Annons:
Nu tar järnvägsbranschen nästa steg
Hjältar, vilddjur, kungar och blivande artister. En förare som somnar och flickor som finner kärleken. Berättelserna om människorna och äventyren längs Inlandsbanan är många. Nu samlas några av dem i en ljudapp.
Välkommen till Almedalen och seminariet Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen där den svenska järnvägsbranschen presenterar första delen av Färdplan 2050, nästa steg i Vision 2050.
Färdplan 2050 fokuserar på enkla, effektiva åtgärder och helhetssyn och dialog om transportkorridorer för att skapa ett mer sammanhängande och hållbart transportsystem.
– Vi står nu inför en stor utmaning där myndigheter, statliga bolag, medlemsorganisationer och privata företag måste samarbeta för att vi ska lyckas och det kräver en särskild sorts styrning, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.
Seminariet i Almedalen den 28 juni kommer att innehålla en rad insiktsfulla och inspirerande programpunkter. Bland annat ett panelsamtal med bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Luleå, Carina Sammeli (S), Tina Petersson Lind, vd Ikea Älmhult AB, Henrik Dahlin, vd Green Cargo och Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket.
– Vi är övertygade om järnvägen har en nyckelroll som ryggrad i ett integrerat och sömlöst transportsystem för ett växande, klimatsmart och mer dynamiskt Sverige. Med utgångspunkt i vår gemensamma vision presenterar vi nu första versionen av Färdplan 2050, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.
Seminariet arrangeras av Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS), Swedtrain och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ), Tågföretagen.
VAR: Samhällsbyggararenan i Almedalen, Donnersgatan 6 i Visby.
NÄR: 28 juni 2024 kl 9–11.
All information om seminariet hittar du på Almedalens webbplats.

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svenska järnvägsbranschen på Samhällsbyggararenan i Almedalen i år. Bilden är från förra årets seminarium.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
”Sluta sopa och sätt spaden i marken”
Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Trafikverket skrotar NTL
Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.
Tunnelbanan fyller 75 år – så firas jubileet
I år fyller Stockholms tunnelbana 75 år och detta jubileum kommer att firas på flera sätt under året. Från den 27 februari och under hela våren håller Spårvägsmuseet flera aktiviteter för att uppmärksamma tunnelbanans historia fram till idag.