Annons:
Snälltåget överväger trafik till Norge
Snälltåget kan komma att inleda trafik till och från Norge 2026. Men prioriteringen av upphandlad trafik i Norge och bristen på liggvagnar på begagnatmarknaden gör planerna osäkra.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Snälltåget har under flera år kört nattåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm. Kanske kommer tågen at fortsätta till Trondheim om Snälltåget får positiva besked från Statens jernbanetilsyn. SJ planerar också köra till Trondheim men vill att Trafikverket och Jernbanedirektoratet stöttar trafiken ekonomiskt.
Annons:
”Jag skulle kanske inte ens tala om planer”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
”Vi sonderar terrängen, vi vill se om det är möjligt att gå tider för våra tåg i Norge.”
”När vi fått besked från Statens Jernbanetilsyn kan vi på allvar börja fundera om och i så fall när vi vill och kan köra tåg till och från Norge.”
Omfattande säsongtrafik
Snälltåget kör sedan flera år nattåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm under vintersportsäsongen december–april och under sommaren juni–september, nattåg mellan Malmö och Innsbruck via Salzburg och Zell am See en dag i veckan i tre månader under skidsäsongen samt nattåg mellan Stockholm och Berlin via Malmö och dagtåg mellan Stockholm och Malmö året runt.
Snälltåget kommer också att köra tio nattåg Malmö-Storlien via Göteborg och Stockholm i sommar och planerar att köra nattåg mellan Malmö och Duved via Göteborg–Åmål–Borlänge en till två gånger i veckan från 13 december i år till 3 maj nästa år och under sommaren 2026.

Snälltåget kör via Göteborg 2026
Snälltåget planerar att köra nattåg mellan Malmö och Jämtland via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026. Men Trafikverket ger inte klartecken förrän i höst.

Vygruppen kan få konkurrens av Snälltåget mellan Oslo och Göteborg. Snälltåget undersöker möjligheterna att köra dag- och nattåg mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg. BM73 044 rullar fram genom Dalslands skogar vid Ed i oktober 2007 då Vy fortfarande hette NSB.
Snälltåget skrev i januari till Statens Jernbanetilsyn med begäran om att få köra dag- och nattåg på sträckorna Oslo–Göteborg–Malmö–København med eventuell förlängning av nattågen till Hamburg och Berlin.
Snälltåget har också begärt att gå köra nattåg mellan Narvik och Malmö via Stockholm och mellan Trondheim och Malmö via Stockholm.
Dessutom har Snälltåget sökt tillstånd att köra tåg till ett antal norska skidorter under vintersportsäsongen.
Oklar omfattning av trafiken
Men Marco Andersson betonar att Snälltåget inte kommer att köra all den trafik man begärt tillstånd för, kanske inte ens någon trafik till och från Norge.
”I Norge har den upphandlade tågtrafiken alltid företräde och det kan vara svårt att få tåglägen för kommersiell trafik. Vi vill undersöka om det över huvud taget är möjligt att få tåglägen och hur de i så fall ser ut.”
”Enligt gällande regelverk måste vi varsla de norska myndigheterna om vårt intresse av att köra tåg i Norge 18 månader innan eventuell trafikstart vilket innebär att vi kan inleda trafik tidigast sommaren nästa år.”
Ont om begagnade liggvagnar
Dessutom förfogar Snälltåget inte över fler ligg- och sittvagnar än vad som används i de nuvarande trafiken.
”Vi hoppas och tror att det kommer ut fler liggvagnar på begagnatmarknaden när flera av de stora tågtrafikföretagen de senaste åren beställt nya vagnar till nattågstrafiken i Europa.”

Danskar på svensk-tyska tåg
Snälltåget får tillåtelse att ta med inrikesresenärer i Danmark i tågen mellan Sverige och Tyskland och att köra inrikestrafik i Danmark. Men tillståndet gäller först från juni nästa år.
Den norska regeringen hoppas på nattågstrafik mellan Oslo och Köpenhamn–Hamburg och det norska Jernbanedirektoratet har skickat ut en Request for information (RFI) angående sådan trafik.
Nattågstrafiken som SJ bedriver mellan Stockholm och Berlin sedan september 2022 är upphandlad av svenska staten via Trafikverket på sträckan Stockholm–Padborg vid dansk-tyska gränsen.
Norge gör som Sverige gjort
”Norge är på väg att göra som Sverige gjort men med fyra års fördröjning”, säger Marco Andersson.
Snälltåget har fått tillstånd av danska Jernbanenævnet att ta med passagerare på inrikes resor i Danmark i internationella tåg och att köra dagtåg mellan Köpenhamn och Århus.
Men Snälltåget har inga omedelbara planer på befordra inrikesresenärer i Danmark eller att inleda tågtrafik mellan Köpenhamn och Århus.
”Dels avvaktar vi elektrifieringen av järnvägen till Århus, dels har vi inte något lämpligt rullande materiel”, säger Marco Andersson.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
SJ kör nattågen ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.
Oväntat punktliga tåg
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.
Rekordsatsning på järnvägsunderhåll
Trafikverket satsar i år 16 miljarder kronor på 1 700 projekt för underhållet av järnvägarna i Sverige. Det är tio procent mer än förra året.