Annons:

Publicerad: 2020-03-30

Så skyddas spårväxlar från snö och is

Skapa turbulens med hjälp av borstar, använd fjärrvärme – eller bygg en tunnel. Det finns flera olika sätt att skydda spårväxlar från vintervädrets makter.

Sponsrat innehåll från Vossloh

Växeltungorna i Åstorp skyddas från inblåsande snön med hjälp av snöskydd modell borst, som är monterade bredvid rälen i höjd med tungorna. Borsten ger även upphov till turbulens som blåser bort snö från växeln.

Annons:

Minusgrader, snö och is är ett gissel för spårväxlar vintertid. Snö från nederbörd, eller snö och is från förbipasserande tåg, kan lägga sig mellan räl och växeltungan i en växel och hindra tungan från att lägga om, vilket får stoppsignalen att tändas. Eller så kan omväxlande väder smälta snö och is – och sedan frysa vattnet till is igen så att stag samt drag- och kontrollstänger fastnar. Men det finns olika tekniska hjälpmedel för att förhindra att en spårväxel slås ut av Kung Bore.

Snöskydd

För att förhindra att snö lägger sig över växeln monterar man snöskydd. Det går antingen att klä in växeln med skyddskåpor på sidan av rälerna och en presenning mellan rälerna samt stångkåpa som täcker staggropen. Detta kallas snöskydd av modell inklädnad.

Genom att klä in en spårväxel med skyddskåpor och presenningar förhindrar man att snö lägger sig i växeln. Den snö och is som trots skyddet hamnar vid växeltungan smälts bort med hjälp av värmeelement

Det finns även ett snöskydd modell borst, vilka ser ut som upp-och-nedvända kvasthuvuden, som skapar ett fysiskt skydd mot snön. Samtidigt uppstår det vindturbulens bakom borsten, vilken lyfter bort snön och förhindrar den att den hamna i växelns rörliga delar. Dessa används på de ställen där man har problem med drivsnö i växlarna.

Eller så kan man göra det som de ofta väljer i Norge – bygga en hel tunnel ovanför spårväxlarna. Där kallas tunnlarna snøoverbygg, i Sverige heter det snögalleri, och de används på utsatta bansträckor.

Genom snögallerier – tunnlar – håller man effektivt borta snön från spårväxlar

Isdeflektor

Ofta lossnar is från tågen genom de vibrationer som uppstår när de kör in i växlar. För att förhindra att isen lägger sig i en öppen tunga så installerar man isdeflektorer som tvingar bort nedfallande is. Dels monteras kilformade sidodeflektorer på insidan av de yttersta rälerna, samtidigt som man sätter en större mittdeflektor inuti spåret.

En isdeflektor tvingar bort den is som ofta lossnar från tåg då tåg passerar en växel.

Växelvärme

El-värmeelement som smälter snö och is monteras på de flesta svenska växlar. Dessa finns i olika varianter som värmer olika delar av växeln. Det finns till exempel långa värmeelement som värmer stödräler och växeltungor. En annan typ av element värmer utrymmena mellan glidplattorna. Så kallad staggropsvärme värmer upp stagen (det vill säga de stänger som motorn i växeldriven använder för att flytta på växeltungan).

De värmeelementen som finns i Sverige idag är direktvärmande elvärme. Det innebär att de kostar mycket att driva – elräkningen för uppvärmning av en spårvagnsdepå kan kosta drygt 250 000 kronor per år. Men det finns energieffektivare alternativ. Vossloh har nyligen utvecklat spårväxlar som, istället för att värmas upp av el, värms upp med värmeväxlare. Dessa kan drivas av allt från fjärrvärme till bergvärme, allt beroende på möjligheterna i omgivningen. Systemet kallas för TSR (Turnout Sandwich Radiator) och håller snö och is borta precis lika effektivt som direktverkande el – men har runt 70 procent lägre driftskostnad.

Bertrand Gryspeert

Bertrand Gryspeert

Vd, Vossloh Nordic Switch Systems AB

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Alstoms köp av Bombardier klart

Alstoms köp av konkurrenten Bombardier har slutförts. Därmed har världens näst största tågtillverkare skapats. Alstom har nu 75 000 medarbetare i 70 länder varav nästan 2 000 i Sverige.

Nyhet

Nytt växlingslok till Sverige

Om en månad får Nordic Re-Finance sitt första lok från den italienska fordonstillverkaren SVI. Det är ett treaxligt diesellok för växling och kommer att användas på kombiterminalen i Malmö.

Nyhet

Lyckat prov med långt tåg

Provkörningen med ett 838 meter långt godståg från Malmö till Frövi visade att inte finns några oöverstigliga hinder för att köra långa godståg i 100-120 km/h på många järnvägar i Sverige.

Nyhet

Framtiden har sex axlar

Markus Gardbring, Chief Operations Officer, på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.