
Fler Öresundståg till Öresundståg
Region Skåne köper tio begagnade Öresundståg av DSB för drygt 630 miljoner kronor. Tågen levereras troligen i början av nästa år.
Fler nyheter
Stopp för tåg i Mälardalen i höst
SJ har sagt upp avtalet med Mälartågstrafik. Når parterna ingen ny överenskommelse inom sex månader stoppas trafiken i höst. Men få tror på inställd tågtrafik.
Fem nygamla diesellok till Hector Rail
Hector Rail hyr fem nygamla diesellok från Vossloh för växlingen i Värtan, Holmsund, Luleå och Gällivare. I går kom loken till Sverige, i dag transporteras de från Trelleborg till Hallsberg.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 101 000 sidvisningar och 50 000 besökare. Sammantaget ser vi 340 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 12 juli 2025
Annons:
Reportage
Ångloken banade väg i Skåne
Vintrarna var inte bara kallare och vitare förr. De var också svartare av ånglok och kol. Trots god beredskap var förseningarna många och långa. Men lokpersonalen tog det mesta med jämnmod. Jan-Anders Wihréns kamera fångade de sista ångloken i Skåne.
Nyckelfärdigt spårvägsbygge effektivare
Billigare och 15 procent snabbare byggnation – och lägre livscykelkostnader. Ett kontrakt på 30 år har gett Reims en effektiv spårväg.
Verkligheten i skala 1:87
Järnvägar.nu skriver ofta om 26,4 meter långa vagnar, 132 ton tunga lok och 231 miljoner kronor i kvartalsvinst. För en gång skull berättar vi om vagnar som är 30,3 centimeter, väger några hektogram och kostar under 1 000 kronor.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Sena biljetter till tåg i jul
Det kan dröja nästan två månader innan SJ börjar sälja biljetter till jultrafiken. MTRX hoppas vara några veckor snabbare och Snälltåget kommer att sälja biljetter till tåg med preliminära tider. Alla skyller på Trafikverket.
Missade du oss på Järnvägsdagen?
Den 20 november 2024 drog Järnvägsdagen på Sergels Hub i Stockholm igång. Train & Rail är givetvis på plats. Missade du oss och din stora chans att boka plats på vårens största mässa för hållbara järnvägstransporter? Då hittar du oss här!
Snart sovvagn till Hamburg
Efter tre månader med enbart liggvagnar kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg att få sovvagnar. Danska Trafikstyrelsen har efter moget övervägande lämnat klartecken för sovvagnarna.
Snabbt är dyrt, tungt är bättre
Det skulle bli oerhört kostsamt att bygga ut järnvägen mellan Göteborg och Oslo för restider på strax över två timmar. Men det går att korta res- och transporttider till måttliga kostnader.