Annons:
Myndighet vill se extern granskning av Trafikverkets beslutsunderlag
Extern granskning av beslutsunderlag, synliggörande av livscykelkostnader, samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder och förbättrade efterkalkyler. Det är några av de åtgärder som Trafikverket bör genomföra för att förbättra kostnadskontrollen, enligt Trafikanalys.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Trafikanalys vill att Trafikverket ger möjlighet till extern granskning av verkets beslutsunderlag för investeringar i och vidmakthållandet av infrastrukturen. Green Cargos Rc4 1308 kommer upp ur den nya dubbelspårstunneln på Hamnbanan i Göteborg i oktober 2023.
Regeringen gav i augusti 2022 i uppdrag till den statliga myndigheten Trafikanalys att granska och följa upp Trafikverkets arbete för bättre kostnadskontroll inom ramen för den nationella planen för transportinfrastruktur.
Uppdraget pågår till 2028 och redovisas årligen.
Den första redovisningen, som blev klar i april förra året, slog fast att stigande kostnader i planeringen för transportinfrastruktur var ett väldokumenterat, internationellt och komplext problem.
Svagt samordnade system för informationshantering eller system som inte används fullt ut begränsar möjligheterna att följa förändrade kostnader och orsakerna bakom.
Inte unikt för Sverige
Trafikanalys bekräftar bilden som framgår av andra utredningar och som Trafikverket själva beskriver i förslag till nationell plan för transportinfrastruktur och inriktningsunderlag om kostnadsökningar i investeringsverksamheten.
Problematiken inte är unik för Sverige.
”Det går att förbättra kostnadskontrollen, men det finns ingen enkel lösning”, sade Patrik Tornberg, projektledare vid Trafikanalys.
I den andra redovisningen, som blev klar för ett par veckor sedan, lämnar Trafikanalys åtta förslag på förbättringsområden.
”Vi vill underlätta beslut om åtgärder i transportsystemet genom bättre och mer transparenta beslutsunderlag, stärka uppföljningen och förbättra lärandet i planeringen och genomförandet av infrastrukturåtgärder”, säger Linda Ramstedt, biträdande projektledare på Trafikanalys.
”Finns mer att göra”
”Vi ser att Trafikverket gör goda insatser för att förstärka kostnadskontrollen men det finns mer att göra.”
Trafikanalys föreslår bland annat att införa extern granskning av beslutsunderlag för större investeringsobjekt.
”Det finnas goda erfarenheter från externa granskningar i Norge”, säger Linda Ramstedt.

Dubbla överrockar på Trafikverket
Investeringarna blev 39 procent dyrare och vägunderhållet 60 procent dyrare. Regeringen gav strax före valet Trafikanalys och Ekonomistyrningsverket i uppdrag att granska Trafikverkets kostnadskontroll.
Annons:
Trafikanalys föreslår också att livscykelkostnader (LCC) i högre utsträckning synliggörs vid byggstartsförslag för att beslutsfattare bättre ska kunna väga in långsiktiga ekonomiska konsekvenser vid prioriteringar.
Analyser av alternativa åtgärder
Trafikanalys föreslår också att Trafikverket genomför systematiska samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder vid omprövningar av investeringsbeslut.
För att ytterligare stärka kostnadskontrollen rekommenderas förbättrade efterkalkyler för alla större investeringsobjekt för att analysera kostnadsförändringar och identifiera orsaker till kostnadsökningar som är möjliga att påverka.
”Trafikverket gör redan efterkalkyler men de behöver bli mer djuplodande för att möjliggöra lärande kring kostnadsökningar och orsakerna till dem”, säger Linda Ramstedt,
Trafikanalys varnar samtidigt för att det finns risk för ökade administrativa kostnader. Alla förändringar måste vägas mot andra samhällsmål.
Vill se kostnadskontroll av underhållet
Kraftigt ökande kostnader drabbar inte enbart investeringar utan ibland även underhållet. Trafikanalys vill därför uppmärksamma kostnadskontrollen inom vidmakthållande och föreslår därför att regeringen årligen ska få redovisningar av Trafikverkets utvecklingsarbete även inom detta område.
”Kostnadskontrollen är ett komplext problem utan enkla och självklara lösningar”, säger Linda Ramstedt.
”Men det är viktigt att regeringen sätter press på Trafikverket och att Trafikverkets arbete blir mer transparent.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.