Annons:

Publicerad: 2026-05-31

Sibek har tilldelats omfattande uppdrag av Trafikverket

Sibek har tilldelats uppdraget Ibruktagandeorganisation ERTMS storstadsområde
Malmö av Trafikverket. Uppdraget påbörjas under slutet av 2026 och pågår till och med 2031 med option till och
med 2033.

Ett av VR Snabbtågs snabbtåg på väg från Stockholm till Göteborg passerar Alingsås 8 januari 2026.
Alstom Transport visade upp SL:s nya pendeltåg X60B och körde med ERTMS-utrustning på Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand 26 januari 2016. FOTO: Kasper Dudzik

Bedömningen baserar sig på mängden objekt som omfattas av ändringen samt komplexiteten av att införa ERTMS på det första storstadsområdet i Sverige. Noggranna förberedelser och koncentrerade insatser kommer att krävas av Sibeks personal inom såväl signal som bana för att utföra arbetet med så liten trafikpåverkan som möjligt.

”Det här är ett oerhört intressant och viktigt uppdrag för Sibek. Vi kommer att ansvara för den första driftsättningen av det nya signalsystemet ERTMS i storstadsmiljö i Sverige. Förutom att uppdraget i sig genererar hög sysselsättning under många år är även erfarenheterna personalen får värdefulla på lång sikt. Trafikverket har signalerat att införandet av ERTMS ska ske i ett för branschen högt tempo,” säger David Berg, vd.

Projektet ERTMS Storstadsområde Malmö (SSO Malmö) omfattar införande av ERTMS Level 2 (E2) på styrområdena (SO) Fosieby, Peberholm, Malmö, Arlöv, Kävlinge och Lund. Projektet är indelat i tre etapper där den första består av SO Peberholm och SO Fosieby med planerad inkoppling 2029. I denna etapp ingår även förlängningen av befintligt förbigångsspår på driftplatsdel Svågertorp. Etapp 2 består av SO Malmö och SO Arlöv med planerad inkoppling 2031. Etapp 3 är en option och innefattar SO Lund respektive SO Kävlinge med in koppling 2033.

En sedvanlig 10 dagars överklagandeperiod föreligger innan kontrakt kan tecknas mellan parterna.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

VR Öresundståg kapar 26 tjänster

VR Öresundståg minskar personalstyrkan med 22 lokförare och fyra tågvärdar. Övertaligheten finns i Malmö, Hässleholm, Karlskrona och Kalmar. MBL-förhandlingarna är avslutade och uppsägningar sker i september.

Nyhet

Trafikverket satsar på vattenvagnar

Trafikverket har fått ytterligare tre vattenvagnar för att blötlägga torr terräng vid spåren i samband med heta arbeten och för att bekämpa bränder längs järnvägarna i norra Sverige.

Notis

Implenia och Züblin bygger vidare

Trafikverket har tilldelat Implenia projektet Station Korsvägen och Züblin projektet Liseberg. Arbetena i de södra delarna av Västlänken har i stort sett legat på is sedan Trafikverket i september förra året sade upp avtalet med konsortiet WLC.

Notis

Infranord vinner basunderhållskontrakt för Mälarbanan

Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll i form av linjeunderhåll på järnvägsanläggning Mälarbanan. Anbudssumman uppgick till drygt 460 MSEK. Mälarbanan är ett av tre underhållskontrakt som omfattas av Trafikverkets projekt VISARE.

Nyhet

Ny kontaktledning på 43 mil järnväg

Kontaktledningssystemet på Stambanan genom Övre Norrland mellan Bräcke och Vännäs kommer att bytas i ett projekt som sträcker sig över fem och ett halvt år. Kostnaden beräknas bli cirka 2,5 miljarder kronor.

Nyligen inleddes bytet av kontaktledningsanläggningen på den 431 kilometer långa sträckan mellan Bräcke och Vännäs på Stambanan genom Övre Norrland. 28 maj pågick fundamentsättning mellan Bräcke och Bodsjön.
Notis

Trafikverket levererar mer och snabbare

Trafikverket genomför fler underhållsåtgärder, kortar ledtider och minskar sina interna kostnader. Det framgår av myndighetens redovisning av Kraftsamling för ett närmare Sverige, som på fredagen lämnades till regeringen.