Annons:
Ses vi på Järnvägsdagen?
Den 20 november 2024 är det dags för Järnvägsdagen på Sergels Hub i Stockholm. Train & Rail är givetvis på plats.
”Det är årets bästa plats för nätverkande och nya möten. Jag ser också fram emot programdelen om hur vi möter kompetensbristen”, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.
Sponsrat innehåll från Train & Rail
Panel från Järnvägsdagen 2023 med Roberto Maiorana, Annika Winsth, Klas Nilsson, Kristian Seth. FOTO: Swedtrain
Förra året handlade Järnvägsdagen om finansiella möjligheter och investeringsstrategier för framtidens järnväg. På scen då sågs bland andra Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket, Annika Winsth, chefekonom Nordea och riksdagspartiernas trafikpolitiska talespersoner.
”Vi tog vi ett helhetsgrepp på finansieringsfrågan, det blev en mycket spännande dag”, konstaterar Gustaf Engstrand från Tågföretagen.
”Vi fann konsensus kring att staten bör stå för de stora investeringarna i transportinfrastruktur, men att alternativ finansiering, genom exempelvis privata investeringar i samverkan med staten, skulle kunna användas för specifika objekt, i synnerhet där det finns en betalningsvilja”, säger han.
För att genomföra större förändringar inom infrastrukturområdet är det dock av största vikt att finns brett politiskt stöd.
”Ryckigheten i de stora infrastrukturbesluten måste bort genom långsiktiga och politiskt hållbara beslut. Danmark inspirerar genom stora beslut i total politisk enighet, som därefter genomförs på utsatt tid”, säger Gustaf Engstrand.
Faktorer som formar järnvägen
Årets Järnvägsdag djupdyker i de faktorer som formar järnvägen. Fyra teman kommer att avhandlas under dagen:
- Investeringar i järnvägen driver ekonomisk tillväxt och regional utveckling
- Vad kan vi göra för att få underhållet att fungera bättre?
- Det digitala järnvägssystemet – status, utmaningar och möjliga lösningar
- Hur bemöter järnvägsbranschen kompetensbristen?
Johan Davidson, statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, kommer att tala om varför näringslivet behöver en fungerande infrastruktur tillsammans med Ulrika Heie, ordförande Trafikutskottet (C) och Karin Johansson, vice vd Svenskt Näringsliv.
Gustaf Engstrand, Tågföretagen.
Järnvägsdagen: Ja det går att investera mer!
Järnvägsdagen som gick av stapeln den 29 november innehöll en kavalkad av möjligheter – i synnerhet i frågan om nya förutsättningar för investeringar i infrastruktur. Det skriver Tågföretagen i en veckosammanfattning.
ANNONS:
Kontakta Train & Rail
Train & Rail bokas här och nu. Tveka inte att ringa oss för ett kort samtal, en kaffe eller om du vill fråga något inför mässan.
Publik från Järnvägsdagen 2023. FOTO: Tågföretagen
Johan Davidsson återkommer också senare när det är dags att diskutera den rekordstora infrastrukturbudgeten och det uppdaterade finanspolitiska ramverket.
”Vi vill att talarna berättar vad vi kan förvänta oss och också analyserar om Sverige får det som Sverige behöver”, säger Anne Geitmann på Swedtrain, Järnvägsdagens andra arrangör.
Så stärks järnvägsunderhållets genomförande
I början av året presenterade Trafikverket nio områden för ökat samarbete, ökad anläggningskunskap och ökad effektivitet. Hur långt har Trafikverket kommit i arbetet? Det kommer Jonatan Lennartsson, projektledare Trafikverket tala om.
Därefter följer ett samtal med bland andra Jon Sund, chef Järnvägsunderhåll Trafikverket och Stefan Gustavsson, vd Infranord, om vad vi kan göra mer för att få underhållet att fungera.
”Det ska bli spännande att höra hur branschen upplever att Trafikverket lever upp till ambitionen att stärka järnvägsunderhållet och höra om exempel som gör att underhållet av järnvägen fungerar bättre?”, säger Anne Geitmann.
Järnvägsdagen bjuder på betydligt mer innehåll än detta.
Du hittar hela programmet här: https://www.swedtrain.org/jarnvagsdagen/
Träffa Train & Rail på Järnvägsdagen
Monika Johannesen Widholm på Train & Rail berättar att hon kommer att vara på plats på Järnvägsdagen tillsammans med sin kollega Martin Wiberg och Annika Karlsson.
”Hittar du oss inte är vi aldrig långt borta från våra telefoner. Vi träffar gärna både kommande utställare och andra järnvägsvänner”, säger Monika Johannesen Widholm.
Train & Rail gick av stapeln för första gången någonsin 25–27 april 2023 på Stockholmsmässan. Då som ett helt nytt koncept som togs fram tillsammans med branschen. Under tre dagar fylldes mässan med föreläsningar, utställare, mingel och intressanta möten.
”Vi hade över 150 utställande företag och varumärken, över 3 000 besökare och positiv respons både från utställare och besökare,” berättar Monika Johannesen Widholm och fortsätter:
”Inför 2025 ser det ännu mer fantastiskt ut. Vi har mer än dubbelt så många bokningar jämfört med samma tid förra gången.”
Anne Geitmann, Swedtrain.
Kontakta Train & Rail
Train & Rail bokas här och nu. Tveka inte att ringa oss för ett kort samtal, en kaffe eller om du vill fråga något inför mässan.
Om Train & Rail
-
- Train & Rail är Nordens största mässa för hållbara järnvägstransporter och arrangeras 6–8 maj 2025 på Stockholmsmässan.
- Train & Rail arrangeras av Stockholmsmässan och Swedtrain i samarbete med:
Artikeln är producerad i samarbete med Train & Rail. Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Infrastrukturen måste utnyttjas mer effektivt
En väl fungerande järnväg är ett väl underhållet system där de tåg som rullar är stora och effektiva. Hur skapar vi mekanismer som leder dit? Det skriver Mats Nyblom om i den här krönikan.
40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Under de senaste dryga tre decennierna, från 1990 till 2022, har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ökat och järnvägsnätet krympt med någon enstaka procent.
Snabbare rälsvetsning med överlägsen kvalitet
Högre kvalitet och starkare svetsfog – trots en snabbare svetsprocess. Dessutom bättre för både hälsa och miljö. Fördelarna med mobil brännsvetsning på järnväg är många.
Unikt samarbete bakom effektivare godstransporter
Inom järnvägsbranschen är samarbete och ständiga förbättringar avgörande för att driva innovation och effektivitet. EuroDual User Group i Skandinavien är ett bra exempel på detta. Här samarbetar operatörerna OnRail, CargoNet och Grenland Rail, ägaren European Loc Pool, tillverkaren Stadler Valencia och underhållaren Stadler Rail Services.