Annons:
Staten täcker knappt halva förlusten
Kollektivtrafikbolagen i Sverige förlorar drygt sju miljarder kronor i minskade biljettintäkter år. Men ersättningen från staten via Trafikverket blir endast tre miljarder kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett av Tåg i Bergslagens X14-tåg vid Nedre Hillen mellan Smedjebacken och Ludvika i juli 2020.
Annons:
Kompensationen är helt otillräcklig”, säger Mattias Adell, tf vd i Svensk Kollektivtrafik. ”Regeringen måste kompensera kollektivtrafiken fullt ut för intäktsförlusterna, både i år och nästa år.”
Trafikverket fattade 30 november beslut om utbetalning av knappt tre miljarder kronor i ersättning för kollektivtrafikens minskade biljettintäkter på grund av coronapandemin.
”Jag förstår om regionerna inte är nöjda”, säger Jenny Aminoff, utredningsledare på Trafikverket. ”Men det är regering och riksdag som beslutar om beloppets storlek. Trafikverket sköter enbart utbetalningarna.”
Kompensation för fyra månader
Jenny Aminoff betonar att ersättningen utgår från den minskning av biljettintäkterna som länstrafikbolagen haft under pandemins fyra första månader, från 1 mars till och med 30 juni i år.
”Regeringen har föreslagit att ersättning ska utgå med ytterligare två miljarder kronor men vi har inte fått några besked om hur ersättningen ska beräknas eller när den ska ske.”
Samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter har ansökt om stöd. Alla har beviljats ersättning och, i stort sett, fått vad de ansökt om. Det totala beloppet är drygt 2,9 miljarder kronor.
Men enligt den sammanställning som Svensk Kollektivtrafik gjort kommer länstrafikbolagen att gå miste om drygt sju miljarder kronor under 2020. Utgifterna är nära nog oförändrade eftersom så gott som all trafik körts enligt plan.
Kollektivtrafiken förlorar miljarder
Kollektivtrafikbolagen tappar i år 7-8 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter på grund av coronapandemin. Nästa år väntar minskad trafik och höjda biljettpriser.
Kompensationen är helt otillräcklig. Regeringen måste kompensera kollektivtrafiken fullt ut för intäktsförlusterna, både i år och nästa år.
Mattias Adell, tf vd i Svensk Kollektivtrafik.
”Den prognosen gjordes i tidigt i höstas och sedan dess har pandemins andra våg drabbat Sverige och resandet och därmed biljettintäkterna har åter minskat”, säger Mattias Adell.
I september och oktober var resandet med den lokala och regionala kollektivtrafiken ungefär 70 procent av det normala.
I slutet av november och i början av december är den nere på 50-55 procent.
”Det betyder att länstrafikföretagen förmodligen tappar ytterligare 100-tals miljoner kronor”, säger Adell.
X60 tillhörande Storstockholms Lokaltrafik (SL) vid Tumba mars 2016.
Tappet i biljettintäkter troligen större
Eftersom det förmodligen dröjer innan den andra vågen ebbar ut och innan en betydande del av Sveriges befolkning är vaccinerad kommer av allt att döma att antalet resenärer i kollektivtrafiken och biljettintäkterna för länstrafikbolagen ökar i någon avgörande utsträckning.
”Första halvåret 2021 blir förmodligen värre än första halvåret 2020”, säger Mattias Adell. De första månaderna i år hade vi ju normal trafik och normala intäkter.”
Adell tror det tar tid innan resandet med kollektivtrafiken normaliseras.
”Vi kan mycket väl få ett intäktstapp på sju-åtta miljarder kronor även nästa år”, säger han.
”Då har vi tappat ungefär 15 miljarder på två år och fått tre miljarder i ersättning och utlovats endast ytterligare två miljarder.”
Indragen trafik och höjda biljettpriser
”Då ligger länstrafikbolagen tio miljarder kronor back om ett år. Det betyder kraftigt reducerad trafik när det är relativt få som åker, i glesbygd, kvällar och helger och eller ordentligt höjda biljettpriser.”
Svensk Kollektivtrafik, som är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige, kräver att staten fullt ut kompenserar länstrafikbolagen fullt ut.
”Så har man gjort i Norge och i Danmark”, säger Mattias Adell. ”Det vore orimligt om inte så skulle ske även i Sverige.
Intäktsbortfall och ersättningar
Länstrafikbolag | Prognos minskade biljettintäkter 2020 | Belopp som utbetalas nu |
Storstockholms lokaltrafik | 3 561 Mkr | 1 332 Mkr |
Skånetrafiken | 1 152 Mkr | 469 Mkr |
Västtrafik | 1 096 Mkr | 420 Mkr |
Region Uppland UL | 336 Mkr | 149 Mkr |
Hallandstrafiken | 186 Mkr | 88 Mkr |
Östgötatrafiken | 140 Mkr | 56 Mkr |
X-Trafik Gävleborg | 121 Mkr | 31 Mkr |
Länstrafiken Kronoberg | 102 Mkr | 45 Mkr |
Jönköpings Länstrafik | 101 Mkr | 42 Mkr |
Kalmar Länstrafik | 100 Mkr | 35 Mkr |
Intäktsbortfall och ersättningar
Länstrafikbolag | Prognos minskade biljettintäkter 2020 | Belopp som utbetalas nu |
Länstrafiken Örebro | 82 Mkr | 30 Mkr |
Länstrafiken i Västerbotten | 69 Mkr | 41 Mkr |
Sörmlandstrafiken | 66 Mkr | 26 Mkr |
Värmlandstrafik | 58 Mkr | 25 Mkr |
Västmanlands lokaltrafik | 56 Mkr | 22 Mkr |
Blekingetrafiken | 45 Mkr | 23 Mkr |
Dalatrafik | 44 Mkr | 19 Mkr |
Din tur Västernorrland | 38 Mkr | 26 Mkr |
Länstrafiken i Norrbotten | 35 Mkr | 27 Mkr |
Länstrafiken Jämtland | 20 Mkr | 18 Mkr |
Region Gotland | 7,0 Mkr | 0,5 Mkr |
Totalt | 7 414 Mkr | 2 926 mkr |
Källor: Svensk Kollektivtrafik respektive Trafikverket
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket måste lära sig räkna
Ledamöterna i riksdagens trafikutskott som Järnvägar.nu intervjuat är eniga om att Trafikverket måste bli bättre på att bedöma kostnaderna för infrastrukturprojekt. Men i övrigt är åsiktsskillnaderna stora.
Vectron-lok till Green Cargo
Green Cargo hyr tio Vectron-lok för korridortrafiken mellan Malmö och Maschen genom Danmark. Det första loket kom till Sverige i fredags. Nu inleds utbildningen av lokförarna.
Sandahls vann striden om Arken
Göteborgs Hamn måste upphandla driften av kombiterminalen Arken. Driften tilldelades Gothenburg RoRo Terminal 2022 men Sandahl Logistik begärde överprövning. Förvaltningsrätten gick på Sandahls linje och domen har nu fastställts av Högsta Förvaltningsdomstolen.
Green Cargo hårdbantar
Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.