Annons:
Rekordsommar för MTRX
Det blev en rekordsommar för persontrafikbolaget MTRX. Resandet med tågen mellan Stockholm och Göteborg slog det tidigare rekordet från sommaren 2022.
Text: Ulf Nyström Foto: Anders Jansson
Ett MTRX-tåg passerar på Västra stambanans bro över Nossan i Herrljunga. Bron byggdes som en enkelspårsbro i slutet av 1850-talet och byggdes ut för dubbelspåret för 70 år sedan. Nu passerar snabbtågen med 180 km/h över bron.
”Det har varit en jättebra sommar”, säger Filip Thunell, vd i MTRX.
”Vi noterade rekord i resandet förra sommaren när pandemin var över men i år har vi haft ännu fler resenärer, åtminstone i juni och juli.”
SJ har också kunnat notera en sommar med väldigt många tågresenärer mellan Stockholm och Göteborg.
Många tog tåget i somras
Många tog tåget sommaren 2023. Antalet resor under juli var troligen rekordstort men översvämningarna och omledda och inställda tåg i augusti innebar kraftigt minskar resande.
Annons:
”Det är glädjande att tågresandet ökar så starkt hos både SJ och hos oss”, säger Filip Thunell.
Resandet under augusti har varit mindre uppseendeväckande.
”Resandet under augusti har varit något sämre än under förra året men det är inget stort tapp”, säger Thunell.
Färre resenärer i dåligt väder
”Jag tror att det till största delen beror på att vädret varit sämre. Under och strax efter ovädret Hans hade vi en stor minskning av antalet resenärer men den senaste veckan har bokningarna ökat.”
I sommar hart MTRX kört det särskilda sommartåget mellan Stockholm och Båstad via Borås eftersom Västkustbanan varit uppgrävd i Almedal strax söder om Göteborg C.
Men det har inte varit utan problem.
”Vi har haft mycket störningar och många förseningar”, säger Filip Thunell.
”Kapaciteten på Viskadalsbanan är ju kraftigt begränsad och kommer vårt tåg ur sin kanal kan vi få vänta ganska länge på att ta oss fram.”
MTRX till Ängelholm nästa sommar
Förseningarna har medfört att antalet resenärer har blivit något mindre än väntat men det handlar inte om någon betydande nedgång.
”Det är ju mest semesterresenärer i de här tågen och de tar nog inte lika hårt på förseningarna som tjänsteresenärerna.”
Sommaren 2024 kommer MTRX att förlänga sommartågen Stockholm–Båstad till Ängelholm.
”Då kan vi åter köra via Göteborg och det blir mer stabil trafik utan lika stor risk för förseningar”, säger Filip Thunell.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Lite snabbare med nytt spår
Hade inte spåret på Ostkustbanan bytts i höst hade omfattande hastighetsnedsättningar varit nödvändiga. I stället kommer tågen att kunna köra lite snabbare om fyra månader.
Lägre axellast på Malmbanan
Trafikverket sänkte strax före jul största tillåtna axellast från 30 till 25 ton på Malmbanan mellan Råtsi och Gällivare. LKAB kan lasta 20 procent mindre i varje vagn och tvingas nu köra fler tåg.
Tjeckiskt lok till Railcare
Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.
100 miljarder för automatkoppel
Automatkoppel gör godstågstrafiken lite snabbare och mycket säkrare. Men kostnaden är enorm. Att förse Europas 500 000 godsvagnar beräknas kosta 50-100 miljarder kronor.




