Annons:
SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn
SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Om Trafikverket inte upphandlar fortsatt nattågstrafik mellan Stockholm och Berlin kan vagnarna komma att användas i nattåg mellan Oslo och Köpenhamn. En kväll i juni 2025 passerar nattåget söderut Hulterstad söder om Mjölby på väg mot Berlin.
SJ har anmält intresse för att köra både dag- och nattåg till och från Oslo till Statens Jernbanetilsyn men det är oklart om planerna kommer att förverkligas.
Jernbanedirektoret har aviserat att det kan komma att upphandla tågtrafik mellan Oslo och Köpenhamn. SJ kommer troligen att delta i en sådan upphandling.
”Samhällsköpt trafik har företräde framför kommersiell tågtrafik i Norge och därför är det viktigt att vinna en upphandling”, säger Henrik Hemmingsson, affärschef på SJ.
Tillgång till banan viktigare än finansiering
”Kommersiell trafik är lågt prioriterad i Norge. Tilldelningen av utrymme på banorna är viktigare för oss än finansieringen av trafiken.”
Norska Vygruppen har i samarbete med danska DSB långt gångna planer på dagtågstrfik mellan Oslo och Köpenhamn med Vectron-lok och sittvagnar från Talgo som DSB anskaffat.
SJ har tidigare aviserat att företaget planerar snabbtågstrafik mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg när nya snabbtåg levererats och är tillgängliga för trafik om cirka två år.

SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan
SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.
Annons:
Enligt anmälan till Jernbanetilsynet planerar SJ att i ett första steg köra två tågpar mellan Oslo och Köpenhamn med lokdragna persontåg med Rc6- eller Vectron-lok och sex sittvagnar med sammanlagt 360 sittplatser från december 2026.
Efter leverans av SJ:s nya snabbtåg utökas trafiken under andra hälften av 2028 till tre tågpar. De nya snabbtågen rymmer vardera 368 sittplatser.
Eventuellt endast för internationella resor
Tågen kommer, enligt ansökan, att göra uppehåll för på- och avstigande i Ski, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg och Halden. Om tillåtelse för inrikes resande inte erhålls avser SJ att behålla uppehållen men endast för internationellt resande.
SJ har också anmält till Jernbanetilsynet att företaget kan komma att inleda nattågstrafik antingen mellan Oslo och Berlin via Göteborg, Malmö och Hamburg eller mellan Oslo och Köpenhamn med vagnar till och från Stockholm.
Nattågen kan, enligt anmälan, bestå av Rc6- eller Vectronlok samt fem sov- och liggvagnar, en-två sittvagnar och en restaurangvagn. Antal sov- och liggplatser anges till 244 och antalet sittplatser till 60–120.
”Det finns önskemål i Norge om upphandling av nattågstrafik senast från år 2030 och vi vill anmäla vårt intresse för sådan trafik”, säger Henrik Hemmingsson.
Avtalet mellan Trafikverket och SJ om nattågstrafik mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen, ett avtal som utgör det ekonomiska fundamentet för nattågstrafiken mellan Stockholm och Berlin via Hamburg, löper ut i september 2026.
Oklart om fortsatt trafik Stockholm-Berlin
Det är ännu osäkert om regeringen kommer att bevilja anslag för fortsatt trafik.
”Vi tittar på olika alternativ för trafik med nattåg om upphandlingen av nattågstrafiken upphör”, säger Henrik Hemmingsson.
”Oslo–Berlin är en intressant marknad men det är inte helt enkelt att köra nattåg genom tre länder och definitivt mer komplicerat att köra i fyra länder. Att köra mellan Oslo och Köpenhamn är lite enklare.”
SJ hyr vagnar från RDC för nattågen.
”Tillgången på lämpliga fordon är definitivt en utmaning. Men vi har en löpande dialog med RDC och med andra företag.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma
Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Stockholm C omvandlas från grunden
Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.