Annons:

Publicerad: 2023-08-29 • Uppdaterad: 2025-11-26

Rekordsommar för MTRX

Det blev en rekordsommar för persontrafikbolaget MTRX. Resandet med tågen mellan Stockholm och Göteborg slog det tidigare rekordet från sommaren 2022.

Text: Ulf Nyström  Foto: Anders Jansson

Ett MTRX-tåg passerar på Västra stambanans bro över Nossan i Herrljunga. Bron byggdes som en enkelspårsbro i slutet av 1850-talet och byggdes ut för dubbelspåret för 70 år sedan. Nu passerar snabbtågen med 180 km/h över bron.

”Det har varit en jättebra sommar”, säger Filip Thunell, vd i MTRX.

”Vi noterade rekord i resandet förra sommaren när pandemin var över men i år har vi haft ännu fler resenärer, åtminstone i juni och juli.”

SJ har också kunnat notera en sommar med väldigt många tågresenärer mellan Stockholm och Göteborg.

Många tog tåget i somras

Många tog tåget sommaren 2023. Antalet resor under juli var troligen rekordstort men översvämningarna och omledda och inställda tåg i augusti innebar kraftigt minskar resande.

Eneryda 2023-07-06. SJ X2 på södra stambanan.

Annons:

”Det är glädjande att tågresandet ökar så starkt hos både SJ och hos oss”, säger Filip Thunell.

Resandet under augusti har varit mindre uppseendeväckande.

”Resandet under augusti har varit något sämre än under förra året men det är inget stort tapp”, säger Thunell.

Färre resenärer i dåligt väder

”Jag tror att det till största delen beror på att vädret varit sämre. Under och strax efter ovädret Hans hade vi en stor minskning av antalet resenärer men den senaste veckan har bokningarna ökat.”

I sommar hart MTRX kört det särskilda sommartåget mellan Stockholm och Båstad via Borås eftersom Västkustbanan varit uppgrävd i Almedal strax söder om Göteborg C.

Men det har inte varit utan problem.

”Vi har haft mycket störningar och många förseningar”, säger Filip Thunell.

”Kapaciteten på Viskadalsbanan är ju kraftigt begränsad och kommer vårt tåg ur sin kanal kan vi få vänta ganska länge på att ta oss fram.”

MTRX till Ängelholm nästa sommar

Förseningarna har medfört att antalet resenärer har blivit något mindre än väntat men det handlar inte om någon betydande nedgång.

”Det är ju mest semesterresenärer i de här tågen och de tar nog inte lika hårt på förseningarna som tjänsteresenärerna.”

Sommaren 2024 kommer MTRX att förlänga sommartågen Stockholm–Båstad till Ängelholm.

”Då kan vi åter köra via Göteborg och det blir mer stabil trafik utan lika stor risk för förseningar”, säger Filip Thunell.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Full trafik på Inlandsbanan

Inlandsbanan siktar på full trafik i sommar. Men leveranserna av de nya ombyggda motorvagnstågen är försenade och de 40 år gamla motorvagnana från Fiat får rulla ytterligare en säsong.

Nyhet

Isen stoppade tågen

Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.

När det bildats is eller frost på kontaktledningen försämras elöverföringen från ledningen till strömavtagarna och det bildas ljusbågar som kan förstöra både kolslitskenan och kontaktledningen. DBAG-loket 151.169 med koltåg i Kissing, strax utanför Augsburg, i januari 2019.
Nyhet

Infranord storhandlar

Det går att byta kontaktledningsanläggningen snabbare än i dag och med betydligt kortare tid för avstängning av spåren. Det hävdar Infranord som köper nya maskiner för trådbyten.