Annons:

Publicerad: 2022-11-09

Snart sovvagn till Hamburg

Efter tre månader med enbart liggvagnar kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg att få sovvagnar. Danska Trafikstyrelsen har efter moget övervägande lämnat klartecken för sovvagnarna.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Danska Trafikstyrelsen har godkänt sovvagnarna som SJ hyrt in för trafiken till och från Hamburg. SJ:s nattåg med Rc6 1421 och två liggvagnar på Grödingebanan i närheten av Malmsjö i september 2022.

Annons:

Det känns väldigt bra, nu väntar vi bara på det formella godkännandet av sovvagnarna från Europeiska unionens järnvägsbyrå ERA.

 

Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ

”Jag hoppas vi kan sätta vagnarna i trafik i månadsskiftet november-december eller senast första veckan i december.”

Användningen av sovvagnarna i nattågen mellan Stockholm och Hamburg har varit en långdragen och sorglustig historia.

Lång dags färd mot komplett nattåg

1 september var det premiär för SJ:s nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken upphandlas tidvis och delvis av svenska staten genom Trafikverket, cirka nio månader om året och på sträckan mellan Stockholm och dansk-tyska gränsen. Resten av året och övrig sträcka kör SJ på kommersiella villkor.

Nattåget skulle bestå av tre liggvagnar, två sovvagnar och en sittvagn. Men Trafikstyrelsen och ERA har haft olika uppfattningar om godkännandet av de sovvagnar som ska användas i tågen.

”Alla dokument som efterfrågats var inlämnade sedan länge”, säger Dan Olofsson. ”Men Trafikstyrelsen har flera gånger återkommit med nya krav på dokumentation.”

Sovvagnarna försenas åter

Det kommer att dröja ytterligare minst en månad innan SJ kan sätta in sovvagnar i nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Nya krav från danska Trafikstyrelsen har försenat godkännandet av vagnarna.

Sedan SJ efter krav från Trafikstyrelsen anlitat en oberoende företag för att fingranska alla dokument som SJ överlämnat och denna granskning visat att alla krav var uppfyllda gav Trafikstyrelsen nyligen med sig och godkände vagnarna för användning i Danmark.

Ett slutgiltigt godkännande från ERA kommer troligen inom kort. Men eftersom det endast är ett typgodkännande måste ERA:s inspektörer kontrollera var och en de fyra sovvagnarna innan de kan sättas i trafik.

Alla godkännanden klara om tre veckor

”Vi har i dagsläget två vagnar i Hamburg och två i Stockholm och jag hoppas att de individuella godkännandena kan vara klara om cirka tre veckor”, säger Dan OIofsson.

”Därefter väntar individuella godkännanden av ett antal liggvagnar som vi vill sätta in i tågen. Sen får vi ge oss i kast med godkännandena av sittvagnarna.”

Dan Olofsson är glad att sovvagnarna kan sättas i trafik i god tid till jul- och nyårstrafiken.

”Just nu är efterfrågan på resor mellan Stockholm och Hamburg inte särskilt stor men intresset för nattågsresor inför och efter de stora helgerna är stort”, säger han.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ny rekordsommar på spåren

Mycket pekar på en ny rekordsommar på de svenska järnvägarna. Nästan samtliga tågtrafikbolag noterar ovanligt många sålda biljetter trots att flera banor stängts av.

Nyhet

Tre procent fler på Västtrafiks tåg 2019

Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen. I pendeltågen ökade resandet med en procent medan resandet med regiontågen ökade med fem procent.

Nyhet

Vy tog över nattågen i norr

Vy tog över nattågen till och från Övre Norrland från SJ, SJ övertog trafiken med Öresundstågen från Transdev, Lommabanan återfick persontågstrafiken efter 37 år och det blev enklare att köra godståg genom Hallsberg.

Nyhet

Kapitaltillskott ger många nya lok

Två tredjedelar till nya lok och resten till nya vagnar och IT-satsningar. Så ser investeringsplanen ut för statliga godstrafikbolaget Green Cargo. Strax före jul beslutade riksdagen om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor.