
En miljon med MTRX i år
2022 blev det bästa året i MTRX korta historia. Omsättningen fördubblades och förlusten krympte kraftigt. I år kommer MTRX troligen att kunna redovisa vinst för första gången.
Fler nyheter
Skadade räler försenar tåg
Trafikverket har upptäckt skador i rälerna på Västra stambanans båda spår mellan Sparreholm och Flen. Tågen får nu köra högst 40 km/h vilket medför förseningar på 15-20 minuter.
X80 testat i snö och hetta
Västtrafiks nya regionaltåg har testats i klimatkammaren i Wien med godkänt resultat. Om två månader kommer de första tågsätten till Sverige. Men trafikstarten dröjer två år.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Sponsrat innehåll
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 9 februari 2025
Annons:
Reportage
Små vinster eller stora förluster
De flesta godstågsbolagen i Sverige redovisar mycket blygsamma vinster eller ordentliga förluster. Bristen på kapital försvårar anskaffningen av nya lok och vagnar och en effektivisering av transporterna.
Lång färd mot nära mål
Att köra godståg från Göteborg till Malmö, knappt 30 mil, tar normalt fyra timmar för lokföraren Tomas Beckius. Nu hinner han knappt till Halmstad där det blir avlösning på samma tid.
EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien
Skandinavien står inför en avgörande utmaning – den åldrande lokflottan hotar att urholka järnvägens konkurrenskraft och försprång inom hållbara transporter. Sverige har en av Europas äldsta lokflottor, vilket riskerar en oönskad förskjutning från järnvägs- till vägtransporter.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Färre inställda Mälartåg
Antalet inställda tåg har minskat drastiskt sedan Mälardalstrafik drog ner den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december.
Railcare i full beredskap
Railcare tar storslam när Trafikverket nu upphandlar beredskapslok i södra halvan av Sverige. Railcare fortsätter i Borlänge och tar över beredskapen i Ånge, Gävle, Hallsberg, Nässjö och Älmhult.
Långa godståg blir snabbare
Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.
Dubbelt upp för CFL cargo
CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.