Annons:

Publicerad: 2023-08-29

Rekordsommar för MTRX

Det blev en rekordsommar för persontrafikbolaget MTRX. Resandet med tågen mellan Stockholm och Göteborg slog det tidigare rekordet från sommaren 2022.

Text: Ulf Nyström  Foto: Anders Jansson

Ett MTRX-tåg passerar på Västra stambanans bro över Nossan i Herrljunga. Bron byggdes som en enkelspårsbro i slutet av 1850-talet och byggdes ut för dubbelspåret för 70 år sedan. Nu passerar snabbtågen med 180 km/h över bron.

”Det har varit en jättebra sommar”, säger Filip Thunell, vd i MTRX.

”Vi noterade rekord i resandet förra sommaren när pandemin var över men i år har vi haft ännu fler resenärer, åtminstone i juni och juli.”

SJ har också kunnat notera en sommar med väldigt många tågresenärer mellan Stockholm och Göteborg.

Många tog tåget i somras

Många tog tåget sommaren 2023. Antalet resor under juli var troligen rekordstort men översvämningarna och omledda och inställda tåg i augusti innebar kraftigt minskar resande.

Eneryda 2023-07-06. SJ X2 på södra stambanan.

Annons:

”Det är glädjande att tågresandet ökar så starkt hos både SJ och hos oss”, säger Filip Thunell.

Resandet under augusti har varit mindre uppseendeväckande.

”Resandet under augusti har varit något sämre än under förra året men det är inget stort tapp”, säger Thunell.

Färre resenärer i dåligt väder

”Jag tror att det till största delen beror på att vädret varit sämre. Under och strax efter ovädret Hans hade vi en stor minskning av antalet resenärer men den senaste veckan har bokningarna ökat.”

I sommar hart MTRX kört det särskilda sommartåget mellan Stockholm och Båstad via Borås eftersom Västkustbanan varit uppgrävd i Almedal strax söder om Göteborg C.

Men det har inte varit utan problem.

”Vi har haft mycket störningar och många förseningar”, säger Filip Thunell.

”Kapaciteten på Viskadalsbanan är ju kraftigt begränsad och kommer vårt tåg ur sin kanal kan vi få vänta ganska länge på att ta oss fram.”

MTRX till Ängelholm nästa sommar

Förseningarna har medfört att antalet resenärer har blivit något mindre än väntat men det handlar inte om någon betydande nedgång.

”Det är ju mest semesterresenärer i de här tågen och de tar nog inte lika hårt på förseningarna som tjänsteresenärerna.”

Sommaren 2024 kommer MTRX att förlänga sommartågen Stockholm–Båstad till Ängelholm.

”Då kan vi åter köra via Göteborg och det blir mer stabil trafik utan lika stor risk för förseningar”, säger Filip Thunell.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fler snabbtåg på Västkustbanan

Fler X55-tåg när tunneln under Varberg är klar 2025, nya snabbtåg för 250 km/h 2027 och genomgående tåg Hamburg-Köpenhamn-Göteborg-Oslo i slutet av 2020-talet. Så ser SJ:s planer ut.

Nyhet

Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter

I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.

Nyhet

MTR vann trafiken med Mälartågen

MTR kommer att köra regionaltågen i Mälardalen från december nästa år. Det står klart sedan Mälardalstrafik avgjort upphandlingen av trafiken med Mälartågen. MTR jublar, SJ deppar.