Annons:
Succé för SJ:s nya tågluffarkort
SJ:s tågluffarkort säljs som aldrig förr sommaren 2021. SJ har redan sålt 35 procent fler kort än hela förra sommaren. Det nya sjudagarskortet säljs allra bäst.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
			Ett X2000-tåg mellan Stockholm och Malmö strax söder om Katrineholm i juni 2008.
”Det verkar som om väldigt många är väldigt sugna på att resa runt Sverige med tåg”, säger Eveline Haugaard, produktansvarig för tågluffarkortet på SJ. ”Responsen på sociala medier har dessutom varit överväldigande.”
SJ introducerade ett inrikes tågluffarkort 2019 sedan många studerande som deltagit i SJ:s Student Advisory Board efterfrågat ett tågluffarkort för inrikes bruk. De två första åren fanns 14-dagarskort och 30-dagarskort.
I år finns dessutom ett sjudagarskort och 14-dagaraskortet har blivit ett 15-dagarskort.
Sjudagarskortet mest populärt
”Det fanns ett intresse på ett lite billigare kort som inte gäller så många dagar och det visade sig verkligen stämma”, säger Evelina Haugaard. ”Vi säljer mest av sjudagarskorten.”
Tågluffarkorten gäller för obegränsat resande under sju, 15 eller 30 dagar och är giltiga under perioden 14 juni-15 augusti på alla SJ-tåg från Malmö i söder till Umeå i norr och på Tåg i Bergslagen. Platsreservation ingår.
På grund av reserestriktionerna gäller korten endast sittplatser men när restriktionerna försvinner 15 juli kommer de att gälla även liggplatser. Tågluffarkorten ger rabatt i bistron och på förbeställd mat.
Eveline Haugaard är produktansvarig för tågluffarkortet på SJ.
Foto: SJ
Annons:
Klimatsmarta semesterresor
”Många svenskar tycker det är trevligt att semestra på hemmaplan och de ser tåget som ett klimatsmart sätt att resa”, säger Eveline Haugaard.
”Tågluffarkorten är kraftigt rabatterade jämfört med att köpa enkelbiljetter och studenter och pensionärer reser särskilt billigt.”
Priset på tågluffarkorten är 1 145. 1 995 respektive 2 795 kronor för sju, 15 respektive 30 dagar för studerande och ungdomar, 1 895, 3 295 respektive 4 695 kronor för vuxna samt 1 495, 2 645 respektive 3 745 kronor för sju, 15 respektive 30 dagar för pensionärer.
”Intresset är störst bland ungdomar men i år har vi även märkt att många pensionärer vill ute och resa i Sverige riktigt billigt under sju dagar”, säger Eveline Haugaard.
De sträckor som bokas mest bland innehavarna av tågluffarkorten är Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Sundsvall-Umeå.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nu inleds spårbytet på Malmbanan
I kväll inleds spårbytet mellan Gällivare och Håmojåkk på Malmbanan. Den 32 kilometer långa sträckan får nya sliprar, nya räler och ballastrening under nätterna de kommande två månaderna.
Stadig tillväxt för CFL cargo
Fler tågkörningar, fler anställda, ökad omsättning, kraftigt ökad vinst och flera nya uppdrag. Historien är svåröverskådlig och länge var det knapert men nu går det riktigt bra för CFL cargo.
Nya flygtåg för fyra miljarder
A-Train köper sju nya motorvagnståg av Stadler för trafiken mellan Stockholm C och Arlanda flygplats. Kostnaden för tågsätten och 15 års underhåll blir 4,1 miljarder kronor.
RDC ger inte upp Berlin
Snälltåget planerar att öka trafiken när SJ kastar in handduken i augusti nästa år. Men RDC har beslutat att fortsätta nattågstrafiken mellan Berlin och Stockholm om än i något begränsad omfattning från 1 september.
				



