO: Thomas Blidér

De sena beskeden om tåglägen medför stora kostnader för tågtrafikföretagen. Trafik-, fordons- och personalplanerare jobbar dygnet runt för att med kort varsel få fordon och personal till omledda tåg och lokförare får ideligen nya arbetsscheman som kullkastar deras privatliv.

”Vi har en avreglerad tågtrafikmarknad med tjogtals små och stora företag som drabbas mycket hårt”, säger Lina Lagerroth.”

Risk för fortsatta störningar

”Trafikverket har haft grava inkörningsproblem med MPK sedan i höstas. Nyligen var beskedet från Trafikverket att de flesta problemen skulle vara lösta när den nya tågplanen träder i kraft i december i år men inför trafikutskottet meddelande Roberto Maiorana att det kanske snarare handlar om februari.”

”Det innebär att de akuta svårigheterna varar ett och ett halvt år. Kommersiella företag har svårt att överleva detta men för ett statligt verk som Trafikverket innebär det knappast liv eller död.”

De svar som riksdagens trafikutskott fick av Roberto Maiorana imponerade inte på ledamöterna.

”Jag är förvånad av att Trafikverket inte klarat av införandet av MPK”, säger Daniel Helldén (MP).

”Man har förberett införandet under en lång tid men systemet var uppenbarligen inte färdigt och det togs i bruk utan att man hade fortsatt tillgång till de äldre beprövade verktygen.”

”Trafikverket bedriver ju en i högsta grad samhällskritisk verksamhet och borde kunna gjort detta mycket bättre.”

Inga klara besked från Trafikverket

Ledamöterna i trafikutskottet var efter mötet med Roberto Maiorana undrande över när problemen kan vara undanröjda.

Tidigare har beskedet varit att tågtrafikföretagen kommer att få tåglägen 18 veckor i förväg, som framgår av Järnvägslagen, inför införandet av nästa tågplan, T24, i december.

Transportstyrelsens har dessutom beslutat att Trafikverket vid framtagandet av Tågplan 24 ska följa de tidsfrister som EU fastslagit och som framgår av den svenska Järnvägslagen.

”Men nu tyckte jag att Trafikverket svävade på målet och talade om 18 veckor från införandet av T24”, säger Daniel Helldén.

”Det skulle ju innebära att tåg som skulle köras i februari kanske inte kommer att gå, i praktiken innebär ju löftet om 18 veckor från mitten av december tåg som kommer att köras först i april nästa år.”

Enligt Daniel Helldén är ledamöterna i trafikutskottet samstämmiga när det gäller inställningen till Trafikverkets tillkortakommanden.

”Många är oroliga”

”Införandet av MPK är klantigt hanterat av Trafikverket. Många är oroliga för att Trafikverket inte kommer att klara de utfästelser man nu gör.”

Däremot verkar det inte finnas några krav på att Trafikverkets generaldirektör ska lämna sin tjänst. Många ledamöter och Tågföretagen kräver att infrastrukturministern måste ta i med hårdhandskarna mot Trafikverket.

Lina Lagerroth vill att Andreas Carlson ställer tydliga krav på Trafikverket.

”Någon måste kliva fram och börja ta ansvar. Trafikverket är en myndighet som inte levererar. De har inte levererat på länge. I ett och ett halvt år har vi pratat om det här och jag upplever att Trafikverket inte tar sitt samhällsansvar.”

Daniel Helldén kommer att ha en interpellationsdebatt med Andras Carlsson på fredag, 2 juni.

”Infrastrukturministern måste vara mycket hårdare”, säger Helldén,

”Han måste ta i med hårdhandskarna och se till att myndigheten har de resurser som krävs och levererar vad Järnvägslagen föreskriver.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fler containrar på järnväg

Andelen containrar som transporteras på järnväg till och från Göteborgs hamn fortsätter att öka och kan i år nå en halv miljon. Tågpendlarna till hamnen kör allt fler turer. Dessutom startar TX Logistik ett nytt kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.

Nyhet

Minskat underhåll av järnvägarna

Regeringen vill öka vägunderhållet med en miljard kronor och minska underhållet av järnvägarna med 750 miljoner kronor. Det avslöjade infrastrukturminister Andreas Carlsson på måndagen.

Nyhet

Real Rail kör kombi till Västerås

Sandahlsbolagen har tagit över driften av kombiterminalen i Västerås. Kombitåget mellan Göteborg och Luleå körs nu via Västerås med av- och tillkoppling av vagnar. Om nio månader tar Real Rail över tågdragningen.