Annons:
Railcare kör malm åt LKAB
Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader. Railcare hyr lok från Alpha Trains och använder LKAB:s vagnar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Railcare med malmtåg för Kaunis Iron vid Stenbacken juni 2019.
Annons:
Efter skalvet i Kiruna för en månad sedan, 18 maj, är brytningen av järnmalm i Kiruna kraftigt begränsad. Hela gruvan ska säkras innan produktionen kan återupptas i normal omfattning, nu är fyra av elva produktionsblock stängda.
För att klara leveranserna av järnmalmspellets kommer 600 000 ton järnmalm att transporteras från Svappavaara till Kiruna där det anrikas, förvandlas till slurry och bränns till pellets för vidare transport med tåg till Narvik och fartyg över haven.
6 400 ton per dygn
Transporterna inleddes 12 juni med ett omlopp per dygn. Om några dagar ska Railcare köra två omlopp per dygn med sammanlagt 6 400 ton malm.
”Det är glädjande att LKAB Malmtrafik har valt oss som transportföretag”, säger Daniel Öholm, vd i Railcare Group. ”LKAB vet att logistiken är av yttersta vikt för att produktionen inte ska stanna. Vi kommer att kunna visa vår kvalité när det kommer till transporter under dessa tre månader”.
Avtalet är värt 7,8 miljoner kronor.
”Vi måste öka körningen av rågods från Svappavaara till Kiruna och har i sommar inte kapacitet att klara transporterna med egna lok och egna lokförare”, säger Torbjörn Larsson, sektionschef på LKAB Malmtrafik.
Under sommaren utförs omfattande banarbeten på Ofotbanen, den norska delen av Malmbanan, och malmtågstrafiken är stoppad under en stor del av dygnet.
Det är glädjande att LKAB Malmtrafik har valt oss som transportföretag. LKAB vet att logistiken är av yttersta vikt för att produktionen inte ska stanna. Vi kommer att kunna visa vår kvalité när det kommer till transporter under dessa tre månader.
Daniel Öholm, vd i Railcare Group
Fast i Narvik
Då blir LKAB:s lokförare, lok och vagnar fast i Narvik.
”Därför har vi valt att anlita Railcare för att köra rågods till Kiruna”, säger Torbjörn Larsson. ”Vi tillhandahåller vagnar som inte lastar lika mycket som vagnarna vi använder i malmtågen, vagnar som passar perfekt för transport av rågods.”
Vagnarna har beteckningen Uadk.
Railcare använder inhyrda Traxx-lok från Alpha Trains för rågodstransporterna.
Railcare Group med huvudkontoret i Skelleftehamn arbetar främst med järnvägsunderhåll men företaget har en lokverkstad i Långsele och en vagnverkstad i Skelleftehamn och kör sedan drygt ett år järnmalm åt Kaunis Iron från Pitkäjärvi strax väster om Svappavaara till Narvik.
Malmen transporteras på lastbil från gruvan i Pajala till Pitkäjärvi.
Fyra miljoner ton
22 april i år körde Railcare det 1 000:e malmtåget till Narvik och företaget har fram till nu transporterat närmare fyra miljoner ton järnmalm.
För transporterna använder Railcare Traxx-lok som hyrs från investmentbolaget Bure och specialbyggda malmvagnar.
För att kunna öka lasten i tågen, öka dragkraften och minska risken för slirning har Railcare testat att köra malmtågen med tre i stället för två Traxx-lok.
Avtalet med Kaunis Iron är på fem år och omfattar 360 miljoner kronor.
Railcare Group omsatte förra året 370 miljoner kronor och har 140 anställda.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Oro inför regeringsskiftet
Några är oroliga, många förhoppningsfulla. Frågan är vilka järnvägsprojekt den nya regeringen vill satsa på och vilka som skjuts upp. Höghastighetsjärnvägarna är i farozonen men det finns stora förväntningar i norr och söder.
Kardonbanan viktig för Pampushamnen
Kampen står inte mellan Norrköping, Södertälje, Norvik och Gävle. Striden om containrarna står mellan Öst och Väst, mellan hamnarna längs Ostkusten och Göteborg. Nu har Norrköping elektrifierad järnväg till den växande Pampushamnen.
Sandahl ska dra egna tågen
Sandahlsbolagen köper Bure Equitys sju Traxx-lok. I december tar Sandahlbolagens dotterbolag Real Rail över tågdragningen av företagets kombitåg. Green Cargo tappar ett av de större uppdragen.
Massivt statsstöd till godstågen
Godstågsbolagen får över en miljard kronor i miljökompensation i år. Syftet är att flytta fler transporter från väg till järnväg. Nästan 60 procent går till Green Cargo.