Annons:
Myndighet vill se extern granskning av Trafikverkets beslutsunderlag
Extern granskning av beslutsunderlag, synliggörande av livscykelkostnader, samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder och förbättrade efterkalkyler. Det är några av de åtgärder som Trafikverket bör genomföra för att förbättra kostnadskontrollen, enligt Trafikanalys.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Trafikanalys vill att Trafikverket ger möjlighet till extern granskning av verkets beslutsunderlag för investeringar i och vidmakthållandet av infrastrukturen. Green Cargos Rc4 1308 kommer upp ur den nya dubbelspårstunneln på Hamnbanan i Göteborg i oktober 2023.
Regeringen gav i augusti 2022 i uppdrag till den statliga myndigheten Trafikanalys att granska och följa upp Trafikverkets arbete för bättre kostnadskontroll inom ramen för den nationella planen för transportinfrastruktur.
Uppdraget pågår till 2028 och redovisas årligen.
Den första redovisningen, som blev klar i april förra året, slog fast att stigande kostnader i planeringen för transportinfrastruktur var ett väldokumenterat, internationellt och komplext problem.
Svagt samordnade system för informationshantering eller system som inte används fullt ut begränsar möjligheterna att följa förändrade kostnader och orsakerna bakom.
Inte unikt för Sverige
Trafikanalys bekräftar bilden som framgår av andra utredningar och som Trafikverket själva beskriver i förslag till nationell plan för transportinfrastruktur och inriktningsunderlag om kostnadsökningar i investeringsverksamheten.
Problematiken inte är unik för Sverige.
”Det går att förbättra kostnadskontrollen, men det finns ingen enkel lösning”, sade Patrik Tornberg, projektledare vid Trafikanalys.
I den andra redovisningen, som blev klar för ett par veckor sedan, lämnar Trafikanalys åtta förslag på förbättringsområden.
”Vi vill underlätta beslut om åtgärder i transportsystemet genom bättre och mer transparenta beslutsunderlag, stärka uppföljningen och förbättra lärandet i planeringen och genomförandet av infrastrukturåtgärder”, säger Linda Ramstedt, biträdande projektledare på Trafikanalys.
”Finns mer att göra”
”Vi ser att Trafikverket gör goda insatser för att förstärka kostnadskontrollen men det finns mer att göra.”
Trafikanalys föreslår bland annat att införa extern granskning av beslutsunderlag för större investeringsobjekt.
”Det finnas goda erfarenheter från externa granskningar i Norge”, säger Linda Ramstedt.
Dubbla överrockar på Trafikverket
Investeringarna blev 39 procent dyrare och vägunderhållet 60 procent dyrare. Regeringen gav strax före valet Trafikanalys och Ekonomistyrningsverket i uppdrag att granska Trafikverkets kostnadskontroll.
Annons:
Trafikanalys föreslår också att livscykelkostnader (LCC) i högre utsträckning synliggörs vid byggstartsförslag för att beslutsfattare bättre ska kunna väga in långsiktiga ekonomiska konsekvenser vid prioriteringar.
Analyser av alternativa åtgärder
Trafikanalys föreslår också att Trafikverket genomför systematiska samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder vid omprövningar av investeringsbeslut.
För att ytterligare stärka kostnadskontrollen rekommenderas förbättrade efterkalkyler för alla större investeringsobjekt för att analysera kostnadsförändringar och identifiera orsaker till kostnadsökningar som är möjliga att påverka.
”Trafikverket gör redan efterkalkyler men de behöver bli mer djuplodande för att möjliggöra lärande kring kostnadsökningar och orsakerna till dem”, säger Linda Ramstedt,
Trafikanalys varnar samtidigt för att det finns risk för ökade administrativa kostnader. Alla förändringar måste vägas mot andra samhällsmål.
Vill se kostnadskontroll av underhållet
Kraftigt ökande kostnader drabbar inte enbart investeringar utan ibland även underhållet. Trafikanalys vill därför uppmärksamma kostnadskontrollen inom vidmakthållande och föreslår därför att regeringen årligen ska få redovisningar av Trafikverkets utvecklingsarbete även inom detta område.
”Kostnadskontrollen är ett komplext problem utan enkla och självklara lösningar”, säger Linda Ramstedt.
”Men det är viktigt att regeringen sätter press på Trafikverket och att Trafikverkets arbete blir mer transparent.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.




