Annons:

Publicerad: 2025-02-17

Stora bekymmer för norska tågbolagen

Förstörda broar, broar på glid, raserade snögallerier, brunna snögallerier, utebliven snöröjning, renar på spåren och utslagna kommunikationssystem. Den norska järnvägen har det senaste året drabbats av så många problem att godstågsbolagen nu går på knäna.

Text: Ulf Nyström

Lokförarbyte i Bräcke. Samuel Hennerfors får avlösning av Mattias Arnkvist i norrgående North Rail Express 11 februari 2025. FOTO: Mattias Arnkvist

Annons:

”Det går inte längre att köra tåg i Norge”, säger Henning Aandal, daglig leder för godstågsbolaget Onrail.

”Staten har helt misslyckats med sitt samhällsuppdrag att erbjuda banor för gods- och persontrafik.”

”De problem vi och våra kollegor upplever i Sverige är rena bagateller jämfört med kollapsen i Norge.”

21 januari stoppades tågtrafiken på Dovrebanan, den elektrifierade järnvägen mellan Oslo och Trondheim, sedan järnvägsbron över Ottaälven rubbats ur sitt läge på grund av osedvanligt höga vattennivåer och kraftiga strömmar. Enligt besked från BaneNor kommer tågtrafiken inte att kunna återupptas förrän i mitten av april.

Nio månaders trafikavbrott

Under extremvädret Hans i augusti 2023 kollapsade Dovrebanans bro över Gudbrandsdalslågen, Randklevbron. Persontågstrafiken ställdes in mellan Lillehammer och Ringebu. Ett fåtal godståg kunde köras via den icke elektrifierade Rörosbanan.

Först nio månader senare, 20 maj 2024, kunde tågtrafiken återupptas sedan en ny bro byggts vid sidan av den demolerade.

24 oktober spårade ett persontåg ut på Nordlandsbanan efter ett stenras. Lokföraren omkom. Det tog två veckor innan tåget bärgats och banan var farbar.

På juldagen 2024 stoppades all tågtrafik i Norge på grund av ett fel i kommunikationssystemet som gjorde att lokförarna och trafikledningen inte kunde kommunicera.

Många andra störningar

Dessutom har bränder i snögallerier och raserade snögaller stoppat tågtrafiken vid flera tillfällen det senaste året. Snöröjningen på Alnabru, den stora godsterminalen i Oslo, har vid flera tillfällen i vinter varit så dålig att tågen inte kunnat lossas och lastas i tid,

Det privatägda godstågsbolaget Onrail, grundat av Henning Aandal, kör sedan 2021 godstågstrafik mellan Åndalsnes och Oslo sedan såväl Cargolink som Cargonet och Green Cargo misslyckats med att få lönsamhet i trafiken.

När Green Cargo avslutade satsningen på norsk inrikestrafik 31 januari 2023 startade Onrail regelbunden godstågstrafik mellan Oslo å ena sidan och Trondheim, Bergen och Stavanger å de andra.

Men motgångarna har varit fler än ljusglimtarna. Efter det nio månader långa stoppet för trafiken på Dovrebanan 2023-2024 väntar nu ett tre månaders stopp på samma bana.

Onrail har ställt in trafiken på två linjer

”Vi tvingas ställa in tågen mellan Åndalsnes och Oslo och mellan Trondheim och Oslo”, säger Henning Aandal.

”Teoretiskt sett skulle vi kunna köra mellan Trondheim och Oslo via Rörosbanan men gångtiden blir så lång att vi inte hinner fram och åter under samma dygn utan vi skulle tvingas dubblera antalet lok och vagnar och det klarar vi inte.”

”Så nu går allt gods på lastbil.”

De många och långa tågstoppen har drastiskt försämrat möjligheterna att bedriva tågtrafik i Norge.

Stora förluster för Cargonet

Statligt ägda Cargonet har i flera år brottats med dålig lönsamhet. 2023 sjönk nettoomsättningen jämfört med 2022 från 1 319 till 1 252 miljoner kronor medan resultatet efter finansnetto försämrades från -63,8 till -132,8 miljoner kronor. Siffrorna är omräknade från norska till svenska kronor.

”Vi vill gärna köra tåg men det har varit lättare sagt än gjort de senaste åren”, säger Carl Fredrik Karlsen, kommersiell direktör På Cargonet.

”Nu kör vi två tågpar om dagen mellan Oslo och Trondheim via den oelektrifierade Rörosbanan men det är tidsödande transporter på grund av de låga kapaciteten och prioriteringen av persontågen på Rörosbanan.”

Enligt Carl Fredrik Karlsen innebär det minst tre månader långa trafikstoppet på Dovrebanan mångmiljonförluster för Cargonet.

Ökad trafik genom Sverige

Det tidigare stoppet på Nordlandsbanan har Cargonet delvis kunnat kompensera sig för genom att köra mer gods i Arctic Rail Express mellan Oslo och Narvik via Sverige.

Dessutom har Cargonet lagt ner kombitågstrafiken mellan Oslo och Göteborg Skandiahamnen för att minska förlusterna.

”Infrastrukturen måste förstärkas, problemen måste lösas”, säger Carl Fredrik Karlsen på Cargonet.

Godstågsbolagen kommer att dö”

”Blir det inte väldigt mycket bättre kommer godstågsbolagen i Norge att dö.”

