Annons:
Rekordsommar för MTRX
Det blev en rekordsommar för persontrafikbolaget MTRX. Resandet med tågen mellan Stockholm och Göteborg slog det tidigare rekordet från sommaren 2022.
Text: Ulf Nyström Foto: Anders Jansson
Ett MTRX-tåg passerar på Västra stambanans bro över Nossan i Herrljunga. Bron byggdes som en enkelspårsbro i slutet av 1850-talet och byggdes ut för dubbelspåret för 70 år sedan. Nu passerar snabbtågen med 180 km/h över bron.
”Det har varit en jättebra sommar”, säger Filip Thunell, vd i MTRX.
”Vi noterade rekord i resandet förra sommaren när pandemin var över men i år har vi haft ännu fler resenärer, åtminstone i juni och juli.”
SJ har också kunnat notera en sommar med väldigt många tågresenärer mellan Stockholm och Göteborg.
Många tog tåget i somras
Många tog tåget sommaren 2023. Antalet resor under juli var troligen rekordstort men översvämningarna och omledda och inställda tåg i augusti innebar kraftigt minskar resande.
Annons:
”Det är glädjande att tågresandet ökar så starkt hos både SJ och hos oss”, säger Filip Thunell.
Resandet under augusti har varit mindre uppseendeväckande.
”Resandet under augusti har varit något sämre än under förra året men det är inget stort tapp”, säger Thunell.
Färre resenärer i dåligt väder
”Jag tror att det till största delen beror på att vädret varit sämre. Under och strax efter ovädret Hans hade vi en stor minskning av antalet resenärer men den senaste veckan har bokningarna ökat.”
I sommar hart MTRX kört det särskilda sommartåget mellan Stockholm och Båstad via Borås eftersom Västkustbanan varit uppgrävd i Almedal strax söder om Göteborg C.
Men det har inte varit utan problem.
”Vi har haft mycket störningar och många förseningar”, säger Filip Thunell.
”Kapaciteten på Viskadalsbanan är ju kraftigt begränsad och kommer vårt tåg ur sin kanal kan vi få vänta ganska länge på att ta oss fram.”
MTRX till Ängelholm nästa sommar
Förseningarna har medfört att antalet resenärer har blivit något mindre än väntat men det handlar inte om någon betydande nedgång.
”Det är ju mest semesterresenärer i de här tågen och de tar nog inte lika hårt på förseningarna som tjänsteresenärerna.”
Sommaren 2024 kommer MTRX att förlänga sommartågen Stockholm–Båstad till Ängelholm.
”Då kan vi åter köra via Göteborg och det blir mer stabil trafik utan lika stor risk för förseningar”, säger Filip Thunell.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket och Infranord oense
Mycket blev fel när Infranord bytte en del av kontaktledningsanläggningen mellan Öxnered och Kil. Vänersborgs tingsrätt har beslutat att Infranord ska betala 14,5 miljoner kronor plus ränta till Trafikverket och ersätta Trafikverket för rättegångskostnader på 9,1 miljoner kronor. Infranord har överklagat domen till hovrätten.
Allt fler containrar på tåg
Andelen containrar som körs på järnväg till och från de stora hamnarna i Sverige fortsatte att öka under fjolåret. I Göteborg, Helsingborg och Umeå ökade andelen järnvägstransporter kraftigt.
Ny tunnel i bruk
Den 1 100 meter långa tunneln under Krokängsparken på Hisingen i Göteborg togs i bruk natten till måndag 9 oktober. Till att börja med är det enkelspårstrafik i tunneln men om två månader får Hamnbanan ytterligare två kilometer dubbelspår.
Laxen tar tåget till Tyskland
Norska Cargonet planerar att köra tre till fem tåg i veckan med fisk från Narvik till Padborg vid dansk-tyska gränsen. En provtransport i början av december genomfördes utan nämnvärda problem.




