Annons:

Publicerad: 2024-04-19

Flixtrain lämnar Sverige

Flixtrain ställer in all tågtrafik i Sverige efter knappt tre år på spåren. Tågen har tidvis varit välfyllda men Flixtrain har kört med betydligt färre vagnar än planerat och tidvis har trafiken varit inställd.

Text: Ulf Nyström

Flixtrain trafikerade sträckan Stockholm-Göteborg i nästan tre år med varierande framgång och turtäthet. Det första tåget från Stockholm, tåg 23001, passerar Jonsered på Västra stambanan på väg mot Göteborg 6 maj 2021. FOTO: Lennart Nilsson

Annons:

Efter ett par månader av spekulationer och svävande svar kom klart besked från FlixBus på torsdagsmorgonen.

”Mot bakgrund av den kraftigt ökade efterfrågan på prisvärda och hållbara tågresor i Tyskland omlokaliserar Flix Group samtliga tåg i Sverige.” skriver FlixBus i ett pressmeddelande.

”Flix Group har strategiskt beslutat att omfördela resurser från sin svenska tågverksamhet för att möte den höga efterfrågan i Tyskland. Tågen som tidigare trafikerat linjen Stockholm–Göteborg flyttas härmed till Tyskland.”

Satsar på busstrafik i Sverige

Flix Bus meddelade samtidigt att företaget ensidigt satsar på busstrafik i Sverige.

”I samband med att tågen omplaceras intensifieras fokuset på bussverksamheten i Sverige. Här ser Flix en betydande potential för tillväxt och ökad efterfrågan på hållbara och kostnadseffektiva resealternativ. Specifika detaljer om den utökade bussverksamheten kommer att tillkännages vid ett senare tillfälle men det rör sig om en ökning om 25 procent.”, skriver FlixBus.

Första tåget i maj 2021

Flixtrain startade tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg i maj 2021, ett år senare än planerat på grund av coronapandemin.

”Jag blir nästan tårögd”, sade Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain, när lok och fyra gröna vagnar rullade in på spår 10 på Stockholm C några minuter före sju på morgonen 6 maj.

”Vi har jobbat så hårt för detta så länge och äntligen är vi här.”

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

Flixtrain ställer in tåg

Flixtrain har ställt in all tågtrafik tisdagar och onsdagar i minst tio veckor i vinter och vår. Totalt körs nu endast tio avgångar i varje riktning per vecka.

Flixtrains första kvällståg från Göteborg mot Stockholm, tåg 23010, passerar Jonsered 6 maj 2021. FOTO: Kasper Dudzik

FlixBus grundades i Tyskland 2013 och satsade efter några år på vägarna även på tågtrafik.

Konceptet var enkelt: Flixbus och sedermera Flixtrain sålde biljetter och andra företag skötte trafiken.

För trafiken i Sveriges avdelades 15 äldre tyska sittvagnar som moderniserats. Vagnarna ägdes och ägs av lok- och vagnuthyrningsbolaget Railpool. Tågen drogs av lok som tillhör Hector Rail. Lokförare och tågvärdar var anställda av Hector Rail.

Hector Rail lät foliera tre Vectron-lok i Flixtrains färger.

Trångt ombord

De flesta vagnarnas rymde 100 resenärer vardera, det var trångt mellan stolsraderna, och vagnarna saknade luftkonditionering. Flixtrain var ett lågpriskoncept men lok och vagnar var godkända för 200 km/h och restiden mellan Stockholm och Göteborg var cirka tre och en halv timma inklusive tre uppehåll.

Efter en trevande inledning strömmade resenärerna, främst studerande och pensionärer, till och tågen var relativt välfyllda under sommaren 2021.

Men när hösten kom drog Flixtrain ner på trafiken, från 19 tåg i veckan till tio–tolv under hösten och vintern 2021–2022. Trafiken var tidvis inställd tisdagar och onsdagar.

Flixtrain ställer in alla tåg

Flixtrain ställer in all tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg i sex dagar sedan ett stort antal vagnar skadats av kringflygande makadam. Men varken SJ eller MTRX har noterat några fordonsskador och kör som vanligt.

