Goda tider för MTRX

Goda tider för MTRX

SJ har ställt in en fjärdedel av alla snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till 2 mars. Flixtrain har ställt in alla avgångar på obestämd tid. MTRX kör alla tåg och säljer biljetter till rekordhöga priser.

Fler nyheter

SJ på efterkälken

Vy tåg släppte biljetterna till jultrafiken redan 5 oktober. Snälltåget och Flixtrain började sälja tågresor i förra veckan, MTRX 20 oktober. Men det dröjer till 9 november innan det går att köpa SJ-biljetter till jultrafiken.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.

Kapacitet viktigare än hastighet

Det handlar inte om 250 eller 320 km/h. Det handlar om kapacitet för den ökande tågtrafiken och om utrymme för såväl godståg som pendeltåg, regionaltåg och snabbtåg. Det anser Pär Helgesson på SJ.

Möte med järnvägsbranschen

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägspodden

Här kan du lyssna direkt på Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. De två programledarna Staffan Sporre och Ulf Carlsson samtalar med olika spännande gäster som bjuder på interna såväl som externa perspektiv på den svenska järnvägen. Ett nytt avsnitt publiceras var tredje vecka.

%

Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners

Notiser

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägjobb

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Debatt & krönikor

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 115 000 sidvisningar och 57 000 besökare. Sammantaget ser vi 386 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.

Statistiken uppdaterad 18 juli 2025

Annons:

Reportage

Reportage

Verkligheten i skala 1:87

Järnvägar.nu skriver ofta om 26,4 meter långa vagnar, 132 ton tunga lok och 231 miljoner kronor i kvartalsvinst. För en gång skull berättar vi om vagnar som är 30,3 centimeter, väger några hektogram och kostar under 1 000 kronor.

Reportage

En resa med O-lok på Bergslagsbanan

14–15 oktober 1972, för exakt 50 år sedan, genomförde Svenska Järnvägsklubben en utfärd på Bergslagsbanan från Göteborg till Gävle. En historisk resa som ett halvsekel senare bjuder på mycket nostalgi.

Reportage

Grön våg på Innotrans 2022

Till slut kunde Innotrans 2022, världens största järnvägsmässa, äga rum i Berlin. Fyra år har gått sedan den senaste mässan 2018. Under tiden har det skett en tydlig förändring: Järnvägsbranschen har svepts med i den gröna vågen.

Annons:

Annons:

Guldkorn från arkivet

Nyhet

Rekordlångt godståg till Malmö

Natten till lördagen provkördes ett 832 meter långt och 2 403 ton tungt godståg från Maschen söder om Hamburg till Malmö godsbangård. Tre av 39 godsvagnar tillät endast 100 km/h vilket hindrade körning i 120 km/h.

Nyhet

Real Rail köper Tågfrakt

Real Rail övertar vid årsskiftet Tågfrakt Produktion. Därmed försvinner ett av de äldsta fristående godstågsbolagen i Sverige.

Nyhet

Tågbolag klarar konkursen i First Row

Väte Rail, BLS Rail och Hector Rail var bland de stora förlorarna när logistikföretaget First Row gick i konkurs i höstas. Skulderna i konkursboet uppgick till 67 miljoner kronor och tillgångarna var 31 miljoner kronor.

Nyhet

Striden om Öresundstågen hårdnar

Striden mellan SJ och Öresundståg hårdnar. Öresundståg anklagar SJ för inte leverera enligt avtal och att inte infria givna löften. SJ anser att bristen på reservdelar och fungerande depå beror på Öresundståg.