Annons:
Övervåningarna på Mälartåg öppnar igen
Från och med torsdag 8 december 2023 och successivt under natten mot fredag har övervåningarna på Mälartågs dubbeldäckare åter öppnats för resenärer. En säkerhetsutredning som genomförts konstaterar att ingen säkerhetsrisk råder.
Resultatet av utredningen innebär att avspärrningarna togs bort successivt och alla sittplatser ombord kunde åter nyttjas av resenärerna.
Säkerhetsutredningen har bedrivits av MTR i nära samarbete med fordonsägaren Transitio, Mälardalstrafik och Trafikverket samt i samråd med extern expertis, där alla parter gett arbetet högsta prioritet.
Utredningsarbetet har lokaliserat skadornas bakomliggande orsak och konstaterat att ingen säkerhetsrisk råder. Det föreligger inte heller något fel på själva fordonen.
De skador som uppkommit har skett på två specifika platser på Stockholm Central. Där har det varit ett mindre avstånd än standard mellan tågtak och kontaktledning till följd av att plattformshöjden behövt anpassas av tillgänglighetsskäl. Avståndet mellan kontaktledning och tågtak är nu åtgärdat.
Det finns inga andra motsvarande platser i Mälartågs trafiknät där det finns risk för liknande skador. Parallellt med utredningen har även en besiktning av tågflottan skett i syfte att säkerställa att det inte finns fler oupptäckta skador.
Bakgrund
Övervåningarna på dubbeldäckarna spärrades av 1 december. Orsaken var det tekniska fel som vi beskriver ovan. Felet påverkade ett av Mälartågs fordon genom mindre skador på taket – där det blivit ett strömöverslag mellan kontaktledningen och tågets yttertak.
Även om det aldrig förekom någon risk för att resenärerna skulle komma i kontakt med ström, då vagnskorgen är jordad, bedömde MTR som säkerhetsansvarig att händelsen skulle utredas.
Övervåningen spärrad på Mälartåg och TiB
Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Senare under fredagen beslöt SJ att spärra övervåningen även på dubbeldäckarna i Bergslagen.
Foto: Kasper Dudzik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
VR kör vidare i Skåne
VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.
SJ tappade 900 miljoner
SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet 2019. Antalet resenärer minskade med 77 procent.
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
Fortsatta problem för Euronight
Sovvagnarnas bromssystem måste uppgraderas, sittvagnarna väntar fortfarande på formellt godkännande och restaurangvagnarna kan i bästa fall sättas i trafik i sommar. Nattågsresenärerna och SJ har fått lära sig den hårda läxan för internationell tågtrafik.




