Annons:
På söndag tar SJ över
3 mars tar SJ Stockholmståg AB över pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Resenärerna märker i bästa fall ingen skillnad. Förändringarna kommer successivt under året.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett X60-tåg på väg söderut över Nya Årstabron i Stockholm i juli 2021. Nu tar SJ Stockholmståg över ansvaret för trafiken och fordonsunderhållet efter MTR Pendeltågen.
Annons:
”Vi har haft extremt kort tid på oss för att hantera övertagande av trafiken”, säger Lars Lindberg, vd i SJ Stockholmståg AB.
”Men jag tror att det kommer att gå bra. Vi har bra folk och vi har gjort liknande snabba övertaganden tidigare.”
”Dessutom har Trafikförvaltningen i Region Stockholm, MTR Pendeltågen och vi på SJ jobbat väldigt bra tillsammans, vi har ett fint samarbete.”
Avtalet med MTR upphävs i förtid
Trafikförvaltningen i Region Stockholm och MTR kom i höstas överens om att upphäva avtalet om pendeltågstrafiken i förtid sedan MTR Pendeltågen misslyckats med sitt uppdrag, de senaste åren var en stor del av trafiken inställd på grund av personalbrist och vid något tillfälle med anledning av en vild lokförarstrejk.
Avtalet med Trafikförvaltningen åsamkade dessutom MTR Pendeltågen stora förluster under senare.
MTR Pendeltågen tvingas betala 580 miljoner svenska kronor i ”exit fee” för att slippa ur avtalet och företaget har dessutom förlorat betydande belopp på att hålla igång trafiken i fyra månader. MTR Pendeltågen lämnar nu över reservdelar och andra tillgångar till SJ.
Styrelsen för moderbolaget i Hongkong har uppgivit att uttåget från pendeltågstrafiken i Storstockholm kostar MTR minst en miljard kronor.
Övertagandet sker klockan 04.30
SJ Stockholmståg tar över driften av pendeltågen söndagen 3 mars klockan 04.30 sedan de sista nattågen körts till depå.
SJ Stockholmståg kommer att köra pendeltågen enligt samma tidtabell som MTR hade vid övertagandet.
SJ Stockholmståg kommer också att planera trafiken i MTR:s produktionssystem under en övergångstid och personalen får behålla MTR:s uniformer ett halvår.
”Vi tar över så mycket som möjligt”, säger Lars Lindberg. ”Det är det enda realistiska sättet att få övertagandet att fungera på söndag morgon och de kommande månaderna.”
Successiv överflyttning till SJ-systemen
”Successivt kommer vi lägga över produktion och personalplanering i SJ:s system men det vore vansinne att göra det samtidigt som så mycket annat förändras den närmaste tiden.
SJ tar över pendeltågen i Stockholm
MTR betalar över en miljard kronor för att slippa köra pendeltågen i Storstockholm. SJ tar över om fyra månader, 3 mars nästa år. Personalen erbjuds anställning i SJ Stockholmståg.
MTR Pendeltågen har kört pendeltåg för SL i Stockholmsområdet sedan december 2016. I mars 2016 rullade X60 6090 mellan Tumba och Rönninge.
1 600 medarbetare går över från MTR till SJ Stockholmståg som behöver 1 800 medarbetare för att få trafiken och underhållet att fungera-
”Vi behöver ytterligare ett 50-tal lokförare för att kunna bemanna tågen när trafiken så småningom kan utökas”, säger Lars Lindberg.
SJ Stockholmståg kommer inte att ha tågvärdar på tågen.
”Det är ett beslut som Trafikförvaltningen fattat och inget vi kan påverka. Det har inte funnits tågvärdar ombord på tågen sedan i höstas”, säger Lars Lindberg.
Verkstadspersonalen till SJ
SJ Stockholmståg tar över personalen i pendeltågsverkstäderna i Södertälje, Älvsjö och Bro och går ansvaret för underhåll och reparationer av de 129 tågsätten.
