Annons:
Nya nattåg om fem år
I mars nästa år sänder Trafikverket ut anbudsförfrågan för 16 lok och 99 vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Planen är att ha de nya tågen i trafik 2027–2028.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

I den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland används lok och vagnar som Trafikverket tillhandahåller. Tåg 91 Luleå-Stockholm med Rc6 1329 som dragkraft gör uppehåll i Sundsvall vid 01-tiden natten till 14 maj 2021.
Annons:
”Vi går troligen ut med en inbjudan till presumtiva leverantörer i december i år och med en formell anbudsförfrågan vecka 11 nästa år”, säger Martin Edlund, avdelningschef för spårgående fordon på Trafikverket.
”Vi hoppas på leverans 2027–2028 men det är svårt att bedöma när lok- och vagntillverkare har kapacitet att bygga nya fordon.”
Trafikverket tillhandahåller de fordon som används i den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och övre Norrland, för närvarande tolv lok och 75 vagnar.
SJ använder fortfarande egna vagnar
I den upphandlade trafiken mellan Stockholm och Duved i Jämtland, som utförs av SJ, används SJ:s lok och vagnar.
Trafikverket vill dock att all upphandlad nattågstrafik ska utföras med fordon som tillhandahålls av Trafikverket.
Rc6-loken som används i den upphandlade trafiken är tillverkade 1985–1988 och ligg- och sovvagnarna 1985–1994. Vagnarna som tillhör Trafikverket moderniserades för 10–15 år sedan.
SJ:s nattågsvagnar, som även används i icke-upphandlad trafik som Stockholm–Malmö och Göteborg–Umeå, kommer att moderniseras de närmaste åren.

Trafikverket vill köpa nya nattåg
Annons:Trafikverket vill köpa nya nattågTrafikverket vill köpa 16 lok och 100 vagnar för att kunna tillhandahålla alla fordon för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland. Prislappen väntas hamna på 3,7 miljarder kronor.Text: Ulf Nyström Foto:...
Trafikverkets lok och de flesta vagnarna faller dock för åldersstrecket inom några år. Trafikverket har enligt beslut i riksdagen beviljats en låneram hos Riksgälden på 3 855 miljoner kronor för att köpa nya lok och vagnar.
16 lok och 99 vagnar
”Vi räknar med att det krävs tolv lok och 75 vagnar för trafiken mellan Stockholm och Övre Norrland och fyra lok och 24 vagnar för trafiken mellan Stockholm och Jämtland”, säger Martin Edlund.
”Enligt riksdagsbeslutet får vi köpa lika många lok och vagnar som används i dag, inte fler.”
Fördelningen mellan ligg- och sovvagnar är dock inte spikad ännu. Det senaste årtiondet har en allt större andel av nattågsresenärerna valt att åka sovvagn.
Under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet raderades nattågstrafiken på kontinenten nästan ut medan den fortfarande stod relativt stark i Sverige.
Men de senaste åren har nattågen fått en renässans och det statliga österrikiska tågtrafikbolaget ÖBB har tagit ledartröjan.

I den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland används SJ:s lok och vagnar. SJs tåg till Åre yr upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Återstart för nattåg till Tyskland
Snälltåget kör sedan 2012 nattåg till Berlin. Vagnarna överfördes tidigare med färja från och till Trelleborg men körs sedan förra året via Danmark. SJ inledde 1 september i år i nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg via Danmark.
Såväl Snälltåget som SJ använder bättre begagnade vagnar från Tyskland och Österrike i utlandstrafiken.
”Det är först nu det åter börjat tillverkas nya sov- och liggvagnar och Siemens levererar ett stort antal vagnar till ÖBB”, säger Martin Edlund.
”Därför bör det inte vara några problem med leverans av vagnar till Sverige om fyra–fem år.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Första tågen på Ostlänken 2033
Ostlänken mellan Södertälje och Linköping ska stå klar 2035. På norra delen kan trafiken starta ett par år tidigare. Men först måste Sveriges största infrastrukturprojekt klara utmaningar som brist på entreprenörer och kompetens inom landet.
Ju färre plankorsningar desto bättre
Den bästa plankorsningen är den som inte finns. Olle Mornell som har arbetat med plankorsningar i mer än 20 år på Banverket och Trafikverket är säker på sin sak. Under åren har säkerheten höjts och olyckorna minskat. Men det finns mer att göra.
Flera frågetecken för Vy
Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg eller den mer överraskande uppgiften att Vy överväger en förlängning av tågen till och från Oslo
Kombilösning för Göteborg-Borås
Genom att knyta Kust till kust-banan till en ny järnväg mellan Göteborg och Borås i Mölnlycke kan det lokala och regionala resandet öka kraftigt utan att kostnaden stiger.