Annons:
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm – Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

FOTO: Snälltåget
“Vi har överträffat våra förväntningar med satsningen på Köpenhamn”, säger Marco Andersson, kommersiell chef för Snälltåget.
“De flesta kunder som reser med Snälltåget till och från Köpenhamn börjar eller avslutar resan i Stockholm.”
I nuläget kör Snälltåget en avgång varje dag Stockholm C 09.13–Köpenhamn H 15.05 och retur Köpenhamn H 16.07–Stockholm 22.15. Därtill erbjuder Snälltåget resor mellan de nordiska huvudstäderna med Snälltågets avgångar på linjen Stockholm–Berlin och omvänt.
Snälltågets avgångar på linjen Stockholm–Berlin stannar på stationen Örestad, med bara 6 minuters resa vidare till centrala Köpenhamn.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
13 nya tåg till Mälardalstrafik
AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1.
Premiär för nattåg Sverige–Schweiz i vår
Det federala schweiziska tågtrafikbolaget SBB kommer av allt att döma att inleda nattågstrafik mellan Malmö och Basel eller Zürich i april 2026.
Från sorgebarn till kassako
Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.
Staten räddar tågfärjorna
Regeringen gav i slutet av juni Trafikverket i uppdrag ”vidta åtgärder” för att säkerställa fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.
Trafikverket vill se lägre fart
Bromsande tåg kan ge upphov skogsbränder och Trafikverket uppmanar nu tågtrafikföretagen att dra ner på farten för att minska antalet inbromsningar.
Alla pilar pekar åt rätt håll för SJ
Resenärerna blev fler, omsättningen ökade och resultatet förbättrades. Andra kvartalet 2025 blev en av de bättre i SJ:s historia och leveranserna av nya snabbtåg och nya regionaltåg rycker allt närmare. Kanske kan det även bli fler upprustade X2000-tåg inom kort.
Premiär för Snälltåget via Göteborg
På onsdagen körde Snälltåget det första av tio nattåg från Malmö via Göteborg och Stockholm till Storlien. Tåget med tolv vagnar hade 485 påstigande passagerare.