Annons:

Publicerad: 2025-10-09

SJ ställer in nattågen till Berlin

SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

31 augusti nästa år kör SJ sitt sista nattåg mellan Stockholm och Berlin eftersom regeringen inte vill förlänga stödet till den upphandlade trafiken. En kväll i juni 2025 passerar nattåget söderut Hulterstad söder om Mjölby på väg mot Berlin.

“Avtalet med Trafikverket gäller till 31 juli nästa år. Vi kör en månad till men sedan är det slut”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Regeringen föreslår i budgetpropositionen att bidraget till nattågstrafiken upphör nästa år när den fyraåriga avtalsperioden löper ut.

Premiär 1 september 2022

Trafiken mellan Stockholm och Hamburg inleddes 1 september 2022. Tågen förlängdes till och från Berlin sommaren 2023.

Trafiken har under de dryga tre åren som gått sedan premiären kantats av problem men resenärerna har strömmat till, särskilt under sommarmånaderna.

Premiärtåget kördes med enbart liggvagnar.

“Det tog oerhört lång tid innan vi fick de nödvändiga godkännanden för sitt- och sovvagnarna av danska myndigheter”, säger Christer Litzell.

“Det är först det senaste året som vi har kunnat köra med kompletta nattåg med sov-, ligg- och sittvagnar.

Bistrovagn enbart på svenska spår

Under det senaste året har SJ satt in bistrovagn mellan Stockholm och Malmö men den planerade moderniseringen av tre begagnade tyska restaurangvagnar för användning på svenska, danska och tyska spår har lagts på is.

Den andra hämskon för nattågstrafiken till och från Berlin har varit den många banarbetena på den 150 mil långa sträckan vilka lett till inställda och försenade tåg.

“Vi har tvingats ställa in cirka 20 tåg per år på grund av planerade banarbeten”, säger Christer Litzell.

Banarbeten har sinkat nattågen

“Dessutom har väldigt många tåg försenats på grund av akuta banarbeten eller planerade arbeten som dragit över tiden.

Premiär för kort nattåg

Klockan 17:34, i rätt tid, avgick tåg 497 från Stockholm C. Ett Rc6-lok och tre mörkblå liggvagnar. Destinationen är Hamburg och med avgången skrivs ett nytt kapitel i svensk järnvägshistoria.

Annons:

Förseningarna har uppkommit på såväl svenska som danska och tyska spår.

“Det har inte varit lätt att tampas med tyska ICE-tåg, danska S-tåg eller alla godståg och regionaltåg på Södra stambanan”, säger Christer Litzell.

“Oftast har förseningarna legat under en halvtimma eller en timma men tyvärr har det ibland handlat om flera timmar. “

Ersättning för trafik i Sverige och Danmark

Avtalet mellan Trafikverket och SJ omfattar trafiken mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen eftersom Tyskland vägrade acceptera upphandling av trafik inom Tysklands gränser.

Avtalet gav SJ ersättning för trafik under åtta månader per år. Bakgrunden var att den upphandlade trafiken inte skulle konkurrera ut den kommersiella nattågstrafiken som Snälltåget utför mellan Stockholm och Tyskland, trafik som när trafiken upphandlades utfördes under fyra månader per år men som nu är mer omfattande.

Det senaste året har SJ fått ersättning för att köra 190 dagar per år.

Krympande bidrag till SJ

“Vi har alltså kört på kommersiella villkor nästan halva sträckan under hela året och hela sträckan sex månader om året”, säger Christer Litzell.

“Även om vi haft många resenärer och tåget ofta varit fullbokat under högsäsong är det definitivt inte lönsamt för SJ om man exkluderar det statliga stödet.”

“Även med statsstödet är det inte någon betydande intäktskälla för oss.”

Under ett antal veckoslut nästa år kommer nattåget till och från Berlin att köras från och till Göteborg i stället för till Stockholm på grund av banarbeten på Södra stambanan.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Notis

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

Nyhet

VR tar över Mälartågstrafiken

Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.

Nyhet

Två mil nytt spår på Dalabanan

Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.

Nyhet

Kritik mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.