Annons:
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Infrakraft kommer att genomföra spårbytet mellan Näsberg och Harrträsk på södra delen av Malmbanan nästa år. 2020 bytte Infrakraft spår på Älvsborgsbanan med österrikiska Swietelsky som ansvarigt för spårbyteståget. Foto i Dätterstorp 10 september 2020. FOTO: Johan Siirak
Entreprenaden omfattar byte av räler, sliprar och ballast, justering av kontaktledningsanläggningen och åtgärder på tillhörande anläggningsdelar på den 84 kilometer långa sträckan.
”Det här är ett uppdrag vi är oerhört stolta över att få. Malmbanan är en pulsåder i svensk infrastruktur och vårt arbete kommer att bidra till en mer robust och tillförlitlig järnväg för framtiden”, säger Joel Skönvall, divisionschef på Infrakraft enligt ett pressmeddelande från företaget.
Ordern till Infrakraft är värd 752 miljoner kronor.
Projektet är en utförandeentreprenad där Infrakraft ansvarar för hela genomförandet enligt Trafikverkets tekniska krav och tidsplan.
Förarbeten startar efter kontraktstecknandet i november och de stora arbetena med spårbyte och ballastrening utförs mellan vecka 20 och vecka 40 nästa år.
Projektet ingår i Trafikverkets satsning på upprustning av Malmbanan för att säkerställa malm- och godstransporterna mellan Luleå och Narvik.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.









