Annons:

Publicerad: 2024-02-07

Goda tider för MTRX

SJ har ställt in en fjärdedel av alla snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till 2 mars. Flixtrain har ställt in alla avgångar på obestämd tid. MTRX kör alla tåg och säljer biljetter till rekordhöga priser.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

MTRX har många fullsatta tåg sedan Flixtrain ställt in all trafik i och SJ dragit ner på antalet avgångar med 25 procent. MTR Express ska strax avgå som tåg 12032 från Göteborg en januaridag 2018.

Annons:

”Det är tråkigt att SJ har stora problem med fordonstillgången men folk vill fortfarande resa klimatsmart med tåg och vi har en enorm efterfrågan på biljetter”, säger Filip Thunell, vd i MTRX.

”Det är ett extraordinärt inflöde av resenärer till oss. Vi har haft många tåg som varit helt fullbokade de senaste veckorna. Det är kul att kunna välkomna nya kunder.”

Medan SJ ställt in ungefär 25 procent av alla snabbtågsavgångar har MTRX endast ställt in fyra tåg av 1 487 under november, december och januari.

”Vi har en leverans som få kan slå”, säger Filip Thunell.

”Tågen går som de ska.”

Slutsålda tåg och skyhöga priser

Den billigaste platsen som fortfarande vid lunchtid på tisdagen var ledig på onsdagens avgång med MTRX från Göteborg till Stockholm klockan 06.54 kostade 1 929 kronor.

Vid ytterligare ett par avgångar kostade de billigaste biljetterna över 1 000 kronor.

”Det blir så höga priser när det endast finns enstaka platser kvar i tågen”, säger Filip Thunell.

”Vi har tåg tidiga morgnar och sena kvällar som nästan är fullbokade och prisnivån anpassas efter efterfrågan.”

MTRX kommer troligen att för 2023 kunna redovisa ett positivt resultat för första gången i bolagets nioåriga historia.

Det känns bra att kunna bygga upp intäkterna nu, men vet aldrig vad som ska komma resten av året.

 

Filip Thunell, vd MTRX

2024 kan bli betydligt bättre.

”Det känns bra att kunna bygga upp intäkterna nu, men vet aldrig vad som ska komma resten av året”, säger Filip Thunell.

Höga priser även hos SJ

Fem av SJ:s tolv snabbtåg från Göteborg till Stockholm under onsdagen var redan vid lunchtid i går slutsålda. På övriga fanns andraklassbiljetter för 500–600 kronor.

Vid 19-tiden i går kväll hade priserna för flera populära avgångar stigit till 1 245–1 325 kronor för andra klass-biljetter. Förstaklass-biljetterna var slutsålda.

Flixtrain har ställt in all tågtrafik

Flixtrain, som sedan snart tre år kör tåg mellan Stockholm och Göteborg, har ställt in alla tåg på obestämd tid.

Flixtrain har ställt in tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg på obestämd tid. Flixtrains kvällståg från Göteborg mot Stockholm, tåg 23010, passerar fd Jonsereds station 6 maj 2021. ​

Lång väntan på normal tågtrafik

Just när man trodde att det värsta var över drabbade fimbulvintern åter Sverige. Låga temperaturer och massor av snö har förvärrat de redan stora problemen för både persontågen och godstågen.

Resenärer som skulle rest med Flixtrains tåg denna vecka mellan Stockholm och Göteborg fick nyligen information via sms om att tågen var inställda.

”Det fanns inga alternativa tågavgångar de aktuella datumen utan i stället blev vi erbjudna att resa med bolagets bussar, vilket inte intresserar oss eftersom det tar dubbelt så lång tid”, skriver en före detta Flixtrain-kund till Järnvägar.nu.

”Bolagets kundtjänst kunde inte ge besked om anledningen till att tågen ställts in.”

”Inställt tills vidare”

Kajsa Ekelund, kommunikationschef på Flixtrain, skriver till Järnvägar.nu att trafiken är inställd tills vidare.

”Vi har haft problem med avisning och underhåll av tågvagnar vilket medfört att vi inte kan erbjuda en pålitlig service till våra kunder”, skriver hon.

”Vi har därför tagit beslutet att tillfälligt pausa verksamheten.”

Det är oklart hur längre trafiken kommer att vara inställd.

”Vi pausade i slutet på januari. I dagsläget har jag dessvärre inget startdatum att ge”, skriver Kajsa Ekelund.

SJ har ställt in var fjärde snabbtåg

SJ har ställt in ungefär en fjärdedel av alla avgångar med snabbtågen X2000 och X55 under januari och februari på grund av eftersläpande underhåll och behovet av reparationer efter det hårda vintervädret i december och januari.

”Det är fortfarande en ansträngd situation men vi får successivt fler fordon i trafik”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

”Troligen kommer vi att behöva köra med reducerad trafik även i mars men det är ännu oklart i vilken omfattning vi behöver ställa in tåg.”

Säljstopp för sov- och liggplatser

SJ har spärrat försäljningen av sov-och liggplatsbiljetter till nattågen. Många vagnar är skadade och måste repareras. Men Vy Tåg och Snälltåget stoppar inte biljettförsäljningen till sina tåg.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
SJ har ställt in vart fjärde snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Ett X2000-tåg från Stockholm till Göteborg passerar i januari 2007 fd Jonsereds station vid sjön Aspen strax öster om Göteborg.

SJ säljer dock redan nu biljetter till fler snabbtåg i mars än i februari. Två snabbtågsavgångar i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg tillkommer 4 mars.

Åter möjligt boka sov- och liggplats

Reparationerna av skadade lok, sovvagnar och liggvagnar har gått snabbare än vad SJ vågade hoppas och därför hävs det nuvarande stoppet för försäljning av biljetter till sov- och liggvagnar i morgon, torsdag 8 februari.

”Det känns bra att vi nu kan sätta in fler sov- och liggvagnar i nattågen inför sportloven”, säger Tobbe Lundell.

”Vi räknade mad att köra alla tåg men vi hade brist på sov- och liggvagnar varför vi stoppade bokningen.”

”Men nu kommer vi att kunna köra med normalt antal vagnar och kan därför börja sälja biljetter till nattågen igen.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nya X2000 snart i trafik

Senare i höst visas nya X2000 upp för press och allmänheten och innan vintern sätts de första tågsätten i reguljär trafik. Ett av två tågsätt som är nästan klara för trafik provkörs nu.

Notis

Övervåningarna på Mälartåg öppnar igen

Från och med torsdag 8 december 2023 och successivt under natten mot fredag har övervåningarna på Mälartågs dubbeldäckare åter öppnat för resenärer. En säkerhetsutredning som genomförts konstaterar att ingen säkerhetsrisk råder.

Nyhet

Hector Rail går till EU

Hector Rail kommer troligen att vända sig till EU för att stoppa svenska statens kapitaltillskott till Green Cargo. Kapitaltillskottet är på 1,4 miljarder kronor.

Nyhet

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.