fbpx

ANNONS

Fler schweiziska lok till Sverige

Ett stort antal schweiziska diesellok kan om några år hamna i Sverige. Nordic Re-Finance har enligt vad Järnvägar.nu erfar inlett förhandlingar med det statliga schweiziska tågtrafikföretaget SBB.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 17 december 2021

FOTO: JAN LINDAHL
SBB Am843 082 i Zigelbrücke i september 2009.

 

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance har nyligen kommit överens med statliga danska DSB om köp av resterande 26 tunga ME-diesellok.

Loken levereras det närmaste månaderna och anpassas för användning i Sverige och Norge av Railcare i Långsele.

Ytterligare 26 ME-lok till Sverige – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Enligt Sven Engquist, vd och styrelseordförande i Nordic Re-Finance, är tanken att TME-loken ska ersätta 50-70 år gamla diesellok med dåliga miljö- och klimatprestanda i väntan på mer hållbara lösningar med batteridrift eller vätgasdrift för trafik på icke-elektrifierade sträckor.

Men TME-loken är mest lämpliga för tung godstågsdragning och mindre lämpliga för växling.

Därför överväger Nordic Re-Finance att köpa ett antal diesellok med en förarhytt som gör växlingsarbetet enklare men med tillräcklig dragkraft för att dra banarbetsmaskiner och lätta till medeltunga godståg.

2003-2005 anskaffade de schweiziska förbundsjärnvägarna SBB 73 dieselhydrauliska lok från tyska Vossloh. Loken som hade beteckningen G1700 BB var baserade på G1206 från MaK som Vossloh förvärvade 1998.

Loken som fick beteckningen Am843 hos SBB var och är försedda med dieselmotorer från Caterpillar, CAT 3512B, som levererar 1 500 kW, ca 2 000 hästkrafter, och de har hydraulisk kraftöverföring från Voith.

Loken väger 80 ton, har toppfarten 100 km/h, är utrustade med partikelfilter och uppfyller kraven för EU Stage 5.

Schweiz har beslutat att avveckla fossilbränsleanvändningen på järnvägarna till år 2030 och SBB funderar nu på hur flottan av Am843 ska avvecklas.

Enligt preliminära planer ska fordonen successivt säljas under 2020-talet i takt med att nya lok anskaffas. Det är lok som kan komma att drivas med el från batterier eller med el från bränsleceller som använder vätgas eller lok med förbränningsmotorer som använder icke-fossila bränslen.

Eftersom SBB:s planer på utmönstring av de dieselhydrauliska loken sammanfaller med de planer som finns inom Nordic Re-Finance på att skaffa moderna diesellok för växling och lättare godstågstjänst som ersättning för de 35-60 år gamla dieselloken T43 och T44 som fortfarande används i stor utsträckning i Sverige har SBB och Nordic Re-Finance inlett diskussioner om en successiv överföring av loken till Sverige inom tio år med start om tre-fyra år.

Nordic Re-Finance köpte 2020 fem godstågslok från SBB Cargo i Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.

Tyska lok från Schweiz till Kiruna – Järnvägar (jarnvagar.nu)

De fem loken, som målats om i svart, hyrs nu ut till Railcare som kör järnmalm för Kaunis Iron från Pitkäjärvi utanför Svappavaara till Narvik.

Sven Engquist, vd i Nordic Re-Finance, vill för närvarande inte kommentera diskussionerna med SBB.