Annons:

Publicerad: 2025-11-04

Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år

Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Infrakraft kommer att genomföra spårbytet mellan Näsberg och Harrträsk på södra delen av Malmbanan nästa år. 2020 bytte Infrakraft spår på Älvsborgsbanan med österrikiska Swietelsky som ansvarigt för spårbyteståget. Foto i Dätterstorp 10 september 2020. FOTO: Johan Siirak

Entreprenaden omfattar byte av räler, sliprar och ballast, justering av kontaktledningsanläggningen och åtgärder på tillhörande anläggningsdelar på den 84 kilometer långa sträckan.

”Det här är ett uppdrag vi är oerhört stolta över att få. Malmbanan är en pulsåder i svensk infrastruktur och vårt arbete kommer att bidra till en mer robust och tillförlitlig järnväg för framtiden”, säger Joel Skönvall, divisionschef på Infrakraft enligt ett pressmeddelande från företaget.

Ordern till Infrakraft är värd 752 miljoner kronor.

Projektet är en utförandeentreprenad där Infrakraft ansvarar för hela genomförandet enligt Trafikverkets tekniska krav och tidsplan.

Förarbeten startar efter kontraktstecknandet i november och de stora arbetena med spårbyte och ballastrening utförs mellan vecka 20 och vecka 40 nästa år.

Projektet ingår i Trafikverkets satsning på upprustning av Malmbanan för att säkerställa malm- och godstransporterna mellan Luleå och Narvik.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Krönika

Dags att återinföra gångbiljetterna?

"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.