Annons:
Nattåg Stockholm-Berlin 2021
Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Snälltåget mot Stockholm ska strax avgå från Malmö C den 18 juni 2020.
”Det är fortfarande mycket osäkerhet kring resor mellan Sverige och Tyskland och det finns fortfarande frågetecken om färjetrafiken mellan Trelleborg och Sassnitz”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.
”Vi har fått många avbokningar och väljer att ställa in Berlintåget under resten av sommaren. Vi ser i stället framåt och planerar för fler avgångar när pandemin klingat av.”
Snälltåget siktar på ökad trafik med nattåg till Berlin under 2021, kanske med enstaka turer redan i december i år när det är dags för julmarknaderna i Berlin.
Nattåget mellan Malmö och Berlin förvandlas då till ett direkttåg Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Hamburg–Berlin med hjälp av ordinarie eftermiddagståg Stockholm–Malmö och ett direkttåg i motsatt riktning Berlin–Hamburg–Köpenhamn–Malmö–Stockholm med hjälp av ordinarie morgontåg Malmö–Stockholm.
16-17 timmars restid
Tåget kommer att preliminärt att avgå från Stockholm 16:20, Malmö 21:55, Höje Taastrup strax väster om Köpenhamn 22:45, ankommer Hamburg 05.50 och Berlin 08.25
Tåget från Berlin beräknas avgå 21:00, Hamburg 23:30 och ankomma Höje Taastrup 06:50, Malmö 07:40 och Stockholm 14:25.
Tågen kommer att göra uppehåll i Södertälje, Norrköping, Linköping, Nässjö, Alvesta, Hässleholm, Eslöv och Lund.
Tåget går dagligen under sommarmånaderna juni, juli och augusti och som veckoslutståg från påskhelgen och under april och maj samt i september.
Snälltåget diskuterar Hector Rail om tågdragningen mellan Malmö och Berlin. Hector Rail 242.531 med Snälltåget strax söder om Eslöv i maj 2014.
Annons:
Vi tror att resemarknaden kommer att se annorlunda ut efter pandemin. Önskemålen om miljövänliga resor med tåg mellan Sverige och kontinenten kommer att öka och vi tror och hoppas att vi får resenärer till betydligt fler avgångar än tidigare.
Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget
Fyra gånger fler tåg
Det innebär nästan fyra gånger fler avgångar jämfört med 2019.
”Vi tror att resemarknaden kommer att se annorlunda ut efter pandemin”, säger Marco Andersson. ”Önskemålen om miljövänliga resor med tåg mellan Sverige och kontinenten kommer att öka och vi tror och hoppas att vi får resenärer till betydligt fler avgångar än tidigare.
Tågen kommer att köras med ungefär lika många sittvagnar som i dag, eller snarare som före coronapandemin, från Stockholm till Malmö samt ett antal liggvagnar.
I Malmö kopplas fler liggvagnar till och de flesta sittvagnarna kopplas av innan tåget fortsätter mot Hamburg och Berlin.
Snälltåget köpte förra året tio begagnade liggvagnar från Tyskland som komplement till företagets äldre svenska liggvagnar. De nya vagnarna har rustats upp i Tyskland och målas nu om av Tågab i Kristinehamn.
https://jarnvagar.nu/osakert-om-nattagen-till-berlin/
Det är ännu oklart vilken dragkraft Snälltåget ska använda i Danmark och Tyskland.
De Vectron-lok från Siemens som Snälltåget använder i tågen mellan Malmö och Stockholm samt under vinter och sommar till och från Jämtlandsfjällen kan, enligt Siemens, inte utrustas med det danska signalsäkerhetssystemet.
Snälltåget diskuterar därför med Hector Rail om tågdragningen mellan Malmö och Berlin.
Hector Rail har Traxx-lok från Bombardier som utrustning för de svenska, danska och tyska signalsäkerhetssystemen och de tre ländernas kontaktledningsspänningar.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Försenade tåg drabbade 100 000
Över 500 tåg försenades upp till två timmar och tjogtals tåg ställdes in. Restriktionerna för tågtrafiken mellan Sparreholm och Flen drabbade närmare 100.000 resenärer och kostade tågtrafikföretagen tiotals miljoner kronor.
Snödriva orsakade urspårning på Malmbanan
Urspårningen av malmtåg 9915 i Vassijaure 24 februari förra året orsakades av hårt packad snö i ett trasigt snögalleri i samband med hårda vindar och stora temperaturskillnader.
Försenad försäljning av Snälltåget
Försäljningen av Snälltåget försenas ett halvår. Ägaren Transdev har insett att Snälltåget måste få egna säkerhetsintyg och licenser innan försäljningen kan inledas.
Ju mindre desto bättre
Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.



