Annons:

Publicerad: 2023-07-24

Resenärerna vill se nationella krav kring trafikinformation

Ett av Konsumentorganisationen Resenärernas huvudsakliga fokusområden för 2023 kallas ”Trafikinformation och någon att fråga”. Detta innebär en önskan och uppsatt målsättning om att få tydliga nationella krav på trafikinformation samt möjlighet till kundservice vid behov.

För att lyckas med detta krävs det en gemensam ansvarig över Sveriges stationer. Idag är det RKM, kommuner, Trafikverket och Jernhusen med fler som bär ansvaret vilket inte är oproblematiskt.

– Då flertalet delar ansvaret över Sveriges stationer är det inte alltid lätt för den som reser att veta var man ska vända sig vid eventuella problem, säger Resenärernas ordförande Jonas Friberg.

Genom att ändra strukturen och enbart låta en stå som ansvarig kan en jämn kvalitet kring trafikinformation säkerställas. Detta då det blir möjligt att sätta upp minimikrav samt ramverk kring hur informationen bör se ut, ska kommuniceras och i vilken utsträckning kundservice bör finnas tillgängligt.

– Det minsta som kan göras för Sveriges resenärer är att ha enhetlig, strukturerad och tydlig information vid vardera station, säger Friberg.

Resenärerna arbetar sedan en tid tillbaka med denna typ av fråga i deras största projekt, Stationsprojektet. Här ligger fokus på vikten av att låta resenären få tillgång till den service och information hen önskar. Genom arbetet försöker Resenärerna skapa en god dialog mellan ansvariga för Sveriges stationer, samt kommunicera de minimikrav Resenärerna anser bör finnas.

– Genom tydliga nationella krav på trafikinformation kan vi reducera eventuell oro och rädsla kring att åka kollektivt. Dessutom skulle både resenärer och trafikoperatörerna besparas resurser i form av tid och pengar i samband med att mängden missinformation reduceras, avslutar Friberg.

Resenärerna vill se nationella krav kring trafikinformation. FOTO: Resenärerna

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Nytt bolag tilldelas trafikavtalet för Stockholms tunnelbana

Connecting Stockholm har fått förtroendet att driva Stockholms tunnelbana från den 2 maj 2025, under en period på 11 år. Connecting Stockholm är en verksamhet skräddarsydd för Stockholms tunnelbana, vilken hämtar expertis från två multinationella kollektivtrafikföretag – varav ett bedriver en av världens mest pålitliga tunnelbanor i Singapore.

Notis

Sju regioner: Kollektivtrafiken måste ges plats på spåren

Pendlarna måste kunna lita på pendel- och regionaltågen när reglerna för järnvägen görs om i Sverige och EU. Med både ökad gods- och passagerartrafik behövs långsiktighet, flexibilitet och förståelse för kollektivtrafikens behov i planeringen för järnvägen. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen och Europeiska kommissionen.

Notis

Triss i nya vd:ar hos MTR

Anders Gustafsson och Lena Herrmann har utsetts till nya verkställande direktörer för MTR Mälartåg respektive MTR Pendeltågen. Oliver Bratton har utsetts till ny vd för MTR Tunnelbanan.

Nyhet

Inga löften från regeringen

Regeringen undersöker förutsättningarna för att ytterligare öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Det är svaret som Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, fått av näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.