Annons:
Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund
Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.
FOTO: Sweco
Behovet av fler avgångar och effektiva godstransporter ökar i takt med att regionen växer. Den planerade Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland förväntas förstärka denna utveckling genom ökade tågströmmar och kortare restider.
De nya spåren, byggda för hastigheter upp till 250 km/h, skapar förutsättningar för att möta dessa behov. Utbyggnaden är även en viktig del i Trafikverkets arbete för att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter, där järnvägen är central för att minska transportsektorns klimatpåverkan.
Uppdraget omfattar en lokaliseringsutredning som kartlägger möjliga sträckningar och deras påverkan på miljö, samhälle och ekonomi. Detta arbete gör det möjligt att identifiera potentiella utmaningar och risker, och inkluderar samråd och miljökonsekvensutredning.
Sweco bidrar med expertis inom trafik, järnväg, väg och anläggning, geoteknik/berg, miljö/vatten och landskap/gestaltning samt ansvarar för tids- och kostnadsstyrning. I projektet läggs även stor vikt vid utveckling av digitala verktyg och innovation, i nära dialog med Trafikverket.
Projektet är nu i planeringsfasen, med målsättning att leverera ett beslutsunderlag som möjliggör en effektiv process, kortare ledtider och ett nära samarbete med Trafikverket samt berörda intressenter som kommuner, Region Skåne och Länsstyrelsen.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Infrakraft förvärvar Trackteam
Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.
Green Cargo rekryterar ny produktionsdirektör
Green Cargo har rekryterat Erika Ahlqvist som ny produktionsdirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 februari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
SJ kör vidare i Norge
SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.
Fler tåg i tid i november
88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Kajsa Rosén ny chef för Swecos division Transport Infrastructure
Arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco utser Kajsa Rosén till ny divisionschef för den svenska verksamheten inom transportinfrastruktur. Kajsa blir en del av den svenska ledningsgruppen och efterträder Fredrik Wallner, som blir vd för Sweco Sverige vid årsskiftet.
Två etapper av fem fullbordade
Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.









