Annons:

Publicerad: 2023-08-31

MTR startar lokförarutbildning

TR startar i veckan en YH-utbildning för 30 nya lokförare i Eskilstuna. Ett initiativ för att fortsatt hantera den nationella lokförarbristen, och en konkret satsning på Mälardalen där kollektivtrafiken är under stark tillväxt.

MTR har genomfört utbildningar genom Yrkeshögskolan sedan 2017 och har en lång och gedigen kompetens inom området. Lokförarbristen är en fortsatt utmaning för järnvägsbranschen och här krävs det rejäla och konkreta satsningar från alla tågbolag.

– Vi tar ansvar för att vända lokförarbristen, dels för våra verksamheter inom MTR, dels för järnvägssverige. Med kombinationen av YH-utbildningar och lokförarutbildningar i egen regi står vi bra rustade inför årsskiftet då fler Mälartåg ska tillbaka i ursprungstrafik och en nå en bättre resursbalans för Pendeltågen med en stabilare pendeltågstrafik framåt. Att placera utbildningen i Eskilstuna känns extra viktigt för att ha bra upptagningsområde och bygga för framtiden, säger Peter Theorell, Chef operativa utbildningar, MTR Pendeltågen.

30 förväntansfulla elever i Eskilstuna

Totalt utbildas ett 200-tal lokförare under 2023 i MTR:s regi, varav 60 elever via MTR:s YH-utbildningar. En klass startades upp tidigare under våren i Stockholm, och nu är klass nummer två i gång i Eskilstuna med cirka 30 elever. Utbildningen tar ett år där samtliga elever beräknas vara ute i trafik under hösten 2024.

FOTO: MTR

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Tolv Traxx-lok för Malmbanan

Europeiska unionens Järnvägsbyrå ERA har godkänt Nordic Re-Finances Traxx-lok med ETCS för användning även i Norge. Därmed kan loken användas på hela Malmbanan när banan utrustas med tågsäkerhetssystemet ERTMS.

Nyhet

Stor brist på lokförare

SJ, MTR och Green Cargo har tvingats ställa 10 000-tals tåg det senaste året på grund av brist på lokförare. De svenska tågtrafikföretagen behöver anställa minst 400 nya lokförare i år.

Notis

Rekordlåg punktlighet för persontågen 2023

Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen för punktligheten på järnväg i Trafikanalys officiella statistik.