Annons:
Planskildhet för 3,8 miljarder kronor
Nästan tre månader för tidigt och 200 miljoner kronor billigare än beräknat står Planskildhet Olskroken klar i höst. Natten till 30 juni avslutades den sista av många av avstängningar av tågtrafiken.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Västlänken löper över E6 och Gullbergsån i Gullbergsvass och över Vänerbanan och Bohusbanan i Olskroken, I bakgrunden Godstågsviadukten och i förgrunden Katharina Grosses konstverk bLink.
Annons:
”Det har faktiskt gått jättebra med hela projektet”, säger Jenny Skogberg, projektledare på Trafikverket.
”Nu väntar vi egentligen bara på slutbesiktningen och att hela anläggningen kommer till avsedd användning när kommande tågplan, T26, börjar gälla i december.”
Planskildhet var beräknad att kosta 3,9 miljarder kronor i 2020 års prisnivå och budgeten förstärktes med 100 miljoner kronor för att tiden för avstängningar av tågtrafiken skulle kunna förkortas.
Snabbare och billigare
”Men vi har haft ett väldigt gott samarbete med entreprenören Peab så arbetena har gått snabbare än planerat och kostnaden blir av allt att döma lägre än beräknat”, säger Jenny Skogberg.
Totalkostnaden väntas landa på 3,8 miljarder kronor i löpande priser.

Vänerbanan korsar godstågsspåren mellan Sävenäs rangerbangård och Godstågsviadukten i två unika korsningsspår.

Västlänkens bro över Vänerbanan och Bohusbanan är klar för trafik men ännu dröjer det 17 månader innan tågen börjar rulla över bron.
Byggandet av Planskildhet Olskroken inleddes redan 2017 och det har sålunda tagit åtta år med många provisoriska lösningar och trafikavstängningar att få banorna i Olskroken att anslutas till varandra och korsa varandra planskilt.
Omfattande grundförstärkning
”Det har vart ett otroligt avancerat projekt med omfattande grundförstärkning med KC-pelare, stålpålar och betongpålar, omläggning av spåren i många omgångar och byggandet av de sex broarna”, säger Gunnar Berg, produktionsledare Järnväg.
När alla de sex nya järnvägsbroar tas i drift i höst ökar kapaciteten drastiskt och risken för störningar minskar påtagligt.
Olskroken, två kilometer nordost om Göteborgs centralstation, är den viktigaste knutpunkten i det västsvenska järnvägssystemet. Här strålar Västra stambanan samman med Vänerbanan och Bohusbanan in mot Göteborg C.
Komplicerat spårsystem
En godstågsviadukt binder sedan många år samman Västra stambanan och Sävenäs rangerbangård med Bohusbanans broar över Göta älv, Södra och Norra Marieholmsbron, och med hamnarna och industrierna vid Hamnbanan på Hisingen i väster.
Från godstågsviadukten går en bro, kallad Hammaren, mot Vänerbanan för godstågen mellan Sävenäs rangerbangård och Uddevalla, Karlstad, Bergslagen och Norge.

Skylten indikerar att Västlänkens bro över Vänerbanan och Bohusbanan har en lutning på 30 promille på en sträcka av 300 meter. Skansen Lejonet i bakgrunden.

Unika spårkorsningar i Olskroken
Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.
Från Västra stambanan och Sävenäs rangerbangård fanns spårförbindelse till Västkustbanan och Kust till kustbanan, spåren korsade spåren mot Vänerbanan och Bohusbanan. Den förbindelsen revs upp och godstågen har i flera år tvingats till omvägen över Hisingen för rundgång på Kvillebangården.
Sex nya broar
Med hjälp av sex nya broar och omläggning av flera spår får nu Västra stambanan, Vänerbanan och Bohusbanan en infart till Västlänken, den nya järnvägstunneln under centrala Göteborg för pendeltågen och en del av regionaltågen.
Under midsommarhelgen lades två spårkorsningar lin i Vänerbanans dubbelspår och Godstågsviadukten kopplats samman med det övriga järnvägssystemet.
Tågtrafiken mellan Göteborg C och Gamlestaden på Vänerbanan och mellan Göteborg C och Ytterby på Bohusbanan var avstängd drygt en vecka.
Tågtrafiken i den första etappen i Västlänken mellan Olskroken och den nya underjordiska stationen strax intill Göteborg C ska enligt planerna inledas i december 2026.
”Det här var det sista stora spårarbetet, den sista inkopplingen och den sista trafikavstängningen”, säger Jenny Skogsberg. ”Nu har hela infrastrukturen på plats, nu återstår bara finjusteringar och tester innan allt är helt färdigt.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Norge värnar regionaltågen
SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.
RDC ger inte upp Berlin
Snälltåget planerar att öka trafiken när SJ kastar in handduken i augusti nästa år. Men RDC har beslutat att fortsätta nattågstrafiken mellan Berlin och Stockholm om än i något begränsad omfattning från 1 september.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.