Annons:

Publicerad: 2025-04-25

Ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: Svevia

“Det här är en lösning som länge efterfrågats lokalt. Många i byn ser positivt på att det byggs en helt ny lösning för att ta sig förbi järnvägen”, säger Charles Hutton, Svevia.

Projektet omfattar rivning av två plankorsningar, byggnation av en ny bil-, gång och cykelväg under järnvägsspåret samt återställning av järnväg, väg- och grönområden. Utöver mark- och betongarbeten omfattar uppdraget även nya VA-ledningar.

Just nu pågår ett omfattande förberedande schaktarbete.

“Vi börjar med att schakta ut en stor grop där vägen ska gå. Därefter gjuter vi bron på plats vid sidan av spåren. Under vecka 31 stänger vi av järnvägstrafiken i fem dygn. Då river vi spåren, tar bort kontaktstolpar och ledningar, och lanserar in bron i sitt slutliga läge under järnvägen”, säger Charles Hutton.

När bron är på plats återställs spår, kontaktledningar och signalteknik.

Arbetet inleddes i mars och ska vara klart i slutet av november. Projektet genomförs som en utförandeentreprenad på uppdrag av Trafikverket och är värt cirka 46 miljoner kronor.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.