Visst underhåll kommer till att börja med att köpas av MTR i Hammarbydepån.
SJ Stockholmståg och de fackliga organisationerna har tecknat kollektivavtal efter förhandlingar som, enligt SJ Stockholmståg, fördes i god anda.
Den enda större skillnaden jämfört med avtalen mellan MTR Pendeltågen och facken är att de tre kollektivavtalen slagits ihop till ett.
Det senaste årets personalbrist och sviktande tillgång på fordon har lett till många sena tåg och inställda avgångar.
SJ Stockholmståg har fått ”andra förutsättningar” från Trafikförvaltningen men Lars Lindberg är samtidigt medveten om utmaningarna.
”Vi ska göra vårt yttersta”
”Pendeltågstrafiken är ju en pulsåder i Stockholmsregionen”, säger han.
”Vi ska nu göra vårt yttersta för att säkra en robust, tillgänglig och välfungerande pendeltågstrafik men det är ett arbete som kommer att ta tid.
”Men vi hade inte tagit oss an uppdraget om vi inte vore övertygade om att vi på sikt kan åstadkomma väsentliga förbättringar.”
”Inför trafikstarten har vi gjort en omfattande inventering av risker och pågående åtgärder. Direkt efter övertagandet kommer vi tillsammans med de fackliga organisationerna och skyddsombuden att analysera kvarvarande utmaningar och att därefter genomföra förbättringar.”
Lars Lindberg är vid på SJ Stockholmståg. Han har tidigare varit chef för Trafik och Service på SJ och teknisk projektledare för X2000-ombyggnaden efter många år inom kärnkraftsindustrin.
Lars Lindberg påpekar att det är viktigt med stolta och engagerade medarbetare för att skapa robust trafik och en bättre fungerande fordonsflotta.
Viktigt att medarbetarna trivs
”Det finns en enorm kompetens och erfarenhet bland medarbetarna”, säger Lars Lindberg. ”När medarbetarna trivs och mår bra så fungerar också trafiken bättre.”
”Vi ska säkra en stabil och pålitlig leverans till kunderna. Det vi lovar ska vi också kunna leverera.”
Avtalet mellan SJ Stockholmståg och Trafikförvaltningen i Region Stockholm är ett så kallat nödavtal. Det gäller i två år med option till förlängning i högst två år.
Nödavtalet innebär att SJ Stockholmståg kommer att köra och sköta tågen på löpande räkning med öppna räkenskaper och i samverkan med trafikförvaltningen.
SJ har kört med nödavtal tidigare
”Vi har god erfarenhet av liknande avtal med Västtrafik och är övertygade om att det kommer att fungera väl även här”, sade Monica Lingegård, vd i SJ, när avtalet med trafikförvaltningen undertecknades i höstas.
Ett normalår med full trafik och ”normala” incitament trafiken enligt avtalet med MTR Pendeltågen kostat cirka 2,2 miljarder kronor.
Lars Lindberg är förhållandevis lugn inför övertagandet av pendeltågstrafiken tidigt på söndag morgon.
”Jag är lugnare i dag än jag trodde jag skulle vara”, säger han. ”Det är mycket som kan gå fel, kanske främst när det gäller olika IT-system. Men arbetet har flutit på väldigt bra under vintern och jag tror allt kommer att fungera på söndag.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Green Cargo satsar på ny teknik
Green Cargo testar i vinter vagnar med skivbromsar, vagnar med elförsörjning från loket för kyltransporter, automatkoppel och hybridlok.
Snälltåget satsar hårt på Berlin 2022
Snälltåget senarelägger trafikstarten för nattågen mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg till 27 juni på grund av reserestriktionerna. Men nästa år utökas trafiken till 215 nätter.
Green Cargo vill dubbla kombitrafiken
Green Cargo vill fördubbla den intermodala trafiken. De ökade transporterna av containrar och trailar ska integreras med den befintliga vagnslasttrafiken.
20 nya vätgaslok till Väte
Väte Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya SM 42 vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa. Det första loket levereras till Väte inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.