Annons:
SJ får betalt för att köra vidare
Mälardalstrafik och SJ har kommit överens om ekonomisk ersättning för den regionala tågtrafiken i Mälardalen till mitten av december. Det innebär att hotet om inställd trafik från september undanröjts.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
ER 009 i ett Mälartåg mot Norrköping passerar Västerås 23 mars 2021.
Annons:
”Vi är nöjda med den ersättning vi får och vi tycker det är bra att detta löst sig i god tid före hösten”, säger Christer Litzell, affärschef för regionaltrafiken i Mälardalen på SJ.
”Vi har haft en bra dialog med Mälardalstrafik och vi är jättenöjda med den lösning vi förhandlat fram.”
Ersättning för tre månader
SJ får ersättning för den trafik företaget kör åt Mälardalstrafik under tre månader i höst. Ersättningens storlek är hemlig.
SJ kör Mälartågen på de fyra regionaltågslinjerna Örebro-Arboga-Eskilstuna-Strängnäs-Södertälje-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Södertälje-Stockholm, Norrköping-Nyköping-Södertälje-Stockholm samt Linköping-Norrköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala på uppdrag av Mälardalstrafik.
SJ sa 12 mars upp trafikavtalet för de fyra regionaltågslinjerna i förtid. Orsaken var att SJ förlorat stora delar av sina biljettintäkter under coronapandemin.
Stopp för tåg i Mälardalen i höst
SJ har sagt upp avtalet med Mälartågstrafik. Når parterna ingen ny överenskommelse inom sex månader stoppas trafiken i höst. Men få tror på inställd tågtrafik.
Vi är nöjda med den ersättning vi får och vi tycker det är bra att detta löst sig i god tid före hösten.
Christer Litzell, affärschef för regionaltrafiken i Mälardalen på SJ.
De regionala trafikhuvudmännen har fått och får ersättning för en del av sina intäktsbortfall av staten men ingen av tågtrafikföretagen har fått någon ersättning eller har fått ta del av den ersättning som trafikhuvudmännen erhållit.
SJ valde därför att säga upp avtalet i förtid vilket var möjligt med de skrivningar som finns i avtalet.
Men tågen kommer att rulla som vanligt genom att SJ fortsätter att köra trafiken även under kvarvarande avtalstid fram till mitten på december.
MTR tar över i december
Därefter kommer MTR att köra tågen enligt den upphandling som Mälardalstrafiken genomförde i vintras. . SJ har dock överklagat utfallet av den upphandlingen. Förvaltningsrätten har ännu inte fattat något beslut i ärendet.
”Trafiken är säkrad för pendlarna. Hotet om en nedsläckt regionaltågstrafik är avvärjt”, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd i Region Stockholm enligt ett pressmeddelande från Mälardalstrafik.
”En arbetsseger”
”Det här är en viktig och tydlig arbetsseger. Vi tar nu ansvar för att säkerställa trygghet i höst, men bygger också en stabil grund för en nystart bortom pandemin, med en efterlängtad utveckling av trafiken bortom årsskiftet.”
Överenskommelsen omfattar de tre sista månaderna av nuvarande trafikavtal, från den 12 september till och med den 11 december 2021.
Enligt Mälardalstrafiken gör överenskommelsen med SJ det möjligt att få en ordnad övergång av trafiken inför Mälardalstrafiks storsatsning med både fler nya Mälartåg och avgångar från den 12 december då MTR börjar köra tågen.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikförvaltningen svarar men MTR tiger
Järnvägar.nu har ställt ett antal frågor till Trafikförvaltningen i Region Stockholm och till MTR Pendeltågen om rådande kaos i pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. MTR Pendeltågen har valt att inte svara. Trafikförvaltningen svarar skriftligt.
Tidiga tågbiljetter till jul
MTRX har släppt biljetterna till tågen under jul- och nyårshelgerna. SJ räknar med biljettsläpp först om en månad. Snälltåget säljer sedan länge biljetter till nattågen medan Vy Tåg säljer biljetter till hälften av sina tåg.
Här ska nya stationen byggas
Kiruna får om några år en ny station nära stadens nya centrum. Ett nytt spår till stationen dras i ett västligt läge längs Nikkaluoktavägen, enligt Trafikverkets beslut.
Nytt hopp för ny järnväg
Om det går att ordna fram ytterligare tre-fem miljarder kronor kan det bli ett avtal mellan staten, regionen och ett antal kommuner om ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Det är innebörden av ett inriktningsbeslut som parterna nu är överens om.