Annons:
SJ släpper sommarens biljetter
Från och med idag finns biljetter fram till 1 september tillgängliga att köpa hos SJ. Samtidigt rullas etapp två ut i det nya bokningssystemet, efter en väldigt positiv start.

FOTO: SJ
För två veckor sedan påbörjades etapp ett i lanseringen av SJs nya biljettbokningssystem. I den första etappen släpptes biljetter för 4–16 juni i det nya systemet och idag släpps biljetter för resten av sommaren, till och med 1 september.
När etapp två i lanseringen av bokningssystemet nu sker kommer merparten av alla resor att säljas i det nya systemet, resor i närtid säljs fortsatt i det gamla systemet. Det mesta som möter resenärerna är sig likt och utseendemässigt väntar inga stora överraskningar. I de fall funktioner flyttats finns det tydliga instruktioner.
“Jag är väldigt glad att vi nu går vidare med den andra etappen av lanseringen av det nya bokningssystemet och för den positiva återkoppling vi fått hittills. Nu ser vi fram emot möjligheterna som det nya systemet ger”, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ.
Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med SJs olika kundgrupper. Det gäller bland annat förbättrad kommunikation vid störningar, reseinformation och förbättrade digitala biljetter och kvitton.
FAKTA SJ:s nya biljettbokningssystem
- S3 Passenger från nederländska bolaget Sqills, är ett väletablerat bokningssystem som är molnbaserat.
- Systemet är branschledande och används av flera andra stora aktörer som franska SNCF och Eurostar.
- Systembytet ger SJ stora möjligheter att utveckla tjänster och funktioner.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Myndighet vill se extern granskning av Trafikverkets beslutsunderlag
Extern granskning av beslutsunderlag, synliggörande av livscykelkostnader, samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder och förbättrade efterkalkyler. Det är några av de åtgärder som Trafikverket bör genomföra för att förbättra kostnadskontrollen, enligt Trafikanalys.
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.
Tågtransporter hotas av nedläggning
Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.
Train & Rail 2025 – fler utställare, fler besökare och ett nytt vätgaslok
Fler utställare, fler besökare och ett alldeles nytt vätgaslok. Den andra upplagan av Train & Rail på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutas på torsdagen.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.