Annons:
Övervåningarna på Mälartåg öppnar igen
Från och med torsdag 8 december 2023 och successivt under natten mot fredag har övervåningarna på Mälartågs dubbeldäckare åter öppnats för resenärer. En säkerhetsutredning som genomförts konstaterar att ingen säkerhetsrisk råder.
Resultatet av utredningen innebär att avspärrningarna togs bort successivt och alla sittplatser ombord kunde åter nyttjas av resenärerna.
Säkerhetsutredningen har bedrivits av MTR i nära samarbete med fordonsägaren Transitio, Mälardalstrafik och Trafikverket samt i samråd med extern expertis, där alla parter gett arbetet högsta prioritet.
Utredningsarbetet har lokaliserat skadornas bakomliggande orsak och konstaterat att ingen säkerhetsrisk råder. Det föreligger inte heller något fel på själva fordonen.
De skador som uppkommit har skett på två specifika platser på Stockholm Central. Där har det varit ett mindre avstånd än standard mellan tågtak och kontaktledning till följd av att plattformshöjden behövt anpassas av tillgänglighetsskäl. Avståndet mellan kontaktledning och tågtak är nu åtgärdat.
Det finns inga andra motsvarande platser i Mälartågs trafiknät där det finns risk för liknande skador. Parallellt med utredningen har även en besiktning av tågflottan skett i syfte att säkerställa att det inte finns fler oupptäckta skador.
Bakgrund
Övervåningarna på dubbeldäckarna spärrades av 1 december. Orsaken var det tekniska fel som vi beskriver ovan. Felet påverkade ett av Mälartågs fordon genom mindre skador på taket – där det blivit ett strömöverslag mellan kontaktledningen och tågets yttertak.
Även om det aldrig förekom någon risk för att resenärerna skulle komma i kontakt med ström, då vagnskorgen är jordad, bedömde MTR som säkerhetsansvarig att händelsen skulle utredas.
Övervåningen spärrad på Mälartåg och TiB
Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Senare under fredagen beslöt SJ att spärra övervåningen även på dubbeldäckarna i Bergslagen.
Foto: Kasper Dudzik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
100 personer miste livet i spårtrafiken 2023
Antal döda i spårtrafiken har ökat. Under 2023 omkom 100 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 24 personer jämfört med 2022. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
MTRX snart till salu?
MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg har stora svårigheter att upprätthålla tågtrafiken och går med förlust. MTRX kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg med hög punktlighet men redovisar stora förluster. MTRX kan offras för att rädda de andra bolagen.
Regeringens nonchalans ger problem
De restriktioner för resor med tåg som regeringen beslutade om förra veckan ställer till stora problem för tågtrafikföretagen. Biljettintäkterna sjunker ytterligare men effekten på smittspridningen är oklar.
Sju regioner: Kollektivtrafiken måste ges plats på spåren
Pendlarna måste kunna lita på pendel- och regionaltågen när reglerna för järnvägen görs om i Sverige och EU. Med både ökad gods- och passagerartrafik behövs långsiktighet, flexibilitet och förståelse för kollektivtrafikens behov i planeringen för järnvägen. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen och Europeiska kommissionen.