Annons:
SJ släpper 73 000 extra sommarbiljetter
Lagom till semestrarna släpper SJ nu cirka 73 000 extrabiljetter till flera populära linjer runt om i Sverige. Totalt rör det sig om sommarbiljetter till 300 avgångar.

FOTO: SJ
Det extra släppet avser resor i juli. Biljetterna lades ut till försäljning under tisdagseftermiddagen och finns nu att köpa i bland annat SJ:s app och på sj.se.
“Det är alltid en väldigt stor efterfrågan på sommarbiljetter till våra tåg. Därför har vi tack vare ett gediget planeringsarbete kunnat sätta in extra fordon och personal till en stor mängd avgångar över hela landet i juli. Totalt rör det sig om cirka 73 000 extrabiljetter, alltså utöver sommarbiljetterna vi släppte i vintras”, säger Sofie Struwe, direktör för kommersiell trafik på SJ.
Extra resor finns nu på flera populära linjer, som Göteborg–Stockholm/Stockholm–Göteborg, Malmö–Stockholm/Stockholm–Malmö och linjen Stockholm–Sundsvall–Umeå åt båda hållen.
“På linjerna mellan Göteborg och Stockholm och Malmö och Stockholm släpper vi biljetter till extrainsatta tåg varje dag i juli”, säger Sofie Struwe.
Extrabiljetterna är till avgångar som trafikeras av SJ:s snabbtåg och regionaltåg. De finns bland annat till följande linjer i båda riktningarna:
- Stockholm–Göteborg
- Stockholm–Malmö Dagligen
- Stockholm–Sundsvall–Umeå
- Linköping–Stockholm–Gävle
- Stockholm–Falun

VR kör vidare i Skåne
VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.
”Det fanns oklarheter och utrymme för tolkning när det gällde referenser för underentreprenörer i vår upphandling”, säger Kalle Ekebjär till Järnvägar.nu.
”Vi behöver korrigera underlaget för upphandlingen för att säkerställa full konkurrens.”
Skånetrafiken kommer att skicka ut en ny anbudsförfrågan under juni.
”Vi får börja om på ny kula”, säger Kalle Ekebjär.
”Förhoppningsvis kan prekvalificeringen vara avklarad under sensommaren och då bör anbuden kunna vara oss tillhanda under hösten.”
”Men ännu är det för tidigt att uttala sig om hur lång tid upphandlingen kommer att ta.”
Nuvarande avtal om drift och underhåll av Pågatågen löper ut i december 2026.
”Vi får återkomma md information kopplat till trafikstart när vi kommit längre in i processen”, säger Kalle Ekebjär.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.
Sista tåget var försenat
Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.
Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK
Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen
Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping
Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.
Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
Beslut om byggstart för tre nya järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket klartecken för byggstart av tre järnvägsprojekt i Boden, Katrineholm och Sundsvall.