Annons:

Publicerad: 2021-03-12

Stopp för tåg i Mälardalen i höst

SJ har sagt upp avtalet med Mälartågstrafik. Når parterna ingen ny överenskommelse inom sex månader stoppas trafiken i höst. Men få tror på inställd tågtrafik.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Mälartåg ER 005 står redo för avgång till Stockholm på Norrköping C 4 mars 2021.

Annons:

Vi har under ett år diskuterat någon form av ersättning eller ekonomisk garanti från Mälardalstrafik utan gehör, utan respons.

 

Christer Litzell, affärschef på SJ

”Vi har under ett år diskuterat någon form av ersättning eller ekonomisk garanti från Mälardalstrafik utan gehör, utan respons”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

”Mälardalstrafik verkar helt ointresserat av att finna en gemensam lösning.”

SJ bedriver regionaltågstrafiken i Mälardalen på uppdrag av Mälardalstrafik som ägs av de sex regionerna i Mälardalen.

Avtalet började gälla i december 2016 och löper ut december i år.

Operatören står för alla kostnader

Avtalet innebär att operatören ansvarar för både biljettintäkter och kostnader. Eventuella överintäkter delas mellan operatör och beställare, men förluster bärs av operatören enbart.

”Men avtalet ger SJ rätt att begära omförhandling om förutsättningarna för avtalet väsentligen förändras”, säger Christer Litzell.

”Detta hänvisade vi till redan i mars förra året då effekterna av coronapandemin snabbt blev märkbara. Men ointresset från Mälardalstrafik har varit stadigt under det år som gått.”

SJ sade därför upp avtalet på fredagen. Det betyder att SJ slutar köra trafiken enligt nuvarande avtal 12 september, om ett halvår.

SJ kräver kompensation för att köra vidare

”Vi fortsätter gärna köra trafiken till nuvarande avtal löper ut i december men tyvärr har det inte funnits något intresse från beställarens sida att omförhandla avtal”, säger Litzell.

”Vi behöver någon form av ekonomisk garanti från Mälardalstrafik för att fortsätta den samhällsinsats som vi utför. ”

Enligt Litzell skulle SJ komma förlora över en halv miljard kronor på trafiken för Mälardalstrafik från mars 2020 till december 2021 om avtalet inte sagts upp.

”Våra förluster blir ändå betydande men vi måste stoppa eller åtminstone försöka förlusterna under coronapandemin.”

SJ redovisade en förlust på 1,5 miljarder kronor under 2020.

1,5 miljarder i förlust för SJ 2020

680 miljoner kronor i förlust fjärde kvartalet och 1,5 miljarder i förlust helåret. Pandemiåret 2020 blev en ekonomisk härdsmälta för SJ. 2021 har börjat lika uselt.

SJ påpekar att Mälardalstrafiks ägare, de sex regionerna i Mälardalen, krävt och fått miljardbelopp från staten som kompensera för uteblivna intäkter på grund av pandemin. De pengarna har dock inte till någon del har förmedlats till SJ eller andra tågtrafikbolag.

De linjer som ingår i avtalet mellan Mälardalstrafik och SJ är Örebro-Eskilstuna-Stockholm, Hallsberg –Katrineholm-Stockholm, Norrköping –Nyköping-Stockholm samt Linköping-Eskilstuna-Västerås-Sala.

SJ fortsätter den kommersiella trafiken

SJ kommer fortsätta köra egen kommersiell trafik på de tre största linjerna i Mälardalen; Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg, Stockholm-Uppsala och Linköping-Stockholm-Gävle.

Mälardalstrafiks styrelse reagerade starkt på SJ:s beslut att säga upp gällande avtal.

Kristoffer Tamsons (M), styrelseordförande i Mälardalstrafik och trafikregionråd i Region Stockholm är mest irriterad.

”Att statens eget järnvägsbolag agerar på detta sätt under en pågående pandemi samtidigt som företrädare för regeringen uttalat krav på att samhällsviktig trafik inte ska dras ned, väcker många frågor”, säger han enligt ett pressmeddelande från Mälardalstrafik.

Johansson förvånad, Levinsson lugn

Monica Johansson (S), vice ordförande i styrelsen för Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland är förvånad.

”Förhandlingar inleddes nyligen och pågår fortfarande och vi upplever det som märkligt att SJ redan uppfattar dem som avslutade.”, säger hon enligt pressmeddelandet.

Tommy Levinson (S), ledamot i styrelsen för Mälardalstrafik och regionråd i Region Västmanland tonar dock ner konflikten.

”Resenärerna kan vara lugna. Tågtrafiken kommer inte sluta gå”, säger han enligt pressmeddelandet.

MTR vann trafiken med Mälartågen

MTR kommer att köra regionaltågen i Mälardalen från december nästa år. Det står klart sedan Mälardalstrafik avgjort upphandlingen av trafiken med Mälartågen. MTR jublar, SJ deppar.

MTR vann upphandling, SJ har överklagat

I december förra året stod det klart att MTR vunnit upphandlingen av regionaltågstrafiken för Mälardalstrafik.

Det avtalet börjar gälla i december i år och omfattar åtta år och ett optionsår.

SJ har överklagat upphandlingen eftersom anbudet från SJ inte ansågs uppfylla vad Mälardalstrafik kallat de ”materiella minimikraven”.

Överklagan har än nu inte behandlats av Förvaltningsrätten i Stockholm.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Virkesterminalen i Hogdal invigd

Nu är virkesterminalen i Hogdal, 13 mil söder om Östersund, invigd. Första tåget med massavirke gick till Husum. Men i fortsättningen blir det troligen mest transporter av bränsleflis.

Nyhet

Storvinst för lokuthyrare

Det är kärva tider för många godstågsbolag. Men lokuthyrningsföretagen går strålande. Nordic Re-finance, Sverige största lokuthyrare, har dubblat omsättningen på två år och gör rekordvinst.

Nyhet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

Nyhet

Åter tåg i Viskadalen

På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.