För Onrail har det ekonomiska utfallet inte varit lika förödande men situationen är bekymmersam.

”Som ett privatägt bolag utan norska staten i ryggen blir det problematiskt”, säger Henning Aandal.

”Hittills har vi klarat oss men verksamheten hänger på en skör tråd om infrastrukturkrisen i Norge fortsätter.”

”Lyckligtvis vill godskunderna att det ska finnas en utmanare på godstågsmarknaden.”

Uppvaktat regeringen om ökat stöd

Nyligen uppvaktade Henning Aandal statssekreteraren Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartementet med anledning av den stoppade trafiken och de uteblivna intäkterna för godstågsbolagen.

”Jag fick inga besked, och det hade jag inte heller väntat, men statssekreteraren lyssnade i alla fall. Mitt budskap var att Bane NOR för närvarande inte klarar sitt samhällsuppdrag och att tågtrafikbolagen borde kompenseras ekonomiskt.”

Bråk om godsvagnsunderhållet

Förutom de omfattande problemen med infrastrukturen har Onrail haft stora svårigheter att få gjort översyner och reparationer av de godsvagnar företaget använder.

Henning Aandal grundade Onrail 2003 och är nu delägare och vd.
Onrail kör för närvarande två tågpar mellan Oslo och Bergen och ett tågpar mellan Oslo och Stavanger. Bilden med Eurodual-loket från Stadler är från Nordagutu station sydväst om Oslo. FOTO: Tore Aarseth Ørstavik

Nya operatörer för gammal trafik

Green Cargo och CFL cargo blir på söndag och vid årsskiftet av med några av de stora transportuppdragen i Sverige. Onrail, Grenland Rail, Real Rail och Tågab tar över.

Godsvagnsverkstad vid Alnabru som ägs av Bane NOR men drivs av Mantena vill, enligt Onrail, underhålla och reparera av Onrails godsvagnar. Men Cargonet, som tecknat ett hyresavtal med BaneNor, vill inte släppa in Onrail i verkstaden.

”Statens Jernbanetilsyn har aviserat att det kommer att vidta åtgärder om vi inte får tillgång till godsvagnsverkstaden i Alnabru”, säger Henning Aandal.

”Enligt Jernbanetilsynet har både Bane NOR och Cargonet brutit mot lagen när vi inte fått möjlighet att underhålla vagnarna på samma sätt som statens egna tågtrafikföretag.”

Sedan 2021 har Cargonet hyrt verktaden i Oslo av BaneNor 2021 sedan Mantena inte längre ville hyra verkstaden.

Enligt hyresavtalet kan Cargonet inte hyra ut verkstaden till andra kunder utan BaneNors samtycke och Cargonet hävdar att företaget inte nekat någon konkurrent tillgång till verkstaden.

Cargonet hävdar också att företaget redan för ett år sedan erbjöd Onrail att bruka verkstaden på kommersiella villkor. Svaret från Onrail kom först i november och sedan dess har detaljer i ett eventuellt avtal diskuterats men Onrail har, enligt Cargonet, ännu inte tagit ställning till det slutgiltiga avtalsförslaget.

Onrail har tvingats etablera egen verkstad

Onrail har tvingats att etablera en egen godsvagnsverkstad i Kongsvinger.

”Det är en dyrbar nödlösning och vi kommer att kräva ekonomisk ersättning”, säger Henning Aandal.

I väntan på beslut från Statens Jernbanetilsyn, som kommer inom kort, är Onrail fortsatt utlåst från godsvagnsverkstaden i Alnabru.

Dubblerad trafik till Bergen

Tills vidare kör Onrail två i stället för ett godstågspar per dygn mellan Oslo och Bergen för att försöka öka intäkterna under trafikstoppet på Dovrebanan.

Sedan tidtabellsskiftet i december kör Onrail North Rail Express mellan Oslo och Narvik via Kil-Ludvika-Ånge-Boden. Tågen kördes tidigare av svenska Green Cargo på uppdrag av DB Schenker.

Den långväga tågen som behöver 25-26 timmar för närmare 200 mil kan drabbas av rejäla svårigheter med hårt väder och allehanda störningar men hittills har det, enligt Henning Aandal, fungerat över förväntan.

Fungerar bättre i Sverige än i Norge

”Tågtrafiken har den här vintern fungerat betydligt bättre i Sverige än i Norge”, säger han.

”Vi har svenska lokförare i Ludvika, Vännäs, Boden och Kiruna och inhyrda Traxx-lok från Railpool, det fungerar riktigt bra.”

”Vi har lyckats behålla många av de gamla kunderna och fått flera nya. VI kör ännu inte fulla tåg men tågen är förhållandevis vällastade.”

När Nordlandsbanan var stängd under två veckor på grund av stenraset och tågurspårningen ökade godsmängden i North Rail Express mellan Oslo och Narvik markant.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

15 000 besiktningsanmärkningar

Sakta men säkert kan de flesta av loken och vagnarna som SJ använder för nattågstrafiken till och från Övre Norrland sättas i trafik. Inför övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.

Nyhet

Dania Connect kör mer på tåg

SHN cargo och Tågfrakt kör sedan två månader 26 kombitåg i veckan för Dania Connect. Om några år kan antalet tåg har ökat till 35-40. Men höjda banavgifter gör tågtransporterna allt dyrare.

Nyhet

Mindre gods men bättre resultat

Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.