Annons:
Personalbrist bakom sommartidtabell redan 12 juni
Personalbrist fortsätter påverka pendeltågen i Stockholm.
I normala fall brukar all SL-trafik gå över till sommartidtabell vid midsommar. Men på grund av den personalbrist som råder i pendeltågstrafiken kommer pendeltågen börja gå enligt sommartidtabell redan den 12 juni i år.
All övrig SL-trafik går över till sommartidtabell den 23 juni.
– Hela branschen lider av lokförarbrist och MTR är hårt drabbat av detta. De kör så mycket trafik de kan utifrån den personal de har tillgänglig. Nu när semesterperioden börjar även för tågförare blir personalläget än värre. Därför har vi beslutat att pendeltågen får börja gå enligt sommartidtabell redan 12 juni, säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen.
Under tiden Trafikverket stänger av sträckan Stockholm City–Jakobsberg (1 juli–14 augusti) för planerade banarbeten kommer även tågen mellan Jakobsberg och Bålsta att ersättas med buss på grund av det rådande läget med personalbristen.
– Att införa sommartidtabell tidigare än planerat är ett nödvändigt beslut att ta även om vi förstår att det drabbar pendeltågsresenärerna som får en glesare trafik. Beslutet gör att vi kan minska antalet akut inställda turer så att man i högre grad ska kunna lita på att de avgångar som visas i reseplaneraren går, säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen.
Det går redan nu att söka resa och hitta sommartidtabeller för respektive pendeltågslinje på sl.se.
FOTO: SL
ANNONS:
Fler notiser
Snabb vändning för SJ
När coronapandemin blev historia ökade resandet med SJ:s tåg 127 procent och resultatet förbättrades från -334 miljoner kronor +437 Mkr.
Svårt att öka antalet godstransporter på järnväg
Godstransportköpare ser stora möjligheter att frakta mer gods på järnvägen – men bristen på kapacitet och punktlighet ses som hinder. Det framkommer i Transportsstyrelsens nya rapport: Godstransportköparnas syn på järnvägsmarknaden 2022.
133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn
År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.
VR tar över efter SJ
VR Sverige kommer att köra tågen för Tåg i Bergslagen (TiB) från december nästa år och i minst tio år. Avtalet är värt 3,9 miljarder kronor.



