Annons:
Ny virkesterminal vid Inlandsbanan
Om ett halvår inleds trafiken med virkeståg från en ny terminal i den gamla grusgropen i Överhogdal. Prognosen lyder på 200 avgående flis- och virkeståg per år.
Text: Ulf Nyström Foto: Mikael Martinsson
Den nya virkesterminalen byggs i den gamla grusgropen i Överhogdal 14 mil söder om Östersund.
Annons:
Den nya virkesterminalen etableras i samarbete mellan Inlandsbanan AB och logistikföretaget LoadEx.
”Med järnvägstransport av massaved, sågtimmer, bränsleved och flis på de långa avstånden och landsvägstransport på korta sträckor blir hanteringen av skogsråvaran betydligt mer lönsam”, säger Mikael Martinsson, styrelseordförande i LoadEx.
”Med dagens dieselpriser och med de regler som finns för kör- och vilotider för lastbilschaufförerna blir landsvägstransporterna kostsamma och kapitalkrävande.”
Uppställning av gamla godssvagnar
Den gamla grusgropen i Överhogdal har inte använts på flera årtionden men spåren har legat kvar, åtminstone delvis, och använts för uppställning av övertaliga godsvagnar.
Men sedan LoadEx fått tillstånd enligt miljöbalken att omvandla grusgropen till en virkesterminal pågår en upprustning av spåret och anslutningen till Inlandsbanan. Inom ett par månader ska en mätstation för virke monteras i grusgropen och någon gång i maj ska de första timmerbilarna rulla in på området.
”Det innebär att vi förmodligen kan lasta det första tåget i slutet av sommaren”, säger Mikael Martinsson.
Virkesterminalen kommer att vara öppen för alla företag i branschen vilket ger möjlighet för skogsägarna i regionen att välja transporter med tåg.
Mätstation byggs i vår
LoadEx ansvarar för att en mätstation kommer på plats, en investering på drygt en miljon kronor, medan Inlandsbanan svarar för upprustning av spår och spåranslutning vilket beräknas kosta drygt 100 000 kronor.
”Det är ett ostört läge i närheten av E45 med mycket stora ytor för mellanlagring av timmer”, säger Mikael Martinsson. ”Vi räknar med att hantera 200 000 kubikmeter virke där årligen.”
Det skulle betyda en besparing på en miljon liter dieselolja per år trots att tågen dras med diesellok till Mora och Östersund innan ellok kan ta över tågdragningen.
Enligt Mikael Martinsson är det mycket stor efterfrågan på massaved, sågtimmer, bränsleved och flis i Sverige.
Vart tågen från Hogdals virkesterminal kommer att köras är ännu oklart.
”Både norr- och söderut”, säger Mikael Martinsson.
Inlandståg säljs i vår
Tågab tar över Inlandståg i april nästa år. I köpet ingår sex lok. Lokförare och verkstadspersonal erbjuds anställning hos Tågab. Motorvagnarna blir kvar hos Inlandsbanan.
Inlandsbanan fjärrmanövreras
Nu bommas tågklarerarnas expeditioner på Inlandsbanans mötesstationer igen en efter en. Men tågen slutar inte att gå. Tågklarerarna fjärrmanövrerar växlar och signaler från de nya tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman.
Gott om plats på Inlandsbanan
Trafiken på Inlandsbanan är gles och det är gott om plats för ytterligare ett par tåg per dygn.
”Så som flödena av skogsråvara ser ut blir det troligen tåg med bränsleved och flis söderut via Mora och tåg med massaved och sågtimmer norrut via Östersund”, säger Otto Nilsson, vd på Inlandsbanan.
”Transporterna av bränsleved och flis sker under vinterhalvåret, från september-oktober till mars-april.”
Inlandsbanan AB utreder för närvarande om det går att skapa en eller ett par virkesterminaler vid banan norr om Östersund.
Allt fler driftplatser på Inlandsbanan fjärrmanövreras från tre trafikledningscentraler.
Från och med i sommar kommer Sveg att kunna fjärrstyras och troligen kommer Hogdal att fjärrstyras redan från slutet av sommaren.
Inlandsbanans dotterbolag Inlandståg kommer under våren att säljas till Tågab. Priset är ännu inte fastställt.
”Samgåendet med Tågab kommer naturligtvis att underlätta tågtransporterna från den nya virkesterminalen väsentligt”, säger Otto Nilsson.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Få klarar test för att bli lokförare
Rekordmånga vill bli lokförare i Sverige men få är behöriga. Av de 5 000 personer som sökte till yrkeshögskoleprogrammet till lokförare som startade 2023 var enbart 750 behöriga.
Fredrik Johansson bryter ny mark
Jobbet på Vossloh var tänkt som ett tillfälligt arbete under 1990-talets krisår. Men det förde in elektrikern Fredrik Johansson på en helt ny bana. Nu är han en del av spjutspetsutvecklingen som effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Långsam återhämtning av tågresandet
I bästa fall ökar resandet med kollektivtrafiken på ett års sikt till 90 procent av resandet före coronapandemin. I sämsta fall görs endast 70 procent av de tidigare resorna. Resandet över Öresund återhämtar sig ännu sämre.
Enhetlig trafikledning
Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland. Systemet gör det möjligt att införa det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan om två år. Nu har de åtta trafikledningscentralerna i Sverige samma system.