Annons:
Nu tar järnvägsbranschen nästa steg
Hjältar, vilddjur, kungar och blivande artister. En förare som somnar och flickor som finner kärleken. Berättelserna om människorna och äventyren längs Inlandsbanan är många. Nu samlas några av dem i en ljudapp.
Välkommen till Almedalen och seminariet Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen där den svenska järnvägsbranschen presenterar första delen av Färdplan 2050, nästa steg i Vision 2050.
Färdplan 2050 fokuserar på enkla, effektiva åtgärder och helhetssyn och dialog om transportkorridorer för att skapa ett mer sammanhängande och hållbart transportsystem.
– Vi står nu inför en stor utmaning där myndigheter, statliga bolag, medlemsorganisationer och privata företag måste samarbeta för att vi ska lyckas och det kräver en särskild sorts styrning, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.
Seminariet i Almedalen den 28 juni kommer att innehålla en rad insiktsfulla och inspirerande programpunkter. Bland annat ett panelsamtal med bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Luleå, Carina Sammeli (S), Tina Petersson Lind, vd Ikea Älmhult AB, Henrik Dahlin, vd Green Cargo och Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket.
– Vi är övertygade om järnvägen har en nyckelroll som ryggrad i ett integrerat och sömlöst transportsystem för ett växande, klimatsmart och mer dynamiskt Sverige. Med utgångspunkt i vår gemensamma vision presenterar vi nu första versionen av Färdplan 2050, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.
Seminariet arrangeras av Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS), Swedtrain och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ), Tågföretagen.
VAR: Samhällsbyggararenan i Almedalen, Donnersgatan 6 i Visby.
NÄR: 28 juni 2024 kl 9–11.
All information om seminariet hittar du på Almedalens webbplats.

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svenska järnvägsbranschen på Samhällsbyggararenan i Almedalen i år. Bilden är från förra årets seminarium.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
Sista nattåget från Jämtland till Göteborg
På söndag går det sista nattåget med vagnar från Duved och Östersund till Göteborg. Tågen har rullat sedan 1968 med korta avbrott men nu är det slut.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.