Följande sommar ökade Flixtrain till 19 avgångar per riktning och vecka och kunde vissa dagar köra med fem eller sex vagnar i tågen och ändå ha välfyllda tåg.

”Sommaren 2022 har varit en stor succé”, sade Peter Ahlgren, vd i Flixtrain.

Men följande vinterhalvår gjordes nya neddragningar av trafiken och i mars 2023 ställde Flixtrain in all tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg sedan ett stort antal vagnar skadats av kringflygande makadam sedan Trafikverkets entreprenör inte lyckats ploga eller borsta bort överflödig makadam efter ett banarbete.

Det dröjde ett par månader innan Flixtrain åter kunde köra normal trafik, ett stort antal vagnar hade transporterats till Tyskland för reparationer.

Inför tågplanen som gäller från december förra året beslöt Flixtrain att slopa uppehållen och köra direkt mellan Stockholm och Göteborg. Restiden kapades med drygt 20 minuter till strax över tre timmar.

Flixtrain kortar restiden

Flixtrain kapar 20 minuter på restiderna mellan Stockholm och Göteborg genom att dra in uppehållen i Södertälje, Hallsberg och Falköping från 10 december.

Men redan i slutet av januari i år ställdes all trafik in med några dagars förvarning. Då var beskedet att tågtrafiken skulle återupptas efter en paus.

Men tågen började inte att rulla igen och i går, 17 april, kom det föga överraskande beskedet att moderbolaget Flix Group givit upp tankarna på tågtrafik i Sverige inom överskådlig tid.

Inga besked om verkliga orsaken

Ledningen för Flixbus och Flixtrain i Sverige vill inte kommentera bakgrunden till beslutet.

”Vi kan inte kommentera avtalsinformation eller affärsinsikter”, skriver Kajsa Ekelund, kommunikationschef på Flixbus, till Järnvägar.nu.

”Som vi kommunicerat så ser vi en stor efterfrågan på hållbar och prisvärd mobilitet av Flix-tjänster i Sverige. Vilket innebär att ökar vi vårt FlixBus-erbjudande med 25 % i vår. Vi ser fortsatt stor potential i Sverige för både buss och tåg, däremot kan vi i dagsläget inte dela en konkret tidslinje för FlixTrain.”.

Hur stora belopp Flixtrain förlorat under knappt tre år på svenska spår är oklart. Flixbus särredovisar inte tågtrafiken. Men Flixbus Sverige har redovisat förluster under alla år.

Oklart hur Hector Rail drabbas

Hector Rail som svarat för lok. lokförare och tågvärdar och hyrt vagnar för tågtrafiken som utförts i Flixtrains namn vill inte berätta hur företaget drabbats av Flixtrains varierade trafikutbud och hastiga sorti från Sverige.

På frågor från Järnvägar.nu om hur Hector Rail ser på Flixtrains uttåg, hur stora intäktsförluster blir och hur många som mu blivit sysslolösa inom Hector Rail svarar Claes Scheibe, vd för Hector Rail, kortfattat i ett mail:

”Det stämmer. Vi har en viss övertalighet vad gäller tågvärdar, eftersom vi inte har den funktionen i andra kundkontrakt. I övrigt omfördelar vi våra resurser för att köra ytterligare trafik för övriga kunder.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Lint klara för trafik efter fem år

Det dröjer ytterligare ett halvår innan de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 kan sättas i trafik. Flera av tågsätten kan kommas att hyras ut men framtiden är ännu oviss.

Nyhet

Kapitaltillskott ger många nya lok

Två tredjedelar till nya lok och resten till nya vagnar och IT-satsningar. Så ser investeringsplanen ut för statliga godstrafikbolaget Green Cargo. Strax före jul beslutade riksdagen om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor.

Nyhet

Green Cargo lämnar Norge

31 januari kör Green Cargo de sista tågen i norsk inrikestrafik under överskådlig tid. Skenande elpriser har gjort en redan olönsam trafik med alltför korta tåg mer förlustbringande.