Annons:
Samarbete för klimatsäkring
Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.
FOTO: Trafikverket
Ökad nederbörd, kraftiga regn och skyfall kan orsaka höga, hastiga flöden. Det vill säga större mängder vatten som inte rinner undan snabbt. Det blir allt vanligare och kan påverka eller skada vägar och järnvägar.
“Detta är något som vi arbetar med att förmedla kunskap kring i samhällsplaneringen och i dialog med alla våra grannar över hela landet. Det som förut fungerade kommer kanske inte att fungera i ett förändrat klimat och vi kommer ibland att behöva prioritera vilka värden som är viktigast”, säger Malin Lind, senior specialist klimatanpassning, Trafikverket.
Olika typer av hårdgjorda ytor där vatten inte kan samlas upp, speciellt i områden där det redan finns problem med avrinning eller branter kan utgöra en risk för infrastrukturen eller andra delar av samhället vid ett kraftigt långvarigt regn eller skyfall.
“Det är en samhällsfråga, och frågan om markanvändning behöver diskuteras gemensamt så att vi inte påverkar varandra negativt”, fortsätter Malin.
“Vi samarbetar med andra myndigheter och ser att denna samverkan kommer vara mycket viktigt framåt.”
När det gäller konsekvenserna för vägar och järnvägar i Västernorrland, efter de skyfallsliknande regnen, så ingår det i den utredning som görs att se över om större markförändringar inverkar.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Två etapper av fem fullbordade
Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.









